Örneğin Alibaba, Tencent ve Baidu, yılın ilk yarısında bu alanda 7 milyar dolar civarında harcama yaptı. Bu önceki yılın aynı dönemine kıyasla 2 kattan fazla artış yaşandığı anlamına geliyor.
Alibaba patronu Eddie Wu, bu ay başında yapay zekâ alanında büyümeye kararlı olduklarını söylemişti. Bu sayılar da bunu doğruluyor. E-ticaret devi, Tongyi yapay zekâ model serisini eğitmek ve başkalarına bilgi işlem gücü kiralamak için işlemciler satın alıyordu. Bu alandaki sermaye harcamaları önceki yıla göre %123 oranında artış gösterdi.
TikTok’un çatı şirketi olan ByteDance de benzer bir hamle yaptı. Kaynaklar, özel şirket olmasından dolayı yatırımcı baskısıyla uğraşmak zorunda kalmayan şirketin yapay zekâ ile alakalı harcamalarının 50 milyar dolar civarına çıktığını belirtmiş.
ABD’nin ihracat kontrolleri, Çin’in NVIDIA’nın H100 veya yakında çıkacak Blackwell serisi gibi önemli yapay zekâ çiplerine erişimini engelliyor. Ancak Çin’li şirketler, NVIDIA H20 gibi daha düşük performanslı işlemcileri satın alabiliyorlar. Tahminler, NVIDIA’nın Çin’li teknoloji firmalarına 1 milyondan fazla çip göndereceği yönünde. Birim başına 12-13.000 dolar olduğunu belirtelim. ByteDance, şirketin en önemli müşterileri arasında.
Kısacası ABD’den gelen yaptırımlar Çinli şirketleri geriye itmedi. Erişimleri kısıtlı olsa da yapay zekâya milyarlarca dolar harcamaya ve büyümeye çalışmaya devam ediyorlar. Bu alanda ne kadar ilerleyeceklerini önümüzdeki yıllarda göreceğiz.