Genç seçmen yüzde 20’ye dayandı! Siyasetçiler dijital yayıncılığa yöneldi

Yayın tarihi: 17 Nisan 2023 Pazartesi 4:19 pm - Güncelleme: 17 Nisan 2023 Pazartesi 5:47 pm

DERLEYEN: EGEHAN ERKÜN

YSK, 14 Mayıs’ta gerçekleştirilecek seçimlerde 64 milyon 113 bin 941 seçmenin oy kullanacağını duyurdu. İlk kez oy kullanacak olan gençlerin sayısı ise 4 milyon 904 bin olarak açıklandı. Böylece Z kuşağı seçmen sayısı 13 milyona yükseldi. Bu sayı toplam seçmenin yüzde 20’sine karşılık gelirken, siyasiler de seçimin kaderine önemli ölçüde etki edecek olan Z kuşağına ulaşmak için çalışmalarını sürdürüyor. Gençler, sosyal medya ve dijital yayınları yakından takip ederken, siyasetçiler de  Z kuşağına hitap edebilmek için bu kanalları aktif olarak kullanıyor. TELE1, gençlerin iktidara bakış açısını, taleplerini ve son döneme damga vuran yayınları derledi.

Yüksek Seçim Kurulu’nun (YSK) açıkladığı verilere göre, Türkiye’nin kaderinin belirleneceği 14 Mayıs’taki cumhurbaşkanlığı ve milletvekili seçimlerinde 64 milyon 113 bin 941 seçmen oy kullanacak.

Seçimlere ilişkin yapılan araştırmalarda, önümüzdeki seçimde 4 milyon 904 gencin ilk kez oy kullanacağı ifade edilirken, Z kuşağı seçmen sayısının toplamının ise 13 milyona ulaşması bekleniyor. Bu sayı Türkiye’deki toplam seçmenin yaklaşık yüzde 20’sine karşılık geliyor.

Z KUŞAĞI YÜZDE 20’YE DAYANDI

2018 seçimlerinde toplam seçmen sayısının 7’sini oluşturan Z kuşağı seçmeni, 2023’te yüzde 20 civarına yükseldi ve seçimlerde çok daha etkin rol oynayacak.

Seçim çalışmalarına başlayan siyasi partiler, stratejik olarak büyük bir önem taşayan gençlere ulaşmak için sosyal medya aracılığıyla çalışmalarını sürdürürken, gençler de taleplerini aynı kanallar aracılığıyla ifade etmeye çalışıyor.

Z kuşağı; ülkede yaşanan ekonomik krizin gölgesinde sosyalleşememek ve ihtiyaçlarını karşılayamamaktan yakınırken; iktidarın gençlerin aleyhinde verdiği bazı kararlar da genç seçmenin öfkesini artırdı. İktidarın festival, konser ve üniversite bahar şenliklerini engellemesi gençlerin sosyal alanlarını kısıtladı.

EĞİTİMDEN MAHRUM KALDILAR

Yaşanan ekonomik kaosa, pandemi ve Kahramanmaraş’ta yaşanan deprem felaketi de eklenince, üniversiteli gençler okullarının kapatılması nedeniyle uzun bir süre eğitimden mahrum kaldı. Üniversiteli öğrenciler, eğitime verilen araları, ‘Kriz anlarında ilk bizi gözden çıkardılar’ diye eleştirerek iktidara çok sert tepkiler gösterdi.

Öğrenciler kampanya başlattı! “Uzaktan eğitimden vazgeçilsin”

Hacettepeliler yüz yüze sınavları protesto etti!

Beyazıt Meydanı’nda uzaktan eğitim protestosu! “Daha büyük sorunları tetikleyecek yanlış bir adım”

SINAV SORULARI ÇALINDI

AKP’nin ülkeyi yönettiği süreçte sınav sorularının çalınması, gençlerin iktidara olan güvenini azalttı. Öte yandan işsizlik, gençlerin en ciddi sorunlarının başında geliyor. Buna liyakatsizlik de eklenince 21 yıllık AKP iktidarına “öfkeli” gençlerin sayısında ciddi bir artış yaşandı.

KPSS’deki kopya soru skandalının odağındaki Yediiklim Yayınevi sessizliğini TELE1’e bozdu

KPSS’de skandal! CHP’li Kaya: FETÖ’de yok bu sorular nereden çıktı

GENÇ SEÇMEN KORKU İKLİMİNDEN ÇOK RAHATSIZ

Türkiye’de bazı eleştirilerin ve mizahi paylaşımların dahi ‘Cumhurbaşkanına hakaret’ olarak değerlendirilmesi, gençlerin fikirlerini özgürce ifade edebilmelerinin önüne set çekti. Gençler, ‘tutuklanma’ korkularını sık dile getirirken, iktidarın “yargı sopasıyla kendilerini susturmak istediğini” savunur hale geldi.

 

Cumhurbaşkanı’na hakaretten gözaltına alınan Mahir Akkoyun serbest bırakıldı

İYİ Partili Gençlik Kolları’ndan Alp Emeç’in tutuklanmasına protesto

AKP ANKETLERDE DİBİ GÖRDÜ

Yaşanan birçok gelişmesinin sonucunda, kamuoyu araştırmaları gençlerin büyük bir kısmının AKP iktidarına oy vermek istemediğini ortaya çıkarırken, bazı AKP’li siyasetçiler de ‘Z kuşağına yeteri kadar ulaşamadıklarını’ itiraf etti.

CUMHUR İTTİFAKI’NIN YÜZDE 22’DE KALDI

ORC’nin seçimlere yönelik Z kuşağı ile yaptığı son ankette, Millet İttifakı’nın oyu yüzde 42 olarak kaydedilirken, İktidarın oluşturduğu Cumhur İttifakı bloğu ise yüzde 22’de kaldı. Katılımcıların yüzde 6,6’sı HDP, yüzde 5’i Gelecek Partisi ve yüzde 2,5’i DEVA Partisi yanıtını verdi. Kararsızların oranı ise yüzde 10,2 oldu.

ORC Araştırma’nın Z kuşağına yönelik gerçekleştirdiği anket sonuçları.

YÜZDE 89 “SANDIĞA GİDECEĞİM” DEDİ

Öte yandan aynı araştırma şirketinin bir diğer anketinde ise, gençlere “2023 seçimlerinde sandığa gidip oy kullanacak mısınız” diye soruldu. Katılımcıların yüzde 89’u ‘kesinlikle oy kullanacağım’ derken, yüzde 9 ‘kararsız’ olduğunu ifade etti. Yüzde 2’lik kısım ise ‘hayır kesinlikle oy kullanmayacağım’ yanıtını verdi.

ORC Araştırma’nın Z kuşağına yönelik gerçekleştirdiği anket sonuçları.

GENÇLER SOSYAL MEDYAYA GÖÇ ETTİ

İnternet kullanımının yaygınlaşması ve teknolojide yaşanan gelişmeler neticesinde son dönemde akıllı telefon ve bilgisayar kullanımını oranında ciddi bir artış yaşandı. Hemen hemen her vatandaş sosyal medyaya erişebileceği akıllı telefonlara sahip olurken; gençler, internet çağına doğmuş olmaları nedeniyle sosyal medyada bir önceki kuşaktan çok daha aktif rol oynuyor.

Sosyal medyada yaşanan kullanıcı patlaması nedeniyle, çeşitli mecralar da siyasi partiler için propaganda aracına dönüştü. Ancak son yılların en çarpıcı iletişim mecraları ise hiç kuşkusuz Twitter, YouTube ve Twitch platformları oldu.

Twitch logosu (solda), YouTube logosu (sağda)

Genç seçmenler; taleplerini, şikayetlerini ve zaman zaman öfkelerini Twitter aracılığıyla dile getirirken, YouTube ve Twitch gibi platformlar ise gençlere ulaşabilmek için televizyon kanallarından çok daha etkili iletişim kanallarına dönüştü.

AÇIK MİKROFON BÜYÜK SES GETİRDİ

Oğuzhan Uğur’un sahibi olduğu Babala TV isimli YouTube kanalı, ‘Mevzular Açık Mikrofon’ isimli formatının ilk programını 4 Ağustos 2022 tarihinde yayınladı. Siyasetçilerin ağırlandığı programa izleyici olarak katılmak için, konuğun karşıt görüşünde olmak gerektiği belirtildi. Konuklara zor soruların yöneltildiği programın kitlesinin büyük bir çoğunluğunu ise gençler oluşturuyor.

Mevzular Açık Mikrofon, tanıtımının yapıldığı ilk günlerde Abbas Güçlü’nün sunduğu Genç Bakış programına benzetildi. Bir döneme damga vuran Genç Bakış’a benzer bir programın yayınlanacak olması gençleri heyecanlandırdı.

Babala TV Youtube Kanalı.

Programın ilk bölümüne Zafer Partisi Genel Başkanı Ümit Özdağ konuk oldu. Özdağ’ın bazı sorulara sert üslupla yanıt vermesi sosyal medyada gündem oldu. Bu bölüm kısa süre içinde YouTube trend listesinde zirveye yerleşirken, Oğuzhan Uğur ve ekibi diğer bölümlerde de bu başarıyı tekrar etti.

Daha sonra HDP’li Ömer Salih Gergerlioğlu, Muharrem İnce, Cem Uzan, Ahmet Davutoğlu, Barış Atay, Metin Külünk, Abdüllatif Şener gibi isimler programa katıldı. Gençlerin soruları karşılığında ikna edici yanıtlar veren siyasetçilerin, dönem dönem oylarında artış gözlendi.

Oğuzhan Uğur, programda soru sormak için ise bugüne kadar 5 bin kişinin geldiğini duyurdu.

Uğur, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda şu ifadeleri kullandı:

“Mevzular Açık Mikrofon’a şu ana kadar Zafer Partisi, CHP, Memleket Partisi, Ak Parti, HDP, Gelecek Partisi, Genç Parti ve TİP konuk oldu. İlk bölüme soru sormak için 350 kişi geldi. İkinci bölüm 400, üçüncü bölüm 400, dördüncü bölüm 250 kişi, beşinci bölüm 600 kişi gelmiş. Altıncısı özel bölümdü, yedinci bölüm 700 kişi gelmiş, sekizinci bölüm 350 kişi, dokuzuncu bölüm 650 kişi ve onuncu bölümde 700 kişi gelmiş. Bu akşam Sn. Oğan için de 600 kişi geliyor. Yani memleketin her köşesinden, toplamda 5000 kişi soru sormak için salonlara gelmiş.”

TWITCH YAYINCILARI SİYASİLERİ DE AĞIRLAMAYA BAŞLADI

Genellikle bilgisayar oyunu ile ilgili yayınların yapıldığı Twitch isimli platformda, Pqueen (Pelin Baynazoğlu), PurpleBixi (Bahadır Telci) ve Jahrein (Ahmet Sonuç) gibi yayıncılar siyasetçileri konuk etti.

KILIÇDAROĞLU TWITCH TARİHİNE GEÇTİ

Jahrein, 22 Mayıs 2021’de Millet İttifakı’nın Cumhurbaşkanı Adayı ve CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nu Twitch kanalında ağırladı. Bu yayın, Twitch dünya tarihinde bir ilk olarak tarihe geçti. İlk kez bir siyasi parti genel başkanının konuk olduğu yayın 300 binden fazla kullanıcı tarafından izlendi.

Kemal Kılıçdaroğlu Jahrein’in yayınına konuk oldu.

Kılıçdaroğlu, bu yayında gençlere yönelik vaatlerini sıralarken, en dikkat çeken ifadelerinden biri de “Seçildiğimde hakaret etmemek kaydıyla her türlü eleştiriyi özgürce yapabilecekler” olmuştu. Söz konusu vaat, mevcut iktidarın yönetimi altında ‘korku’ hissini çok kez yaşayan genç seçmenin takdirini kazandı.

MANSUR YAVAŞ’IN YAYININDA REKOR KIRILDI

Pelin Baynazoğlu isimli yayıncı ise 17 Mart 2021’de Pqueen isimli kanalında Cumhurbaşkanı Yardımcısı Adayı ve Ankara Büyükşehir Belediye (ABB) Başkanı Mansur Yavaş’ı konuk etti.

Mansur Yavaş Pqueen’in yayınına konuk oldu.

Bu yayın da Twitch Türkiye’de en çok izleyiciye ulaşılan yayın oldu. 160 bin kişinin katılımıyla başlayan yayın, 350 bine kadar yükseldi. Bu sayı, Twitch Türkiye’nin yeni rekoru olarak kayda geçti.

PURPLEBIXI İMAMOĞLU’NU KONUK ETTİ

Twitch furyasına, Cumhurbaşkanı Yardımcısı Adayı ve İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu da katıldı. İmamoğlu, 30 Haziran 2021’de PurpleBixi’nin yayınına konuk oldu. İmamoğlu da yüz binlerce izleyici tarafından canlı olarak takip edildi.

Ekrem İmamoğlu, PurpleBixi’nin Twitch yayınına konuk oldu

MUHARREM İNCE İNİŞE GEÇTİ

Muharrem İnce de sosyal medya platformlarını yoğun kullanan bir isim oldu. Twitch ve YouTube başta olmak üzere özellikle TikTok’ta hazırlanan İnce videoları milyonlara ulaştı. Dansı akıma dönüşen İnce, farklı platformlarda agresif tavırları ile kısa süre sonra gençleri kaybetti. İnce; Babala TV’deki ‘Mevzular Açık Mikrofon’ programındaki ifadelerinin yanı sıra, Habertürk’te Fatih Altaylı’ya konuk olduğu ve TV100’de Candaş Tolga Işık’ın sunduğu yayınlar sonrası tepki çekti. Fatih Altaylı, Babala TV’nin fragramının yayınlanmasından sonra Vole adlı bir platformda anket yapıldığını ve gençlerin İnce’den uzaklaştığını söyledi.

Muharrem İnce’nin agresifliği salonu isyan ettirdi!

GENÇLERİ SARIGÜL KAZANDI

Sosyal medya platformalarını en iyi kullanan isim ise Türkiye Değişim Partisi (TDP) Genel Başkanı Mustafa Sarıgül. Sarıgül, TikTok’ta yayınladığı videolarla akım yarattı. Her videosu milyonlara ulaşan Sarıgül’ün TikTok taklipçisi 1 milyonu aştı.