Brezilya mahkemesi asbestli gemiye ‘dur’ dedi, karara rağmen Türkiye’ye geliyor

Yayın tarihi: 8 Ağustos 2022 Pazartesi 12:59 pm - Güncelleme: 8 Ağustos 2022 Pazartesi 12:59 pm

Brezilya’da yüksek mahkeme, söküm için Türkiye Aliağa’ya getirilmesi beklenen asbestli savaş gemisi São Paulo‘nun Guanabara Körfezi’ne geri dönmesi için “ihtiyati tedbir” kararı aldı. Karara rağmen geminin kuzeye doğru hareketine devam ettiği bildirildi.

Brezilya’dan Aliağa’ya getirilmesi planlanan, asbest taşıyan São Paulo nükleer uçak gemisi, 4 Ağustos tarihinde yola çıktı. Brezilya’nın önemli günlük gazetelerinden The Globo News’in 5 Ağustos tarihli haberine göre, São Paulo’nun Brezilya kara sularını terk etmesine kısa bir süre kala, yüksek mahkemeden “Geri dön” kararı çıktı.

Evrensel’den Ramis Sağlam’ın haberine göre São Paulo/Foch Enstitüsü, ülkenin bugüne kadar sahip olduğu en büyük uçak gemisi olan São Paulo’nun Brezilya sularını terk ederek Avrupa’ya gitmesini engellemek için zamana karşı yarıştıklarını söyledi.

“Hindistan’ın sökmeyi reddettiği gemi için sürdürülen bu ısrarın nedeni nedir?”

Açık artırma sonucu geçen yıl 10,5 milyon Brezilya realine (1,85 milyon dolara) satılan São Paulo gemisi, Brezilya’nın Guanabara Körfezi’nden 4 Ağustos 2022 Perşembe sabahı Alp Center römorkörüyle yüzdürülerek Türkiye’ye doğru yola çıkmıştı. İhaleye yapılan itiraz sonucunda geçen sene açılan dava kapsamında mahkeme, 4 Ağustos Perşembe günü öğleden sonra, geminin demirli olduğu Guanabara Körfezi’ne geri dönmesi için “ihtiyati tedbir” kararı aldı.

KARARA RAĞMEN GEMİ KUZEYE DOĞRU İLERLİYOR

The Globo News’in haberinde, mevcut uydu görüntülerine göre bu kararın henüz yerine getirilmediği ve São Paulo’nun Lagos Bölgesi yakınında olduğu bilgisi verildi. Haberde, São Paulo’nun Brezilya sınırını geçmeye yakın olduğu, bu durumu tersine çevirmenin zorlaştığı, geminin kuzeye doğru ilerlediği ve üç güne kadar Brezilya kara sularından ayrılacağı tahmin edilirken, rotasının değiştirilmesinin de söz konusu olabileceği ifade edildi.

São Paulo/Foch Enstitüsü, ihalenin yürütülmesinde itirazın reddi ve aşamaların tersine çevrilmesi gibi bir dizi usulsüzlük olduğunu iddia etmişti. Ayrıca geminin içinde tonlarca asbest bulunduğu ve gerekli çevre denetimlerinin yapılmadığı iddialar arasında yer aldı.

Asbestin bugün ne durumda olduğunu bilmediklerini belirten São Paulo/Foch Enstitüsü Müdürü Emerson Miura, “Gemiye 2018’de yaptığım son ziyarette, malzeme hâlâ üstü kaplanmış halde oradaydı. Ancak bugün durumunu bilmiyoruz. Asbest kansere neden olabilen bir madde, taşınması büyük bir dikkatle yapılmalı. Asbestin 60’lı yıllarda gemilerde ısı yalıtkanı olarak yaygın bir şekilde kullanıldığını biliyoruz” dedi.

MAHKEME KARARINA UYULMADI YÜKSEK MAHKEMEDEN KARAR ALDIRILDI

São Paulo uçak gemisinin perşembe günü yüzdürülmesinin başlandığı haberiyle birlikte Federal Yargıç Wilney Magno de Azevedo, geminin “Federal Başsavcılığı’nın (MPF) aksi yönde adli bir yetkilendirme alana kadar bulunduğu yerden ayrılmasının engellenmesi” için tedbir kararı aldı. Bu emre uyulmaması üzerine 5 Ağustos tarihinde Yüksek Mahkeme aynı yönde karar çıkardı.

‘YÜKSEK DERECEDE ASBEST VAR’

Sök Denizcilik’in Brezilya’daki eski ortağı Cormack Denizcilik Ajansının avukatı Alex Christo Bahoz’a göre, bazı prosedürler göz ardı edildi. Bahoz, yerinde inceleme yapması gereken Brezilya Çevre ve Doğal Kaynaklar Bakanlığı’nın (IBAMA), sadece Sök Denizcilik tarafından sağlanan ve gemideki asbest miktarını da içeren bilgilere dayanarak hazırlanan bir raporla ihracata izin verdiğini iddia etti.

Bahoz, “Bu gemide aşırı miktarda asbest var. Ülkeyi bu şekilde terk edemez. Brezilya’nın da taraf olduğu, zehirli atıklarının ithalatına ilişkin düzenlemeleri içeren Basel Konvansiyonuna aykırı” dedi.

‘BİR SENE BOYUNCA ASBESTLİ GEMİDE ÇALIŞTILAR’

Türkiye’ye nakliyesini hazırlamak için yaklaşık 50 çalışanın bir sene boyunca uçak gemisinde, tehlikeli koşullar altında çalışmak zorunda kaldığını söyleyen Bahoz, “Asbest son derece kanserojen bir madde ve partiküller gemide, havada asılı durumda. Sadece bir bölmede bile 17 ton asbest bulunuyor. Comarck esas olarak bu konuda farklı düşünüyordu. Çünkü Sök Denizcilik asbesti bertaraf etmemişti. Sorulduğunda Brezilya Çevre ve Doğal Kaynaklar Bakanlığı, maddenin Türkiye’ye varışta söküleceğini söyledi ki bu yasaya aykırı. Uçak gemisinin bir diğer gereklilik olan radyasyon sertifikası da yine yerinde inceleme yapılmadan Türkiye’deki bir şirket tarafından sağlandı. Bu gemi 1960’lardan kalma ve nükleer testlere katılmış. Plakalar radyasyonu tutabilir. São Paulo’nun ikizi Clemenceau gemisi bile İskoçya’da söküldüğünde hâlâ radyoaktif olduğu anlaşılmıştı” dedi.

“İzmir’e asbest bombası geliyor”

ASBEST NEDİR?

Asbest, tabiatta doğal olarak bulunan ve lifsi (iğsi) yapıda olan bir mineral grubuna verilen ortak isimdir. Asbest grubunda yer alan minerallerin temel ortak özelliği lifsi yapıda olmalarıdır.

Lifsi minerallerin boy : en oranı 3’ten fazladır. Yani boyları enlerinden en az 3 misli veya daha fazla uzundur. Asbest mineralleri bu lifsi yapısal özellikleri nedeniyle “fibröz mineraller” olarak da anılırlar. Mineraller bu yapı sayesinde ısı, sürtünme ve baskıya yani strese dayanıklıdırlar, lifsi yapıları onlara mükemmel bir yalıtım yeteneği verir. Bu özellikleri sayesinde asbest endüstride, yaklaşık 3.000 iş kolunda yaygın kullanım alanı bulmuştur.

Asbest, yeryüzünün toprak örtüsünde doğal olarak bulunur. Yerkabuğunu oluşturan kayaların yapısında da değişen oranlarda asbest mineralleri vardır. Özellikle volkanik aktivitenin yüksek olduğu alanlarda, asbest, yer yer yoğun birikimler halinde yeryüzü örtüsünde bulunur

Son yüz yılda asbest ile insan arasında yoğun bir temas yaşanmıştır. Asbest temasının gelişmiş ülkelerdeki nedeni esas olarak madencilik ve endüstri ortamlarında gelişen mesleksel ilişkilerdir. İşçiler asbest madenlerinde ve bazı iş kollarında doğrudan, bazı iş kollarında ise zaman zaman doğrudan veya dolaylı olarak asbest ile temas etmişlerdir. Yine bu maden veya iş yerlerinin çevresinde yaşayanlar ise oluşan çevre kirliliği nedeniyle, daha düşük yoğunlukta da olsa asbest ile temas etmek durumunda kalmışlardır.

Gelişmekte olan ülkelerde ise asbest teması, sanayinin gelişimine koşut olarak yavaş yavaş artmaktadır. Özel bir temas şekli olarak, bazı coğrafi bölgelerde doğal toprak örtüsünde yer yer bulunan kontaminasyon nedeniyle, özelliklerini detaylı olarak ileride aktaracağımız şekilde, asbest teması kırsal alanda da gerçekleşebilir.

Halen gelişmiş ülkelerin tümünde asbest kullanımı yasaklanmıştır. Ülkemizde de 2010 yılında asbest üretimi ve kullanımı tamamen yasaklanmıştır. Ancak bu tarihe kadar üretilen ve kullanılan asbest halen hayatımızın her anında yer almaktadır. Gelişmekte olan bazı ülkelerde, Hindistan, Rusya ve gelişmemiş ülkelerde asbestin üretimi ve endüstride kullanımı devam etmektedir.

Asbest yüklü gemiyi sökecek firma iddiaları reddetti! Geminin ikizinden 760 bin ton asbest çıkmıştı