Usulsüz olduğu gerekçesiyle itiraz edilmişti! Cumhuriyet tarihinin en büyük ihalesine Danıştay’dan onay

Yayın tarihi: 31 Ekim 2022 Pazartesi 6:00 pm - Güncelleme: 31 Ekim 2022 Pazartesi 6:00 pm

Danıştay, Cumhuriyet tarihinin en büyük ihalesi olarak tanımlanan ve usulsüz olduğu gerekçesiyle itiraz edilen 2 milyar 162 milyon Euro’luk Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren ihalesine onay verdi.

Cumhuriyet tarihinin en büyük ihalesi olarak tanımlanan Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren ihalesine usulsüz ve hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle itiraz edilmişti. Danıştay 13. Dairesi, mahkemenin kararına uyarak, ihalenin iptal şartlarının oluşmadığı yönünde karar verdi. Davayı kazanan şirket, dövizdeki dalgalanmayı öne sürerek yüzde 65 oranında ihale ücretine zam istedi. Bakanlığın onay vermesi durumunda projede 1,5 milyar dolar ek bir maliyet oluşacak.

DAVACI FİRMA: GEREKİRSE EN ÜST YARGI ORGANINA GİDECEĞİZ

Davacı firma KMB’nin sahibi Faruk Akkum, “Bu işin sonuna kadar takipçisi olacağı, gerekirse en üst yargı organına kadar gideceğiz” ifadelerini kullandı.

ŞAİBELİ İSVİÇRE BANKASINDAN KREDİ

OdaTV’den Eneshan Solmaz’ın haberine göre, Ankara-İzmir YHT yolu ihalesi 14 Ekim 2020’de “pazarlık usulüyle” 2 milyar 163 milyon Euro bedelle ERG İnşaata verildi. Dış finansmanlı proje kapsamındaki iş için, İngiltere ile 2.3 milyar dolarlık finansman kredi anlaşması imzalandı. Krediyi ise adı “kara para” aklamaları ile gündeme gelen İsviçre merkezli banka Credit Suisse sağladı.

USULSÜZLÜK VE HUKUKA AYKIRILIK İDDİALARI

“Dünyanın en büyük ihalesi” olarak tanımlanan Ankara İzmir hızlı tren projesi 2020’deki ihale tarihinden itibaren gündemden düşmedi.

Uluslararası finansmanlı işlerde Avrupa Birliği Dış Yardım Sözleşme Usulleri Uygulama Kılavuzu (PRAG) kurallarına göre hazırlanması gerekirken bu kurallara uyulmadığı iddia edildi.

Dış finansmanlı ve 5 milyon Euronun üzerindeki her ihalenin “açık ihale” usulüyle yapılması gerekirken ERG İnşaata verilen ihale “pazarlık” usulüyle yapılmıştı. İhalede teknik yeterlilik kriterleri de görmezden gelinmişti.

YARGIYA TAŞINAN İHALE

Tüm bu gerekçelerle ihalenin usule aykırı olduğu öne sürülerek Ankara 15.İdare Mahkemesine dava açıldı. Mahkeme ise ihaleye onay verdi. Bunun üzerine KMB inşaat şirketi, temyiz sürecini işleterek davayı Danıştay’a taşıdı.

SAYIŞTAY: İHALE SONUCU KAMUOYUNDAN SAKLANDI

Danıştay’a yapılan başvuruda, ihalenin temel ilkelerinden olan “rekabet ve şeffaflık” ilkelerinin ihlal edildiğini, ihalenin “davet” usulüyle yapıldığını, “usul” ve “esasın” tamamen hiçe sayıldığını öne sürüldü.

SAYIŞTAY RAPORU DİKKAT ÇEKTİ

Sayıştay’ın raporunda ise Ulaştırma Bakanlığı tarafından verilen 9 dev ihalenin sonucunun kamuoyunda saklandığı ortaya çıktı. Saklanan ihalelerin bedeli 93 milyar 895 milyon TL olarak kayda geçti. Saklanan ihalelerden birinin de 2 milyar 163 milyon Euro bedelli Ankara-İzmir hızlı tren yolu ihalesi olduğu öğrenildi.

İhaleyi alan firma ERG İnşaat şirketiydi. Daha önce de 4 milyar TL değerindeki “Yap-İşlet-Devret” modelli Adana-Pozantı karayolu ihalesi ile gündeme gelmişti. CHP milletvekili Deniz Yavuzyılmaz, bu ihalede 156 milyon Euroluk kamu zararı olduğunu öne sürmüştü.

DANIŞTAY ONAY VERDİ

Gündemden düşmeyen İzmir-Ankara YHT yolu ihalesine son noktayı ise geçen hafta Danıştay 13. Dairesi koydu. Başkan Nevzat Özgür, üyeler Süleyman Hilmi Aydın, Dr.Hasan Gül, İlker Sert, Fatih Mert Alkış, oy birliği ile Ankara 15.İdare Mahkemesinin kararını yerinde bularak, ihaleyi “bozma” nedenlerinin bulunmadığına karar verdi.

1,5 MİLYAR DOLARLIK EK MALİYET

Odatv’nin aktardığına göre, davayı kazanan ERG İnşaat, dövizdeki dalgalanmayı öne sürerek yüzde 65 oranında ihale ücretine zam istedi. Bu da yaklaşık 1,5 milyar dolarlık yeni ek bir maliyeti beraberinde getiriyor. ERG İnşaat şirketinin ek zam talebinin bu hafta içinde Ulaştırma Bakanlığı tarafından görüşülerek bir karara bağlanacağı belirtildi.

EN ÜST YARGIYA TAŞIYACAĞIZ

İhalenin iptali için Danıştay’a giden KMB firmasının sahibi Faruk Akkum, gerekçeli kararın henüz ellerine ulaşmadığın belirterek, “Bu işin sonuna kadar takipçisi olacağız, gerekirse en üst yargı organına kadar gideceğiz. Bu ihalenin usulü, keşfi her şey hatalı” dedi.

ERG İnşşatının ek zam talebi istediğine ilişkin durumu değerlendiren Faruk Akkum, “Bu durumdan haberim yok. Ancak zaten dövizle yapılmış bir ihale. Avrupa Merkez Bankası’na göre en yüzde 9.75’tir ve bunun üzerine çıkamazlar” ifadesini kullandı.

11 yıldır bitirilemeyen ihale 3’üncü kez aynı şirkete verildi!