Vatandaş sıfır ürünleri vitrinden izlemekle yetiniyor

Yayın tarihi: 26 Nisan 2023 Çarşamba 10:12 am - Güncelleme: 26 Nisan 2023 Çarşamba 10:12 am

İktidarın politikaları sebebiyle yaşanan ekonomik kriz, vatandaşın belini bükmeye devam ediyor. Artan enflasyon, yüksek döviz kuru ve fahiş vergi oranları sebebiyle elektronik cihazların fiyatı tavan yaparken, günümüz teknolojisinde temel bir ihtiyaca dönüşen akıllı telefonların fiyatı ise cep yakıyor. Teknoloji mağazalarındaki fahiş fiyat etiketlerini gören yurttaş için sıfır telefon almak adeta ‘hayal’ oldu. Yaşanan ekonomik kaos, vatandaşın ikinci el ürüne yönelimini artırdı.

Türkiye 14 Mayıs’ta gerçekleştirilecek olan Cumhurbaşkanlığı ve Milletvekilliği seçimlerine ekonomik krizin gölgesinde girecek. Yurttaşlar; gıda, barınma ve ulaşım gibi temel giderlerini dahi karşılamakta zorlanıyor. Tüm bu giderlerin yanı sıra kullandığı teknolojik ürünü bozulan vatandaş ise bozulan cihazının yerine hangi ürünü koyacağını kara kara düşünüyor. Çeşitli sebeplerle yeni bir akıllı telefon satın almak için teknoloji mağazalarına gidenler ise fiyat kaosuyla karşı karşıya kalıyor.

SIFIR ÜRÜNE İLGİ DÜŞÜK

Tüketici elektroniğinden otomobile, giyimden ayakkabıya kadar birçok alanda faaliyete başlayan ikinci el satış markaların büyümesi, sıfır ürün satan şirketlerin 3-4 katına ulaştı. Sıfır ürünlere ulaşımın zorlaşması ve salgın ile birlikte artan sürdürülebilirlik bilinci, ekonomik yapıda da önemli değişimlere yol açtı. Birçok sektörde birbiri ardına yeni oluşumlar hayata geçerken artan tüketici talebi yenileme alanındaki büyümeyi geleneksel kanalların 2-3 katına ulaştırdı. Ekonomim.com’dan Yener Karadeniz’in haberine göre, Türkiye’de cep telefonundan bilgisayara kıyafetten otomobile kadar birçok alanda faaliyet gösteren yenileme pazarı aktörleri, geride bıraktığımız yıl 2-3 kat büyüme gerçekleştirdiklerini, bu yıl ise söz konusu oranların katlanarak artmasını beklediklerini söyledi. Gelişme, sıfır ürün satan oyuncuların da iştahını kabarttı.

Cep telefonlarına dev zam geliyor!

İKİNCİ EL PİYASASI BÜYÜDÜ

Yenileme, Türkiye’de ilk olarak cep telefonu pazarında kendini gösterdi. Yılda 10-11 milyon adet cep telefonu satışına sahne olan pazarda son yıllarda artan fiyatlar ve taksit sınırı, sıfır ürün satışlarında düşüşe yol açarken ikinci el satışları hızlandırdı.

Mobil İletişim Araçları ve Bilgi Teknolojileri İş Adamları Derneği (MOBİSAD) Yönetim Kurulu Üyesi Ömer Lütfi Soylu, yenileme pazarında büyümenin 2-3 kat artarak büyüdüğünü belirterek, “Sıfır ürün satışları düşerken yenilenmiş ürün satışlarına tüketici yönelimi çok ciddi şekilde arttı, bu eğilimin hızlanarak sürmesini bekliyoruz. Bu model dünyanın birçok ülkesinde de hızlı büyüyor. Söz konusu alanda Türkiye’de 20 şirket lisans aldı. Bunların 5-6 tanesi ciddi çıkış sağladı. Telefonun ardından tablet, bilgisayar, akıllı telefon da geldi. Şimdi bunun arkasından enterprise ürünler dediğimiz şirketlerin kullandığı elektronik cihazlar da gelecek. Bu havuz her geçen yıl genişleyecek” dedi.

Seçim belirsizliği otomobil sektörünü vurdu

OTOMOBİLDE İKİNCİ ELİN YÜZDE 5’İNE ULAŞTI

Yenileme son yıllarda arz sıkıntısının had safhaya ulaştığı otomotiv sektöründe de hızla büyüyen alanlardan biri. Söz konusu alanda İstanbul ve Ankara’da bulunan iki tesisinde yıllık 85 bin araç yenileme kapasitesi ile hizmet veren VavaCars’ın Operasyon Grup Başkanı Taner Timirci, “Geçen yıl 30 bin aracı yenileyerek sahipleri ile buluşturduk. Müşterilerden büyük bir ilgi görüyoruz. Yasal zorunluluk oran 3 ay garantinin yanı sıra araç fiyatının yüzde 1-1,5’i fiyata da 12 ay ve 5 bin km uzatılmış garanti veriyoruz. Pazarda liderliği geçtiğimiz yıl itibari ile ele geçirdik. Bu tür yenilenmiş araç ticareti toplam pazarın yüzde 5’i civarında olsa da talep her geçen yıl katlanarak artıyor” diye konuştu.

Ekonomik kriz giyim ve tekstili vurdu! “İşten çıkarmalar artarak devam edecek”