İşletmelere ‘virüs bulaştı’ davası açılabilir mi?

Yayın tarihi: 10 Eylül 2020 Perşembe 10:19 am - Güncelleme: 10 Eylül 2020 Perşembe 10:19 am

Dr. Murat Can Pehlivanoğlu, Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) son aylarda işletmelere yaklaşık 50 ‘virüs bulaştı’ davası açıldığını belirterek, işletmelerin kurallara uymak gibi bir yükümlülüğü olduğunu ve bunun müşterilerin için de geçerli olduğunu ifade etti.

İstanbul Kent Üniversitesi Adalet bölümünden Dr. Öğretim Üyesi Murat Can Pehlivanoğlu, müşteriye virüs bulaştığı takdirde işletmeye maddi manevi tazminat davası açma hakkının doğduğunu ifade ederek, bunun için işletmenin kurallara uyup uymadığının önemli olduğunu söyledi.

‘KURALLARA UYULMAZSA DAVA AÇILABİLİR’

Can Pehlivanoğlu, “Bu konuda şöyle bir örneklendirme yapalım. Mesela bir restorana gittiniz bir yemek siparişi verdiğinizde önünüze sadece yemeğinizin gelmesini değil bu yemeğin mutfakta hijyen koşulları içerisinde pişirilmesi, önünüze gelen tabağın temiz olması, çatalın, bıçağın temizlenmesi, masanın temiz olmasını da istiyorsunuz. Bir mekâna gittiğinizde orada hijyen koşullarının, maskenin, sosyal mesafenin ve bakanlık talimatlarında belirtilen kuralların uygun olduğu bir ortamda yemek yeme ve bulunma hakkınız var. Bu anlamda eğer işletmeler kurallara uymazlarsa ve o ortamda size koronavirüs bulaşırsa buna karşı olarak işletmeye maddi ve manevi tazminat davası açabilirsiniz. Ancak işletmenin kusuru, virüsün kişiye nerede bulaşmış olabileceği değerlendirilir ve işletmeler eğer maske takma sosyal mesafe ve diğer talimatlara uydularsa bu halde artık kusurları bulunmuyor demektir. Bu anlamda işletmeleri uyaralım. Özellikle kendi çalışanlarının ve müşterilerinin sosyal mesafe ile maske kurallarına dikkat etmeleri gerekiyor. Aksi takdirde müşterilerden gelecek maddi, manevi tazminat talepleri ile karşı karşıya kalabilirler” ifadelerini kullandı.

‘İŞLETMELER MÜŞTERİLERİN DE KURALLARA UYMASINI SAĞLAMALI’

İşletmelerin müşterileri de uyarması gerektiğini ifade eden Dr. Pehlivanoğlu, şöyle devam etti: “İşletmelerin sadece kendi çalışanlarının değil içeri giren müşterilerin de kurallara riayet etmesini sağlamak yükümlülüğü var. Diyelim ki siz işletme sahibi olarak kapıda maske dağıttınız diyelim o kişi içeri girdikten sonra maskeyi çıkardı. İşletme sahipleri bu durumda müdahil olarak kurallara riayet edilmesi için müşterileri uyarmalı, kabul etmeyen müşterilere de yaptırım uygulaması, gerekirse müşteriyi şikâyet haklarını kullanmak gibi haklarını işletmesi gerekir. Aksi takdirde işletme burada virüs bulaşma durumunda kendi sorumluluğu ile karşı karşıya kalacaktır.”