Koronavirüs salgın döneminde değişen alışkanlıklar ve yüksek enflasyon gıda tercihlerini etkiledi. Sektör temsilcilerine göre gel-al ve eve sipariş oranında artış yaşanırken, restoranda yemek yiyen müşteri oranında ise düşüş yaşandı.
Pandeminin etkileri ve yüksek enflasyon sebebiyle gıda sektöründeki alışkanlar değişti. Salgın döneminde eve siparişlerde patlama yaşanırken, enflasyondaki artış nedeniyle ise dışarıda yemek yeme lüks haline geldi.
Ekonomim'in sektör temsilcisi Banu Arıduru'nun paylaştığı verilerden aktardığı habere göre, dışarıda yemek yeme oranı yüzde 72'den 57'ye gerildi. Aynı zamanda Bağımsız yemek markaları da sektörde düşüşe geçti.
Arıduru, restoranda yeme içmenin payının koronavirüs salgını öncesine göre yüzde 72’den yüzde 43’lere kadar gerilediğini belirtti. Bu dönemde gel-al ve eve servisin payında kalıcı artışlar yaşandı.
Arıduru, “Restoranda yeme içme pandemi öncesi yüzde 72’lik paya sahipti. Ardından yüzde 20 ile gel-al ve yüzde 9 ile de eve servis geliyordu. Pandemi çok büyük etki yarattı. Restoranların payı o dönem yüzde 43’lere kadar geriledi. Ancak trendlerde kalıcı bir değişim oldu. Hem gel-al hem de eve servis oransal anlamda reel bir büyüme gösterdi. Artık restoranda daha az yeme- içme tercih ediliyor. Yüzde 72 olan rakam yüzde 57’lere geriledi. Aradaki payı gel-al ve eve servis aldı” dedi.
Arıduru, Türkiye yeme-içme piyasası hakkında ise şunları söyledi:
“2021 ile 2022 arasında yeme-içme pazarı yüzde 100’e yakın büyüdü. Pazar büyüklüğü 257 milyar TL’ye çıktı. Öte yandan zincir restoranlar ile bağımsız restoranların paylarında da önemli değişimler yaşandı. 2017’de yüzde 17 olan zincir restoranların tüm pazardaki payı, 2022’de yüzde 33’e kadar çıktı. Bağımsız işletmelerin oranı düşüyor. Daha fazla bildikleri ve takip ettikleri zincirlere yöneliyor bağımsız restoran yatırımcıları.”
Markanın satışları konusunda ise bilgi veren Arıduru, “Restoranlarda sipariş sayımız geçen seneye göre aynı şartlar dikkate alındığında yüzde 31 arttı. Ağustosta bu oran yüzde 47’ye çıktı. Satış cirosal anlamda bakıldığında ise yüzde 127 oldu. Yıl sonunda kampanyaların da etkisiyle yüzde 150 artış bekliyoruz. Enflasyonun yüzde 60 olacağı söyleniyor ama biz yüzde 70 olarak düşündüğümüzde bile yüzde 85’lik reel büyüme gerçekleştirmiş olacağız.”
https://tele1.com.tr/islam-memisten-gida-krizi-uyarisi-zaman-doldu-tedbir-alin-874350/