TRT- USA’nın son bir yıl masrafı ‘bir milyon 230 bin dolar’

20 Mart 2023 Pazartesi

Yılmaz Polat

TRT-USA ABD Adalet Bakanlığı’na yaptığı bildirimde son bir yılda ‘bir milyon 230 bin 15 dolar 71 cent’ harcama yaptığını beyan etti.

ABD resmi belgeleri, lobici statüsüne alınan TRT şirketinin AKP ağırlıklı yayın yapan TRT World yayını için sadece ‘Ekim 2021-Eylül 2022’ tarihleri arasında ‘bir milyon 230 bin 15 dolar 71 cent’ harcama yaptığını gösteriyor.
Adalet Bakanlığı’nda ‘‘TRT Amerika Inc’ Şirketi olarak kaydı bulunan Türkiye Radyo Televizyon Kurumu’nun yaptığı harcamalar dudak uçuklatıyor.

Belgelerde yer alan ‘Freelancers’ diye adlandırılan (serbest iş yapan personele) ödenen para inanılır gibi değil.
2021 yılı Ekim ayında ‘367 bin 585 dolar 13 cent.’ 2022 yılında ’363 bin 609 dolar 63 cent.’

TRT-USA siyasi kimliği bulunduğu gerekçesiyle lobi yapan kurumlar statüsünde her 6 ayda bir zorunlu olarak ABD Adalet Bakanlığı’na faaliyet raporu sunuyor.
Amerikan Vergi Dairesi IRS’e gelirini ve masraf listesini bildiriyor. ABD ticari şirketi olarak hesap veriyor. Raporlarda beyan edilen rakamlar müthiş.
Resmi belgelerde geçmiş yıllarda yapılan bazı harcamalar şöyle görünüyor: 2018: 3 milyon 76 bin 704 dolar, 2019: 1 milyon 463 bin 90 dolar, 2020: 1 milyon 39 bin 980 dolar, 2021: 511bin dolar.
‘TRT Amerika Inc’ Şirketin kurucusu ve Yönetim Kurulu Başkanlığını Tuncay Yürekli yapıyordu. Yerine geçen yıl Cumhurbaşkanlığı’nda çalışırken Anadolu Ajansı Washington temsilciliğine atanan Çopur atandı.
ABD Kongresi ‘lobi faaliyeti’ yapan kuruluş statüsünde olduğu için TRT World muhabirlerine verdiği basın tanıtım kartını da iptal etmişti.
Kongre kuralları medyanın ‘herhangi bir kişi, şirket, kuruluş veya hükümet için lobi, reklam, tanıtım veya tanıtım çalışmalarına katılmasını’ yasaklıyor.