Teknoloji şirketi Microsoft’un bulut sisteminde yaşanan arıza küresel krize neden oldu. Havalimanları, bankalar, hastaneler gibi çok sayıda kilit merkezin internet üzerinden sunduğu hizmetlerde kriz yaşandı. Türkiye'de de THY'nin biletleme ve rezervasyon sistemlerinde sorun yaşandı. Microsoft'tan yapılan açıklamada sorunun çözüldüğü duyuruldu.
ABD merkezli teknoloji devi Microsoft’un sistemlerinde yaşanan arıza dünya üzerinde pek çok şirketi vurdu. Microsoft, bulut hizmetlerinde yaşanan kesinti nedeniyle havalimanları, bankalar, hastaneler gibi çok sayıda şirketin internet üzerinden sunduğu hizmetlerde aksamalar yaşandı.
Yaşanan kesinti nedeniyle, birçok uçuşun iptal edilmesine neden oldu. Reuters, Londra Menkul Kıymetler Borsası’nda bir kesinti yaşandığını belirtti. ABD'nin Alaska eyaletinde birçok 911 çağrı merkezinin çalışmaları aksadı.
MAVİ EKRAN NEDİR? DÜNYADA BAZI SİSTEMLER NEDEN DURDU?
Bazı şirketler Crowdstrike şirketiyle anti-virüs hizmeti için anlaşıyor. Crowdstrike, Windows tabanlı sistemlere gece bir güncelleme gönderdi. Ancak bu güncelleme Windows'ta bilinmeyen bir hataya neden olunca bilgisayarlar mavi ekran verdi. Gece internete bağlı olmayan cihazlar bu güncellemeyi almadığı için problemden etkilenmedi.
https://tele1.com.tr/dunya-genelinde-crowdstrike-krizi-havada-inanilmaz-ucak-yogunlugu-1104001/
BAKAN URALOĞLU: SİBER SALDIRI SÖZ KONUSU DEĞİL
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu yaşanan krizle ilgili açıklama yaptı. Uraloğlu açıklamasında, "Sıkıntı siber saldır kaynaklı değil. Bir siber saldırı söz konusu değil. Bazı kurumlarımızda aksaklığın önemli bölümü atlatıldı" ifadelerini kullandı.
BTK: SİBER SALDIRININ OLMADIĞI TESPİT EDİLDİ
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK), küresel düzeyde etkili olan yazılım sorunuyla ilgili, "Yaşanan aksaklığın siber saldırı kaynaklı olmadığı, kesintinin CrowdStrike ürününü kullanan kurum ve kuruluşlarda meydana geldiği tespit edildi" açıklamasını yaptı.
MİCROSOFT'TAN AÇIKLAMA
Teknoloji devi Microsoft yaptığı açıklamada dünya genelinde yazılım sisteminde yaşanan sorunun çözüldüğünü duyurdu. Şirketten yapılan açıklamada, "Sorunun kaynağı giderildi ve birçok Microsoft 365 uygulaması ve hizmeti tam işlevselliğine kavuşturuldu. Ancak, bazı uygulama ve hizmetlerdeki etkiler hala devam ediyor." ifadelerine yer verildi.
"İZOLE EDİLDİ"
Sorunun kaynağı olan CrowdStrike siber güvenlik şirketinin CEO'su George Kurtz, "Sorun tespit edildi, izole edildi ve çözüm uygulandı. Müşterilerimizi en son güncellemeler için destek portalına yönlendiriyoruz. Web sitemiz üzerinden eksiksiz ve sürekli güncellemeler sağlamaya devam edeceğiz. Kurumlara, resmi kanallar aracılığıyla CrowdStrike temsilcileriyle iletişim kurmalarını önermeye devam ediyoruz. Ekibimiz, CrowdStrike müşterilerinin güvenliğini ve istikrarını sağlamak için tamamen seferber olmuş durumda” dedi.
https://tele1.com.tr/thynin-internet-satis-sistemi-coktu-943540/
TÜRK HAVAYOLLARI SEFERLERİ İPTAL ETTİ
Türk Hava Yolları (THY) da sabah erken saatlerde bilgi sistemlerindeki arıza nedeniyle biletleme ve rezervasyon sistemlerinde meydana gelen sorunun giderilmesi için çalışma yapıldığını duyurdu.
THY Basın Müşaviri Yahya Üstün, sosyal medyadan yaptığı açıklamada, "Sorunun giderilmesi ve yolcularımızın mağdur olmaması adına gerekli çalışmalar yapılmaktadır. Söz konusu aksaklık için özür dileriz. En kısa sürede sizlere bilgi vereceğiz" ifadelerini kullandı.
Üstün daha sonra yaptığı açıklamada bazı seferlerin iptal edileceğini söyledi. Üstün'ün açıklaması şöyle:
"Değerli yolcularımız, Dünyada farklı sektörlerden birçok şirketi etkileyen yazılım kaynaklı problemin çözümü doğrultusunda operasyon yoğunluğumuzu düşürmek için çalışmalar yapmaktayız. Uçuşlarda aksama yaşanmaması adına bazı seferler iptal edilecek olup, uçuşlarımız en kısa sürede kademeli olarak normal seyrine dönecektir. Yaşanan aksaklıktan dolayı siz değerli misafirlerimizden özür dileriz."
Üstün'ün açıklamalarından sonra, THY 84 seferin iptal edildiğini duyuruldu.
https://twitter.com/yhyustun/status/1814235184314658928
NELER YAŞANDI
Yaşanan kriz sonrası dünya genelinde pek çok şirketin sistemi çöktü, bankacılık faaliyetleri durdu, havayolu şirketleri uçuşlarını iptal etmek zorunda kaldı.
İşte kriz sürecinde yaşananlar ve şirketlerin açıklamaları:
DENİZBANK VE TÜVTÜRK'TEN AÇIKLAMA
Microsoft'taki krizden etkilenen sektörlerden bir diğeri de bankacılık oldu. Denizbank'tan yapılan açıklamada, "Kullandığımız global yazılım sisteminin dünya genelinde yaşadığı teknik aksaklık nedeniyle ülkemizde de birçok kurumu etkileyen kesintiler yaşanmaktadır. Bankamız, söz konusu aksaklığın giderilmesi ve tüm kanallarımızın en kısa sürede hizmete açılması için çalışmaktadır. Anlayışınız için teşekkür ederiz" ifadeleri kullanıldı.
Araç muayene hizmeti olan TÜVTÜRK'te Microsoft krizinden etkilendi. Sistemi çöken TÜVTÜRK'ün resmi hesabından yapılan paylaşımda şu ifadelere yer verildi:
"Değerli müşterilerimiz, Kullandığımız global yazılım sisteminin dünya genelinde yaşadığı teknik aksaklık nedeniyle ülkemizde de birçok kurumu etkileyen kesintiler yaşanmaktadır ve araç muayene işlemleri de bu durumdan etkilenmektedir. Kurumumuz, söz konusu aksaklığın giderilmesi ve en kısa sürede muayene işlemlerine devam edilebilmesi için çalışmaktadır. Anlayışınız için teşekkür ederiz."
BERLİN HAVALİMANI'NDA UÇUŞLAR DURDU
Berlin Brandenburg Havalimanı'ndaki tüm uçuşlar durduruldu. Alınan bilgiye göre, Berlin varışlı halihazırdaki uçuşlar farklı havalimanlarına yönlendiriliyor. Avustralya'nın çeşitli eyaletlerinde de bankalar ve havacılık sistemlerinin de dahil olduğu kurum ve kuruluşların işletim sistemlerini etkileyen bir kesinti ortaya çıktığı belirtildi.
SKY NEWS YAYINA BAŞLADI
Sky News yaşanan kriz nedeniyle yayına başlayamamıştı. Spor sunucusu Jacquie Beltrao, X platformunda "Açıkça yayında değiliz - deniyoruz" demişti. Sky News'ten yapılan açıklamada yayınların yeniden başladığı duyuruldu.
MELBOURNE HAVALİMANI'NE CHECK-İN İŞLEMLERİ DURDU
Melbourne Havalimanı ise bazı havayolu şirketlerinin check-in işlemlerinin etkilendiğini belirterek, yolculara "check-in için biraz daha fazla zaman ayırmaları" tavsiyesinde bulundu.
BİRLEŞİK KRALLIK'TA TREN ŞİRKETLERİ ETKİLENDİ
Birleşik Krallık'taki büyük bir tren şirketi, yolculara "yaygın IT sorunları" nedeniyle aksaklıklar yaşanabileceği uyarısında bulundu. Govia Thameslink Railway'in dört markası – Southern, Thameslink, Gatwick Express ve Great Northern – sosyal medyada şu açıklamayı yaptı: "Tüm ağımızda yaygın IT sorunları yaşıyoruz. IT ekiplerimiz sorunun kaynağını belirlemek için aktif olarak çalışıyor. Belirli lokasyonlarda sürücü çizelgelerine erişim sağlayamıyoruz, bu da özellikle Thameslink ve Great Northern ağlarında kısa sürede iptallere yol açabilir. Ayrıca, gerçek zamanlı müşteri bilgi platformlarımız da etkilenmiş durumda."
AVUSTURALYA'DA ACİL TOPLANTI
Avustralya'nın ulusal siber güvenlik koordinatörü Michelle McGuinness, hükümetin bu kesintinin üçüncü taraf bir yazılım platformundan kaynaklandığını düşündüğünü belirtti. McGuinness, "Avustralya genelinde birçok şirketi ve hizmeti etkileyen büyük çaplı bir teknik kesintiden haberdarım" dedi.
Avusturalya hükümeti yaşanan krizle ilgili acil toplantı kararı aldı.
HİNDİSTAN VE ÇİN DE KRİZ
Hint havayolu şirketi SpiceJet, online hizmetler, rezervasyon ve check-in dahil olmak üzere teknik sorunlar yaşadığını bildirdi. Hong Kong Havalimanı, havayollarının manuel check-in prosedürlerine geçtiğini açıkladı.
MUSK'TAN PAYLAŞIM
X ve SpaceX'in CEO'su, Elon Musk, bir X kullanıcısının "Diğer her şey çalışmıyor, bu uygulama hala çalışıyor" paylaşımını gülücük emojisiyle alıntıladı.