Suudi Arabistan GP'de Formula 1 sezonuna damga vuran bir yarış izledik.
Temaslar, kazalar, güvenlik araçları, sarı ve kırmızı bayraklar, cezalar, tartışmalar Formula 1'in içinde ne varsa hepsini bir gecede izledik.
Kazalar yarışa öyle şekil verdi ki, pilotlar 1 saatte anca 16 tur atabildiler.
İlk kazadan sonra FIA'nın sürücüleri inceleme altına almasıyla ilk tartışma da başlamış oldu. Piste giren güvenlik aracının arkasında ilk sırada ilerleyen Hamilton'ın ikinci sıradaki takım arkadaşı Valteri Bottas, o kadar yavaş ilerledi ki şampiyona lideri Verstappen'in Hamilton'a yaklaşmasını geçin aradaki mesafenin bile açılmasına sebep oldu.
MERCEDES'TEN KRİTİK HATA
Güvenlik aracının daha pistte duracağını ve kırmızı bayrak çıkmayacağını duyan Mercedes takımı acele davranıp sert lastiklere geçmesi planları alt üst etti. Lastiklerini değiştirmeyip ilk sıraya yükselen Verstappen ve RedBull ekibine bir anda çıkan kırmızı bayrak adeta piyango oldu. Araçlar pistten çekildi. Verstappen böylece hem ilk sırayı almış oldu hem de lastiklerini yenileme şansı oldu. Hamilton ve Mercedes takım patronu Toto Wolf'ün siniri yüzlerinden okundu. Bu da Suudi Arabistan GP'de hakemlerle ilgili ilk tartışma oldu.
Komiserler kurulu yarışı pitten değil de start çizgisinden başlatması, ikinci tartışmaları beraberinde getirdi.
Start çizgisine giderken ilk sıradaki ve yeni sert lastik takmış Verstappen öndeki güvenlik aracının çok yavaş gittiğini söyleyerek çılgına döndü. Verstappen lastikleri ısıtamadığına dert yandı ve pilotlar ikinci start için çizgiye geldi.
Tabi ki Verstappen sıfır set lastiklerle Hamilton'a göre yavaş kalktı ve ilk viraja gelinceye kadar geçildi. Yerini geri almak isteyen Versttapen kerblerin üstünden, kaza olacaksa da olsun dercesine Hamilton'un üstüne kırdı bu sırada Alpine pilotu Esteban Ocon da Hamilton'un önüne geçti. Tabi Suudi Arabistan pisti oldukça ilginç önde 1.'lik mücadelesi verilikken arkası adeta savaş alanına döndü. Perez sıkıştı spin attı ön rüzgarlığı kırıldı, Mazepin tüm gücüyle arkadan Russell'a girdi ve kırmızı bayraklar yeniden havalandı.
PAZARLIK YAPILDI
Verstappen ve Hamilton olayı Formula 1 tarihinde bir ilke neden oldu. İlk defa iki takım arasında pazarlıklar yapıldı. Mercedes takımı Verstappen'in Hamilton'a yerini vermesini, aksi halde komiseler kuruluna gideceklerini söyledi. RedBull takımı Verstappen'in haksız olduğunu bildiği için daha da ilginç bir karşı teklifte bulundu. Eğer Alpine pilotu Ocon 1. sırada olacaksa tekliflerinin kabul edileceği bildirildi. Sonuç olarak iki takım arsında eşi benzeri olmayan pazarlık sonuçlandı ve pilotlar üçüncü defa start çizgisine geldiğinde En önde Ocon'u arkasında Hamilton'ı ve üçüncü sırada Verstappen'i gördük.
Üçüncü start öncesi yeniden orta hamura geçen Verstappen bu defa avantajını kullandı ve ilk virajda Hamilton'u geçti. Bu da bizi en büyük tartışmaların yaşandığı son olayın fitilini ateşledi.
BÜYÜK ANLAŞMAZLIK
Hamilton 37. turda Verstappen'i geçmek için dışarıdan atak yaptı. Verstappen yerini korumaya çalışırken kontra ile pist dışına çıktı. Hamilton ve Mercedes'de sinirler yeniden gerildi. RedBull bir süre sonra Verstappen'e telsizden yerini vermesi gerektiğini söyledi. Bunun üzerine Verstappen düzlüğün sonuna gelirken yavaşladı fakat Hamilton'a yer değiştirme haber verilmediği için arkadan çarptı ve ön kanadında kırıklar oluştu.
Verstappen bir kez daha Hamilton'a yer vermesi için talimat geldi. Bu defa öyle bir noktada yer verdi ki hemen karşı atakla Hamilton'dan yerini geri aldı. Son turlara girerken lastikleri tamamen biten Verstappen bir defa daha Hamilton'a yer verdi ve yarış bu şekilde sonlandı. Yaptıklarından dolayı 5 saniye de ceza alan Vertappen FIA ve komiserler kuruluna olan kızgınlığını yarıştan sonra kutlamalara katılmayarak gösterdi. Tartışmalar yarış sonrasında da devam etti, her iki takımda kendini haklı görüyor. Hamilton olayları kafa karıştırıcı bularak RedBull'un açıklamalarına inanmadı, Verstappen'in isyanı da kurallara oldu.
Şimdi gözlerimiz sezonun son yarışında Hamilton ve Verstappen eşi benzeri görülmemiş bir yarış yapacaklar. Çünkü sezonun son yarışına iki pilot aynı puanda gidiyor. Şimdilik Verstappen galibiyet fazlasıyla Hamilton'un önünde.
Hamilton defalarca şampiyonluk yarışının içinde bulunmasının rahatlığını piste çok iyi yansıtıyor, Verstappen inanılmaz hızlı bir sürücü olsa da tecrübesizliği ve stres yönetimini yapamaması başına dert açıyor. Biraz da düşündürücü olan pistin daha virajlı ve pilot kontrolünde olan 1 sektöründe Verstappen'in, neredeyse dümdüz ve tam gaz gidilen 2. ve 3. sektöründe Hamilton'un hızlı olması. Mercedes'in nasıl bu kadar hızlı olduğunu kimse anlayabilmiş değil.
PİSTİ SELMAN'I MUTLU ETMEK İÇİN YAPMIŞLAR
Suudi Arabistan GP ilk defa Formula1 taviminde yer aldı ve pistin kendisi bile oldukça tartışmalı. Mühendisler otokratik lider Prens Selman'ı adeta mutlu etmek için tasarlamışlar. Öncelikle pistte neredeyse viraj yok dümdüz ve up uzun pisttin büyük bölümü tam gaz geçiyor. Ayrıca oldukça dar bu da en ufak hatada pilotların duvara çarpmasına neden oluyor, bu kadar hılzı gidilen bir pistin bu kadar dar olması pilotların sağlığı için de tehlikeli. FIA'nın sporcu sağlığı için geliştirdiği sistemlerin yanında böyle tehlikeli pistleri de takvime eklemesi kafa karıştırıcı. Aklımıza Suudilerin parası da gelmiyor değil
Şampiyonada puan durumu
Pilotlar
1. Max Verstappen (Hollanda): 369,5 puan
2. Lewis Hamilton (Büyük Britanya): 369,5 puan
3. Valtteri Bottas (Finlandiya): 218
4. Sergio Perez (Meksika): 190
5. Charles Leclerc (Monako): 158
Takımlar
1. Mercedes 587,5
2. Red Bull: 559,5
3. Ferrari: 307,5
4. McLaren: 269
5. Alpine: 149
Twitter: @OuzhanPoyrazol1