Ticaret Bakanlığı, “Efsane Kasım İndirimleri” benzeri isimlerle anılan dönemsel indirim kampanyaları hakkında uyarılarda bulundu.
Ticaret Bakanlığı, kasım ayında artan ve “Efsane Kasım İndirimleri” benzeri isimlerle anılan dönemsel indirim kampanyaları konusunda tüketicileri ve satıcıları uyardı. Bakanlık tarafından mağdur olmamaları için tüketicilere yapılan uyarıda fiyat araştırmasının dikkatli bir biçimde yapılması ve alışveriş yapılan internet sitesinin satıcı firmaya ait olduğuna dikkat edilmesi gerektiği belirtildi. Satıcılara yapılan uyarıda ise indirimin oran ve miktarının net bir biçimde anlaşılacak ifadelerle belirtilmesi, kafa karışıklığı ve yanıltmaya sebep olacak ifadelerden uzak durulması gerektiği kaydedildi.“MAĞDURİYET YAŞANMAMASI İÇİN UYARIYORUZ”
Ticaret Bakanlığı’nın “Ticaret Bakanlığı olarak indirimli satış kampanyalarında mağduriyet yaşanmaması için uyarıyoruz” başlıklı açıklaması şu şekilde: “Ticaret Bakanlığı olarak vatandaşlarımızın mağduriyet yaşamaması, ticari hataya uygun olmayan ticaret etiğine aykırı fiiller ile ilgili çalışmalarımız, incelemelerimiz ve takibimiz hassasiyetle devam etmektedir. Bu kapsamda; Kasım ayı boyunca ‘Efsane Kasım İndirimleri’, ‘Şahane Cuma İndirimleri’ gibi isimlerle adlandırılan ve çok sayıda üründe çeşitli ooranlarda indirimlerin yapılacağının ilan edildiği indirimli satış kampanyaları tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de çokça tercih edilen bir pazarlama yöntemi olduğu bilinmektedir. Tüketicilerin özellikle değişen alışveriş alışkanlıklarıyla beraber kolay ve masrafsız şekilde, zaman ve mekan sınırlaması olmaksızın çok çeşitli ürünlere uygun koşullarda ulaşabilmesine olanak sağlayan mesafeli/e-ticaret alışverişleri beraberinde bazı tüketici mağduriyetlerine de neden olabilmektedir. Ticaret Bakanlığı olarak özellikle Kasım ayı ile birlikte yoğun bir şekilde internet ve mobil uygulama üzerinden gerçekleştirilen indirim kampanyalarında tüketicilerimizin mağduriyet yaşamamaları, ayrıca satıcı ve sağlayıcıların neden olabilecekleri bu mağduriyetler nedeni ile idari yaptırımlarla karşılaşmamaları için mesafeli sözleşmelerde bazı hususlara azami dikkat etmeleri gerekmektedir.TÜKETİCİLERE UYARILAR
Bu kapsamda Tüketicilerimizin; -Alışveriş öncesi ihtiyaçların doğru belirlenmesi -Satıcı/sağlayıcı hakkında ön inceleme yapılması -Satın alınacak mal veya hizmetin emsallerine göre fiyatının araştırılması -İndirim tutarına ve oranlarına dikkat edilmesi -İnternet sitesi adresinin satıcı veya sağlayıcıya ait olup olmadığının kontrol edilmesi -Sosyal medya kanalları aracılığıyla yönlendirilen sayfalara karşı dikkatli olması -İnternet sitesinde SSL sertifikası, 3D security gibi güvenlik unsurlarının olup olmadığını kontrol edilmesi, -Ödeme yapmadan önce tüketiciye iletilmesi gereken ön bilgileri ayrıntılı okumas büyük önem arz etmektedir.SATICILARA UYARILAR
İndirimli satış kampanya ve uygulamalarında bulunan satıcı/sağlayıcılarımızın, -İndirimli satışların başlangıç ve bitiş tarihleri ile indirimli olarak satışa sunulan mal veya hizmetin miktarı sınırlı ise bu miktarın açık ve anlaşılır bir biçimde belirtilmesi, -Hangi mal veya hizmetlerin indirimli satışa konu olabileceği veya ne kadar indirim uygulanacağı hususlarında anlam karışıklığına yol açarak tüketicileri yanıltabilecek veya gerçekte olduğundan daha fazla indirim uygulanıyormuş izlenimi oluşturacak ifade veya görüntülere yer verilmemesi, -Yapılan indirimin miktarı veya oranı hesaplanırken, indirimli fiyattan bir önceki fiyatın esas alınması, -İndirimli satışa konu edilen mal veya hizmetlerin fiyatında indirimin uygulandığı tarihten önceki otuz gün içinde uygulanan en düşük fiyatın esas alınması, -Fiyat geçerliliği ile ilgili bir süre veya stok sınırı var ise, bu süre ve stok miktarının reklamlarda açıkça belirtilmesi hususlarına uygun olarak faaliyet göstermesi gerekmektedir.TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ VE TÜKETİCİ MAHKEMELERİ
Bakanlık olarak, yapılan açıklamalarla ilgili olarak satıcı ve sağlayıcılar tarafından gerçekleştirilen tüketicileri aldatıcı ve yanıltıcı indirimli satış kampanyası ve uygulamalarına ilişkin Bakanlığımızın bünyesinde bulunan Reklam Kurulu’na, şayet indirimli satış kampanyaları kapsamında yapılan alışverişlere ilişkin olarak hak kaybına uğrayan tüketicilerimizin ise uyuşmazlıkların çözümü için parasal sınırları da dikkate alınarak Tüketici Hakem Heyetleri ya da Tüketici Mahkemelerine başvurmaları gerekmektedir. Ticaret Bakanlığı olarak, hem tüketicilerimizin alışverişlerinde mağduriyet yaşamaması hem de satıcı ve sağlayıcılarımızın idari bir süreç ile karşılaşmamaları adına belirtmiş olduğumuz hususlara dikkat edilmesi, hassasiyet gösterilmesine önem göstermektedir. Tedarik süreçlerinizde satıcı ve sağlayıcılarımızın haksız kazanç içeren fiillere mağruz kalmaması, tüketicilerimizin de benzer şekilde yanıltıcı beyanlarla hak kaybına uğramamaları adına çalışmalarımız titizlikle devam etmektedir.” https://twitter.com/ticaret/status/1720331632698155320 https://tele1.com.tr/yerli-uretici-basvuru-yapti-bakanlik-ithalat-sorusturmasi-baslatti-944493/
Muhabir: Soner Bahadır