Trafik kazalarında döviz kuru uyarısı

Yayın tarihi: 24 Ağustos 2022 Çarşamba 11:33 am - Güncelleme: 24 Ağustos 2022 Çarşamba 11:33 am

TOSEF Genel Sekreteri Hakkı Urfa, artan döviz kurunun yedek parça maliyetini yükselttiği ve araç bakımlarının zamanında yapılmasına engel olduğunu belirterek trafik kazalarına neden olacağını belirtti.

Tüm Oto Servisleri Federasyonu (TOSEF) Genel Sekreteri Hakkı Urfa, Gaziantep ve Mardin’de peş peşe gerçekleşen trafik kazaları üzerine değerlendirmelerde bulundu. BBC Türkçe’den Burak Abatay’a konuşan Hakkı Urfa, döviz kuru nedeniyle artan yedek parça maliyetlerinin, araç bakımlarının zamanında yapılmasına engel olduğunu, bunun gelecekte kaza riskini beraberinde getirebileceğini belirtti. Urfa, yedek parça maliyetlerinin son bir yılda yüzde 120 arttığını ve bunun sonucu insanların alternatif yöntemlere ve ürünlere yöneldiğini söyledi.

“YÜZDE 100 FARK OLUYOR”

Türk Standartları Enstitüsü (TSE) kriterlerinin dışında hizmet veren tamirhanelerin ve standartların dışında kullanılan eşdeğer ya da yan sanayi diye anılan yedek parçaların tercih edildiğini vurgulayan Urfa, “Orijinal parça ile eşdeğer parça arasında yüzde 100’e yakın fiyat farkı olabiliyor. Daha uygun maliyetli olduğunda da eşdeğer kullanılıyor. Belgesiz eşdeğer parçalar büyük problem” dedi.

Türkiye’de toplam tamirhane sayısının yaklaşık 24 bin olmasına karşın TSE standartlarına uygun 2 bin civarında servis olduğunu kaydeden Urfa, “Onda birini standartlara uyduruyorsunuz ama kalanı ne olacak?” diye sordu.

Halkın ikinci el araçlara bakım yaptırmak zorunda kaldığının altını çizen Urfa, “Servislere gelen araç sayısında artış var ancak maliyetler çok yüksek olduğu için insanlar bazı bakımları ötelemek zorunda kalıyor” diye konuştu.

‘OTOBÜSLER DE SEFERDEN ÖNCE KONRTOL EDİLMELİ’

TOSEF Genel Sekreteri Hakkı Urfa, Türkiye’deki araç bakım mevzuatlarının olduğunu ancak uygulanabilirlikte ciddi sıkıntıların yaşandığını söyledi. Şehirlerarası otobüslerin de uçaklar gibi seferden önce kontrolden geçmesi gerektiğini ifade eden Urfa, “Ağır vasıtalarda bakım süresi bir yıl. Ancak otobüsler ve tırlar örneğin, çok ciddi mesafeler kat ediyor. Yılda 400-450 bin km mesafe kat eden araçlar var. Bu araçlar yılda bir muayeneye girse de, belli periyotlarla kontrollerinin, bakımlarının yapılması lazım. Özellikle yolcu otobüslerinde, tıpkı yolcu uçaklarında olduğu gibi sefere çıkmadan önce bir kontrol listesi olup, belirlenen kontrolden geçtikten sonra sefere çıkması lazım” dedi.

Euro/Dolar paritesi son 20 yılın en düşük seviyesinde!