TMD’den ’15 Mayıs’ta AVM’ler açılsın’ talebine tepki: Önce sağlık!

Yayın tarihi: 20 Nisan 2020 Pazartesi 9:09 pm - Güncelleme: 20 Nisan 2020 Pazartesi 9:09 pm

Tescilli Markalar Derneği (TMD) Yönetim Kurulu Başkanı İzzet Stamati, “‘Evde kal’ sloganı değişmediği sürece mağazalarımızı ‘önce sağlık sloganı’ nedeni ile açmayacağız” dedi.

Dünya genelinde görülen ve 10 Mart 2020’de ülkemizde ilk vakanın açıklandığı Covid-19 salgını nedeniyle ‘evde kal’ çağrısıyla pek çok perakendede yer alan hazır giyim sektörü AVM’lerdeki ve caddelerdeki mağazalarını kapattı.
Covid-19 salgınının vereceği ağır hasar henüz tespit edilememişken, AVM yatırımcılarının “15 Mayıs gibi AVM’leri açmak istiyoruz” talebine tepki gösteren ve tepkisini TAMPF (Türkiye Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu) toplantılarında ve sektör istişare toplantısında gündem eden TMD Yönetim Kurulu Başkanı İzzet Stamati, “Hazır giyimcilerin bu salgında en ağır yarayı alan sektör. Bizler AVM’lerin ve cadde mağazalarının kiracıları olarak resmi mercilerin bağlığımız için EVDE KAL sloganı değişmediği sürece mağazalarımızı önce sağlık sloganı nedeni ile açmayacağız.” dedi.

İzzet Stamati, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Aldığımız yara ağır henüz kış ürünlerimizin indirimi devam ederken, yaz ürünlerinin birçoğu imalatçılarda, gümrüklerde ve merkez depolarımızda kalmıştır. En iyi ihtimalle Haziran ayı içerisinde mağazalarımızı açacağımızı düşünürsek rafa giren tüm ürünler indirimli olarak satılacaktır.
2020 ilkbahar yaz sezonunu bayram alışverişini kaçıracağımız ayrıca yerli ve yabancı turistlerin olmayacağını da hesaba katarak kiraların işe dönüşten sonra 3 ile 6 ay mutlaka kirasız dönem geçirmemiz ve daha sonrası makul seviyede ciro üzerinden kira ödenmesi konusunda AVM yatırımcıları ile mutabakat yapmak zorundayız. Ülkemizdeki perakende sektörünün yurtdışına göre şekillendirilmesi en büyük yanlış olacaktır. Çin’de AVM’lerin yüzde 50 kapasite ile açıldığının örneklenmesi son derece yanlıştır. Zaman zaman yabancı turist alışverişinin yüzde 35-40’lara çıktığı dönemler olmuştur. Yerli tüketiciler de ağır yara almışlardır.
Ekonomiyi bir bütün olarak görüp ülke genelinde tüm çarklar dönmeden tüm sektörler çalışmaya başlamadan şimdiki sözleşmelerden kira almak mantıken mümkün olmayacaktır.”

TMD nedir?

Tescilli Markalar Derneği (TMD); 2001 yılında İstanbul’da kurulmuş ve özellikle perakende sektörünün yöneticilerinin oluşturduğu bir sivil toplum örgütüdür. Aynı zamanda TMD; Türkiye Alış Veriş Merkezleri Ve Perakendeciler Federasyonu (TAMPF)’nun üyesidir.
Derneğimiz üyelerinin işlettiği işletmelerde; büyük oranda istihdam sağlanmakta, 250 bin metre kare ortalama kapalı alan işletilmekte, yıllık bir milyar dolar ciroya ulaşılmaktadır. Üyelerimiz çoğunlukla yabancı markaların kendileri ve/veya temsilcilerinden oluşmaktadır.
Üyelerimizin organize perakende de ihracata katkı payları 600 milyon dolar civarındadır.