Yemek Sepeti çalışanları TELE1’e anlattı: Kaza yapan kuryelere, tamir masrafını ödettirmişler!

Yayın tarihi: 22 Şubat 2021 Pazartesi 9:23 am - Güncelleme: 23 Şubat 2021 Salı 1:57 pm

Yemek Sepeti çalışanları kar kış demeden her şekilde çalışıyor. Nakliyat-İş’in edindiği bilgiye göre, İstanbul’da yağan karın ardından bir günde 10 moto kurye kayganlaşan yolda kaza yaptı. Yemek Sepeti’nin kar yağışının ardından kaza yapan kuryelere tamir masrafını ödettiği iddia edildi. Kaza geçiren kuryeler yaşadıklarını anlattı.

Türkiye’de son 1 yılda en az 160 motosikletli kurye kazalar nedeniyle hayatını kaybetti. İş cinayetlerinin en büyük nedeni ise kâr hırsı. İşçiler ölümlere ve uğradıkları hak gaspına karşı Nakliyat-İş Sendikası’nda örgütlendi ancak yoğun baskı ve engellemelerle karşılaşan Yemek Sepeti işçileri mobinge de maruz kaldı. Yemek Sepeti çalışanları süreç içerisinde yaşadıkları sorunları TELE1 anlattı.

İşte çalışanların TELE1’e aktardıkları;

“ZORLA 11 SAAT MESAİ YAPTIRIYORLAR, YEMEKLERİ AYAKTA YİYORUZ”

İş yüklerinin ağır olduğunu aktaran Yemek Sepeti’nde çalışan kurye, şunları söyledi: Gündelik normal çalışma saatimiz 8,5 saattir ama zorla 11 saat mesai yaptırılıyor. Bazen 11 saata ek olarak 1 ya da 2 saat daha uzatılıyor bize sorulmadan, onayımız alınmadan. Siparişin olmadığı zaman pek olmuyor, çok yoğunluk oluyor. Moladayken ya da boşta kalınca oturacak yerimiz olmuyor. Yemeklerimizi maalesef ayakta yiyoruz. Malum, pandemi koşullarında mekanlarda oturmak yasak. Hava iyiyse park ve bahçe gibi yerlerde, eğer yağmurlu ise yemek aldığımız restoranın önünde ayakta yiyoruz.

“MOTORA ZARAR GELİNCE ÜCRETİNİ BİZDEN KESİYORLAR”

Mobinge de maruz kaldığını belirten kurye, yapılan kazanın ardından motora zarar geldiğinde maaşlarından kesildiğini belirtti. “Bizi süre ile çalıştırıyorlar; eğer belirledikleri sürede siparişi alıp teslim etmezsek pirimimizden kesiliyor ve bu sebepten ötürü çok kazalar meydana geliyor. Birçok arkadaşımız bu nedenden dolayı çok defa kaza yaptı. Ben de maalesef yağmurlu bir havada kaza yaptım. Kazaların sorumlusu tabii ki biz oluyoruz. Göstermelik olarak yok ‘hız yapmayın’, yok ‘kurallara uyun’ diyorlar ama süre gecikince ‘bir daha olmasın, tutanak tutarız’ diyolar. Eğer motorla düşersek ve motora zarar geldiyse, zararın ücretini bizden kesiyorlar.”

“İKİ DEFA KAZA YAPTIM…”

Yemek Sepeti’nde çalışanı bir başka işçi ise yaptığı kazaları anlattı: İki defa kaza yaptım. Arkadaşlarım da kaza yaptılar. Bizde 15 günde bir performans ölçülür; kaç dakika depoda durdun, kaç dakika müşteride durdun; böyle performans ölçülür. Bizi buzlu havalarda bile pakete çıkarıyorlar, sistemi kapatmıyorlar. Başka kurumsal şirketler sistemlerini kapatıyor ama bizim şirket kapatmıyor ve bu nedenle çok kaza oluyor. Kuryeleri birbirleriyle yarıştırmak için prim veriyorlar; ne kadar paket dağıtırsan o kadar prim. İki gün hasta olduğun zaman primin yüzde ellisi kesiliyor.

“TAZMİNATSIZ KOVULURSUNUZ”

Sendikaya karşı yapılan baskılar nedeniyle şirkete olan güvenlerini yitirdiklerini aktaran işçi, şöyle devam etti: “Sendikalaşma sürecine dair çok yoğun bir baskı var üzerimizde. ‘İşten atılırsınız, bölgeniz değişir, tazminatsız kovulursunuz’ vesair tehditlere maruz kalıyoruz. Zaten
bir de sendikamız tam sayıyı doldurmuştu, iş kolu değişikliği yaptılar ve bizler hala kurye olarak çalışıyoruz. İnanın bu söylediklerimin eksiği var fazlası yok.”

“YEMEK SEPETİ EVRAK SAHTEKARLIĞI YAPTI”

“Sendika konusunda Yemek Sepeti evrak sahtekarlığı yaptı. İş kolunu değiştirerek üyeliklerimizi düşürdü. Bizim anayasal hakkımızı elimizden almaya çalışıyorlar; Yemek Sepeti sendikaya karşı çıkıyor, bizim anayasal hakkımızı oyunlar içinde gasp ediyor. Bizim depoda olmadı ama başka depolarda baskılar var. Sendika, hakkımız; inşaallah sendikayı buraya sokacağız. Sendikalı olmak istiyoruz. Lütfen! Bizim anayasal hakkımıza saygı duymalarını istiyoruz.”

İŞTE ÇALIŞANDAN KESİLDİĞİ İDDİA EDİLEN FATURA