Yabancı markalar, yurt dışından yapılan internet alışverişlerindeki verginin artırılmasının ardından Türkiye stratejilerini yeniden gözden geçiriyor. ABD’li spor giyim şirketi Nike’ın Türkiye satışlarını durdurma kararının ardından başka markaların da benzer hamleler yapması bekleniyor.
Yurt dışından yapılan internet alışverişlerine yönelik verginin artırılmasının ardından, gözler yabancı markalara çevrildi. ABD merkezli giyim markası Nike, Türkiye satışlarını durdurma kararı alırken, sektör profesyonelleri yeni markaların da benzer hamlelere imza atabileceğine dikkat çekti. Uygulama her ne kadar yerli firmaları koruma amacına dönük olsa da tüketici tarafında, içerde rekabetin azalacağı ve fiyatların daha da artacağı endişesi yaşanmaya başladı.
"MARKALAR İÇİN YENİ KOŞULLAR DOĞDU"
Dünya'dan Nurdoğan Ergün'e konuşan İdeaSoft’un kurucu ortağı ve TOBB E-Ticaret Meclis Üyesi Seyhun Özkara, Ticaret Bakanlığı’nın mikro ithalatı denetim altına almak amacıyla yaptığı gümrük zammının, özellikle yurt dışından Türkiye’ye ürün gönderen markalar için yeni koşullar doğurduğunu vurguladı.
Özkara, “Nike’ın Türkiye siparişlerini askıya alması, bu düzenlemelerin global markaların Türkiye stratejileri üzerinde yeni düzenlemelere gideceğini gösteriyor” dedi. Başka markaların da bu tür stratejik hamleler yapabileceği ihtimaline dikkat çeken Özkara, bu dönemde yerli markalar için fırsat olabileceğini de işaret etti.
TEMU NEDEN ÖNE ÇIKTI?
Her ne kadar düzenleme ilk etapta Çinli Temu firmasına yönelik gibi algılansa da yurt dışından kredi kartıyla yapılan online alışverişlerin tamamını kapsıyor. Temu’nun öne çıkma nedeni ise platformun son aylarda yoğun bir alışveriş trafiğine sahne olması.
Gemius Türkiye’nin Temu platformunun Türkiye’deki performansına ilişkin paylaştığı bilgilere göre, platformun Türkiye’deki aylık aktif kullanıcı sayısı 9.3 milyona ulaşırken, günlük kullanıcı sayısı ise 1.4 milyon seviyelerinde. Temu, her yaş grubundan ziyaretçi çekmeyi başarıyor. Ancak 25- 44 yaş arası kullanıcılar, platformun en büyük kullanıcı grubunu oluşturuyor.
Araştırma, Temu’nun geniş bir demografiye hitap ettiğini ve özellikle 25-44 yaş grubundaki kullanıcılar arasında popüler olduğunu gösteriyor. Popüler küresel online alışveriş sitelerinden bazıları ise şöyle: Amazon, AliExpress, Etsy, eBay, Shein, Asos, Everything5pounds, Banggood, About You, Tomtop, TheHut. Bunun yanında global markaların kendi online satış platformları da bulunuyor. Platformların yeni düzenlemeye nasıl yanıt vereceği ve Türkiye’deki performanslarının nasıl etkileneceğiyse zamanla belli olacak.
TÜKETİCİYİ NASIL ETKİLEYECEK?
Yurt dışından yapılan alışverişlerin yüksek oranda artmasındaki ana neden ise aynı ürünün Türkiye’de daha pahalı olması oldu. Vergi oranları, kur farkı gibi etkenler de eklenince yurt dışından ürünler çok daha ucuza alınabiliyordu. Öyle ki bilindik birçok markanın bir ayakkabısı Türkiye’de 10-12 bin TL arasında satılırken yurt dışından 6-7 bin TL’ye alınabiliyordu. Ancak yeni düzenleme ile yurt dışı merkezli e-ticaret sitelerinden 30 euronun üzerinde alışveriş yapılırsa artık ürün ithalat işlemlerine tabi olacak.
AB ülkelerinden gelen ürünlere artık yüzde 20 yerine yüzde 30, diğer ülkelerden gelenlere de yüzde 30 yerine yüzde 60 vergi uygulanacak. Uygulama her ne kadar 21 Ağustos’ta yürürlüğe girecek olsa da başta Temu olmak üzere platformlar sepetlerini güncellemeye başladı.Bu durumun içeride rekabeti azaltacağını düşünen tüketiciler, fiyatlarda artış olacağından endişeleniyor.
NE KADAR ZAM YAPILMIŞTI?
Ticaret Bakanlığı, artan mikro ithalatı kontrol altına almak amacıyla yurt dışı alışverişlerinde hem vergi oranları değiştirmiş hem de hızlı kargo muafiyet bedeli 150 avrodan 30 avroya düşürülmüştü. Düzenleme, son zamanlarda Çinli e-ticaret platformu Temu’dan artan alışverişler nedeniyle kamuoyunda ‘Temu yasası’ olarak isimlendirilse de bu durum diğer firmaları da etkiledi. Yeni düzenlemenin ardından ilk hamle ABD merkezli spor giyim markası Nike firmasından gelmişti. Marka, geçen hafta Türkiye’de online satışları askıya aldığını duyurup, gümrük mevzuatında yapılan son değişikliklerin kararda etkili olduğu ve bu değişikliklerin alışveriş deneyimine etkisinin incelendiğini bildirmişti.