Alışveriş için gereksiz kişisel verileri depolayan 12 siteye durdurma ve para cezası

Yayın tarihi: 20 Mart 2024 Çarşamba 11:17 am - Güncelleme: 20 Mart 2024 Çarşamba 11:40 am

Haber: Ceren Ural

Alışveriş için gereğinden fazla kişisel verileri toplayan, alışveriş için üyeliği şart koşan ve üyelik iptalini zorlaştıran 12 siteye durdurma ve para cezası verildi.

Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, 12 Mart tarihinde toplandı.

Toplantıdan çıkan iki karardan ilkinde kullanıcıyı yanıltma şikayeti bulunan 134 dosyadan 119’unun mevzuata aykırı olduğu kararı verildi. Bu karar doğrultusunda söz konusu reklamlar durdurulurken toplam 17 milyon 37 bin 891 TL para cezası kesildi.

Toplantıdan çıkan diğer kararda ise alışveriş için üyeliği şart koşan ve alışveriş için gerekmeyen verileri temin etmeyi zorunlu kılan 12 internet sitesi hakkında durdurma ve idari para cezası verildi.

Ticaret Bakanlığı’ndan yapılan açıklama şu şekilde:

“Reklam Kurulu’nun 12 Mart 2024 tarihinde gerçekleştirilen 343 sayılı toplantısında, tüketicileri aldatıcı, yanıltıcı, tecrübe ve bilgi eksikliklerini istismar edici reklamlar ile haksız ticari uygulamalar incelendi. Toplantıda gündeme alınan 134 dosyadan 119’u mevzuata aykırı bulunurken söz konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkında durdurma ve düzeltme cezaları ile birlikte toplam 17 milyon 37 bin 891 lira idari para cezası uygulanmasına karar verildi.

Reklam Kurulu’nun bu ayki toplantısının ana gündem konusunu elektronik ticarette üyelik uygulamaları, hedefli reklamcılık ve tüketicilerin kişisel verilerinin rızaları olmaksızın alınmasına yönelik internet sitesi tasarımları oluşturdu.

REKLAM KURULU İNTERNET ALIŞVERİŞ SİTELERİNİN ÜYELİK ŞARTLARINI MERCEK ALTINA ALDI

Dijital Tüketicinin Korunması Projesi kapsamında hazırlanan araştırma raporunda bahsedildiği üzere, dijital mecralarda her iki tüketiciden birinin kişisel verilerini paylaşma konusunda endişeli olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca internet üzerinden alışveriş yaparken “devam etme koşulu” olarak sunulan “üye olma” ve “elektronik ileti onayı”nı her on tüketiciden yedisinin kabul etme eğiliminde olduğu, çerezler konusunda ise her on tüketiciden dördünün kabul etmeme eğiliminde olduğu gibi çarpıcı sonuçlara ulaşılmıştır.

Söz konusu rapordan çıkan sonuçlar dikkate alınarak Reklam Kurulunca satın alma aşamasında tüketicilere üyelik koşulu sunan internet siteleri incelenmiştir. Bu kapsamda tüketiciden satın alma işlemi için zorunlu ve gerekli olan bilgilerden daha fazla kişisel verinin talep edilip edilmediği, üyelikten çıkmak için üyeliğe girişte öngörülen yöntemlerden daha ağır koşullar öngörülerek üyelikten çıkmanın zorlaştırılıp zorlaştırılmadığı, üyelik sözleşmesi ile birlikte”, çerez ve ticari ileti onayının tüketici tercihine sunulup sunulmadığı, kişisel verilerinin hedefli reklamcılık ve pazarlama amacıyla üçüncü kişilerle paylaşılıp paylaşılmadığı hususları değerlendirmeye alınmıştır.

Yürütülen incelemede akademisyen görüşlerinin yanı sıra yurtdışı uygulamalar da dikkate alınmış ve nihayetinde Reklam Kurulu tarafından değerlendirmeye alınan 12 adet dosyaya ilişkin olarak idari para cezası ile birlikte durdurma ve düzeltme cezaları uygulanmıştır. Üyeliğin iptal edilmesi veya üyelikten çıkmanın zorlaştırılması, hedefli reklamcılık ve kişisel verilerin paylaşılması konusunda tüketicilere seçenek sunulmaması hususlarını içeren kararlara ilişkin detaylar daha sonra Ticaret Bakanlığı internet sitesinden paylaşılacaktır.”

Ticaret Bakanlığı’ndan Hakan Balta’nın eşi Derya Balta’ya ceza

 

Alışveriş için gereğinden fazla kişisel verileri toplayan, alışveriş için üyeliği şart koşan ve üyelik iptalini zorlaştıran 12 siteye durdurma ve para cezası verildi.

Kaynak: HABER MERKEZİ