Çorlu tren katliamı davasında 18’inci duruşma! Karar bekleniyor

Yayın tarihi: 24 Ocak 2024 Çarşamba 11:06 am - Güncelleme: 24 Ocak 2024 Çarşamba 1:54 pm

Tekirdağ Çorlu’da 2018’de 7’si çocuk, 25 kişinin yaşamını yitirdiği, 317 kişinin yaralandığı Çorlu tren katliamı davasının 18’inci duruşması görülüyor. Davada karar çıkması bekleniyor.

Tekirdağ Çorlu’da 2018’de 7’si çocuk 25 kişinin yaşamını yitirdiği, 317 kişinin yaralandığı Çorlu Tren Katliamı’na ilişkin davanın 18’nci duruşması başladı. Geçtiğimiz duruşmada savcı mütalaasını sunmuştu, bu duruşmada karar verilmesi bekleniyor. 13 sanığın yargılandığı, Çorlu 1’inci Ağır Ceza Mahkemesince Halk Eğitim Merkezi Salonu’nda görülen duruşma öncesi, tren katliamında hayatını kaybedenlerin yakınları ve diğer mağdurlar buluşarak açıklama yaptı. Katliamın göz göre geldiği, ihmallerin aşikar olduğu belirtilen açıklamada, sanıkların bilinçli taksir ile değil olası kast ile cezalandırılmaları gerektiğini vurgulandı. Aileler bir kez daha çocukları için adalet talep etti.

Duruşma saat 10.00 civarında yoklama ile başladı. Görüntü ve ses kaydı yapılmasına oybirliğiyle karar verildi. Duruşmanın başında soruşturmanın genişletilmesine yönelik yeniden bilirkişi incelemesi yapılması talep edildi. Mahkeme bu talebi tekrar reddetti. Esas hakkındaki mütalaa iddia makamı tarafından tekrar okundu.

Çorlu Tren Katliamı Davası’ndan yine adalet çıkmadı! Duruşma ertelendi

“ÇOCUKLARIN ÖLMESENİ ENGELLEYEMİYORSAK BAŞKA SÖZÜM KALMADI”

Ardından mağdurlara, katliamda hayatını kaybedenlere söz verildi. Aysun Köse, “Benim kızım bir daha dünyaya gelmeyecek, ölene kadar onun acısıyla yaşayacağım. Aynı ihmaller devam ettiği sürece başkalarının da canı yanacak. Başka çocukların ölmesini engelleyemiyorsak benim başka söyleyecek sözüm kalmamıştır” diye konuştu.

Ekrem Tuna ise “Çocuklarım öksüz kaldı, dört yıldır psikolojik tedavi görüyorum. Yaşıyorum derlerse yaşıyorum işte. Makinistler kazadan sonra tanınmamak için kaza alanını terk ettiler. Altı senedir cehennemi yaşıyorum” diye konuştu. Funda Dikmen ise “Bana kalırsa kısasa kısas istiyorum. Buradaki sanıkların 11 saat vagonların altında kalmasını ve can vermesini istiyorum. Bunun olmayacağını biliyorum. En ağır cezaları almalarını istiyorum” dedi. Fatma Şahin ise “Ellerinizi vicdanınıza koyun, her oğlum denildiğinde canım yanıyor” ifadelerini kullandı.

“İSA APAYDIN, TCDD’DEN ALDIĞI İHALELERLE REKORA KOŞUYOR”

Kazada kızı Bihter Bilgin ile kız kardeşleri Emel Duman, Derya Kurtulmuş ile 6 aylık yeğeni Beren Kurtulmuş’u kaybeden Zeliha Bilgin, aileler adına konuştu. Davada TCDD’nin üst düzey yöneticilerinin de yargılanmasını isteyen Bilgin, “Bizler sanık koltuğunda görmek istediğimiz İsa Apaydın, özel şirketinde TCDD’den aldığı özel ihalelerle ihale rekoruna koşmaktadır. Biz onu sanık koltuğunda beklerken ihale rekortmeni olma yolunda. Tüm sorumlular ve katliama sebep olan nedenler ve eksiklikler ortaya çıkmasına rağmen TCDD Genel Müdürü seviyesine hiçbir zaman çıkarılmamış ve mahkeme bu tutumunda ısrar etmiştir. Tüm sorumluların yargılanması için yapılan tüm başvurular hep reddedilmiştir. Üst düzey hiçbir zaman ulaşılmamıştır, hep korunmuştur, mevcut sanıkları 1 gün bile TCDD ile iş bağlantıları hiçbir şekilde sonlandırılmamıştır, hatta terfi almışlardır. Adalet bize bugün gülecek mi? Hepinize sonsuz teşekkür ediyorum, iyi ki varsınız” dedi.

Duruşma saat 10.00 civarında yoklama ile başladı. Görüntü ve ses kaydı yapılmasına oybirliğiyle karar verildi. Duruşmanın başında soruşturmanın genişletilmesine yönelik yeniden bilirkişi incelemesi yapılması talep edildi. Mahkeme bu talebi tekrar reddetti. Esas hakkındaki mütalaa iddia makamı tarafından tekrar okundu.

“Bu adamlar hâlâ işini yapıyor, işini bile kaybetmedi” tepkisini gösteren Fatih Sel, “Ankara kazasını yaşadık, oradaki insanları yaşadım, morga yürüyüşümü hatırladım. Herkese emsal olsun, insanların hayatıyla oynamak neymiş görsün herkes” dedi. Üst düzey yetkililerin korunduğuna dikkat çeken Mehmet Öz de “Herkes üst düzey yöneticilerin yargılanmasını istiyor. Ama bu davada üst düzey yöneticiler korunuyor. Çorlu Tren Katliamı’nı mecliste dile getirmelerini istiyorum milletvekillerinden. İdarecilerin en ağır cezayı almaları için davanın peşini bırakmayacağız” dedi. Emine Canbaz, “Bir yeğenimi annesinin montunda büyüttüm, kokusunu alsın diye. Diğer yeğenimde ömür boyu Trenin izleri kaldı. Ben sanıkları kelepçeyle görmek istiyorum” derken, müftülükten emekli olduğunu belirten Ercan Cesur ise “Görevim icabı çok cenaze yıkadım ancak genç yaşta bana kardeşimin cenazesini yıkatanların en ağır cezayı almasını istiyorum” diye konuştu. Ardından mağdurların avukatlarına söz verildi.

“CİNAYET DÜZENİNİ BESLEYENLE, FAİLLERİ SAKLAYAN AYNI İRADE”

Av. Yalçın Deniz Özen, demir yolu ulaşımına dair kendi eğitim kurumları, atölyeleri, basımevleri dahil çok sayıda bileşeni olan TCDD’nin AKP iktidarı tarafından tasfiye edildiğini, bileşenlerin yok edilerek yalnızca bir demiryolu işletmeciliği yapan bir şirkete dönüştürüldüğünü anlattı. Kurumun özelleştirme-şirketleştirme sürecine dair detayları anlatan Av. Özen, “Tüm bunlar, TCDD’nin kurumsal yapısının darmadağın olmasına, birimler arası koordinasyonun tümüyle yok olmasına ve meydana gelen katliamlarda sorumluluktan kaçmanın, altyapı üstyapı dengesizliğinin müthiş bir boyuta varmasına yol açtı” dedi.

Dava sürecinde, yetkililer hakkında suç duyurusunu kabul eden savcının görevden alındığını, süreci anlatan gazetecilerin tazminata mahkum edildiğini, adalet isteyen ailelerin yargılandığını tek tek örneklerle anlatan Av. Özen, “Tüm bu yaşananlar, karşımızda örgütlü, sistematik bir irade olduğunu, devletin temel görevi olan kamu hizmetini piyasalaştırıp yurttaşın canı ile maliyet hesabı yapanın da bu sosyal cinayet düzenini besleyip failleri saklayanın da aynı irade olduğunu gösteriyor.”

“SORUMLULUK GENEL MÜDÜRLÜKTE”

Ardından söz verilen Avukat Akçay Taşçı, önce 4 ardından 9 sanığın adeta yem gibi önlerine konulduğunu, bilirkişi raporunda yönetimsel sorunlara dikkat çekilmesine ve tüm taleplerine rağmen yetkililerin soruşturmaya dahil edilmediğini belirtti. Av. Taşçı, sanıkların sorumluluğun Genel Müdürlükte olduğunu gösteren ipuçlarını şöyle sıraladı:

Meteroloji Müdürlüğüyle katliamdan sonra protokol imzalandı. Bu yetki Tevfik Baran Önder’in ifadesiyle Genel Müdürlüktedir. Yağışlar sağlıklı bir şekilde takip edilseydi katliam yaşanmazdı.
İkinci husus ise yol bekçileri. Bizzat Genel Müdürlük tarafından kaldırıldı. Bu karar da dosyamıza girdi. Daha önce yol bekçiliği yapan Ramazan Bey’i salonda dinledik ve çok faydalı bir uygulama olduğunu söyledi.
Bütün sanıklar personel yetersizliği konusunda hemfikir. Bu kurumda çalışan insanların liyakatli olması gerekiyor. Mümin Karasu mühendis eğitimi alan bir insanın yapması gereken işi yapmaktaydı. Burhan Ortancıl da bulunduğu pozisyon itibariyle gerekli eğitimi almamıştı. Bu liyakatsizlikleri sorumlusu TCDD’dir.
TCDD bünyesinde hidrolik hesabı yapabilen tek bir mühendis bile yoktur dedi sanıklardan bir tanesi. Balast tutucu duvarın yapılıp yapılmaması bizim yargılamamızı bir süre esir aldı. Bilirkişi raporlarına göre öngörülemeyen bir yapış yağmadı ve menfez ömrünü tamamlamıştı. Herhangi bir sanığın münferit bir eyleminden bahsetmiyoruz. Genel Müdürlük tarafından herhangi bir belirleme yapılmadığından biz burada bir kakafoni halinde menfezi kimin kontrol etmesi gerektiğini tartıştık.
Bu verileri sıralayan Av. Taşçı, “Eğer 25 insanın ölümüne ilişkin hakkaniyetli bir yargılama yapacaksak, Süleyman Karaman, Talat Aydın, Şükrü Kutlu, Ümit Ulvi Canik, Veysi Kurt, İsa Apaydın, sanık koltuğuna oturmalıdır” diyerek TCDD yetkililerinin sorumluluğuna dikkat çekti.

“DURUMU BİLİYORLAR VE HİÇBİR ÖNLEM ALMADILAR”

Konuşmasına olayı özetleyerek başlayan Avukat Evren İşler, “Dolgu üst tabakasının ve balast katmanının sürüklenmesi üzerine traverslerin altının boşalması ve 110 km/saat hızla giden trenin menfezin üzerinden geçtiği sırada vagonlarının raydan çıkması; olay özeti sanıkların sorumluluklarını ortaya koymak açısından yeterli” dedi ve şöyle devam etti: “Sanıklar ve sanık edemediklerimiz, her türlü önlemi alıp balast katmanının akmasını ve trenin raydan çıkmasını önlemekle yükümlüler. Bunca yıl bir sürü şey dinledik bu salonda ama hiçbir sanık veya hiçir TCDD yetkilisi çıkıp da ben şu önlemi aldım demedi, diyemedi.” Hukuktaki ‘Olası kast’ tanımını detaylıca anlatan Av. İşler şunları söyledi: “İddia makamı, sanıkların neticeyi öngördüklerini ancak neticeyi kabullendiklerine dair delil olmadığı dşüncesiyle olası kast hükümlerinin uyglanamayacağın mütalaa etmiştir. Oysa ki, doktrindeki görüşler ve Yargıtay kararları dikkate alındığında, öngördükleri neticenin gerçekleşmemesini temin etmek için bir tek iş dahi yapmamışlardır. Sanıkların görev tanımları da dikkate alındığında, ihaleye çıkılıp iptal edilmesi, balastın akacağınınn bilinmesi, köprüler şefinin dediği gibi aynı veya daha kötü durumda olan menfez ve köprülerin bulunduğunun bilinmesine rağmen önlem alınmamasının bilmemekle, istememekle ilgisi yoktur. Durumu biliyorlar hiçbir önlem almadılar. TCDD genel müdürlüğü kadar buradaki sanıkların da sorumluluğu vardır.”

Davada birçok eksiklik olduğunu vurgulayan Av. Kemal Aytaç ise “Hesabını soramadığımız her katliam yenilerine sebep oluyor. Verdiğiniz kararın toplumu tatmin etmesi gerekiyor, aileler doğal olarak zaten tatmin olamayacaklar” diye konuştu.

Duruşmaya 14.00’e kadar ara verildi.

NE OLMUŞTU?

Edirne’nin Uzunköprü ilçesinden İstanbul Halkalı’ya gitmek için hareket eden, 362 yolcu ve 6 personelin bulunduğu tren, 8 Temmuz 2018’de Tekirdağ’ın Çorlu ilçesi Sarılar Mahallesi yakınlarında raydan çıkarak devrildi. Kazada 7’si çocuk 25 kişi yaşamını yitirdi, 328 kişi de yaralandı. Çorlu Cumhuriyet Başsavcılığı’nca kazanın meydana gelmesinde kusurlu bulunan TCDD 1’inci Bölge Müdürlüğü Halkalı 14’üncü Demiryolu Bakım Müdürlüğü’nde müdür olarak görev yapan Turgut Kurt, Çerkezköy Yol Bakım Şefliği’nde çalışan Yol Bakım ve Onarım Şefi Özkan Polat, Yol Bakım Şefliği’nde Hat Bakım ve Onarım Memuru Celaleddin Çabuk ile TCDD bünyesinde çalışan ve mayıs ayındaki yıllık umumi muayene raporunda imzası bulunan Köprüler Şefi Çetin Yıldırım hakkında ‘taksirli ölüme ve yaralanmaya neden olmak’ suçundan 2’şer yıldan 15’er yıla kadar hapis istemiyle Çorlu 1’inci Ağır Ceza Mahkemesi’nde dava açıldı.

Sanıkların tutuksuz yargılandığı dava sürürken, Çorlu Cumhuriyet Başsavcılığı alınan yeni bilirkişi raporunun ardından soruşturmanın genişletilmesine karar verdi. Başsavcılık, kazanın meydana gelmesinde hava durumunun takip edilmemesi, hava durumunun takip edilememesi nedeniyle olumsuz hava koşullarında demir yolu hattının özel olarak muayene edilememesi, menfezin ve çevresindeki hat kesimin gerekli bakımlarının, temizliğinin, yabani otla mücadelesinin yapılmaması, kaza yeri menfezinin İstanbul istikametindeki büzün tıkalı olması nedeniyle, büze gelen yağmur suyunun aradaki kanal vasıtasıyla kaza menfezine yönelmesi sebeplerinin etkili olduğunu değerlendirdi.

Kaynak: TELE1