Teknoloji şirketi Microsoft’un bulut sisteminde yaşanan arıza küresel krize neden oldu. Havalimanları, bankalar, hastaneler gibi çok sayıda kilit merkezin internet üzerinden sunduğu hizmetlerde kesintiler yaşanıyor. Türkiye’de de THY’nin biletleme ve rezervasyon sistemlerinde sorun yaşanıyor. İngiltere’nin önemli televizyon haber kanallarından Sky News ise yayına giremediğini duyurdu.

ABD merkezli teknoloji devi Microsoft’un sistemlerinde yaşanan arıza dünya üzerinde pek çok şirketi vurdu. Microsoft, bulut hizmetlerinde yaşanan kesinti nedeniyle havalimanları, bankalar, hastaneler gibi çok sayıda şirketin internet üzerinden sunduğu hizmetlerde aksamalar yaşanıyor.

Yaşanan kesinti nedeniyle, birçok uçuşun iptal edilmesine neden oldu. Reuters, Londra Menkul Kıymetler Borsası’nda bir kesinti yaşandığını belirtti.

ABD’nin Alaska eyaletindeki yetkililer birçok 911 çağrı merkezinin düzgün çalışmadığını söyledi.

Dünya genelinde CrowdStrike krizi! Havada inanılmaz uçak yoğunluğu

BAKAN URALOĞLU: SİBER SALDIRI SÖZ KONUSU DEĞİL

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu yaşanan krizle ilgili açıklama yaptı. Uraloğlu açıklamasında, “Sıkıntı siber saldır kaynaklı değil. Bir siber saldırı söz konusu değil. Bazı kurumlarımızda aksaklığın önemli bölümü atlatıldı” ifadelerini kullandı.

BTK: SİBER SALDIRININ OLMADIĞI TESPİT EDİLDİ

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK), küresel düzeyde etkili olan yazılım sorunuyla ilgili, “Yaşanan aksaklığın siber saldırı kaynaklı olmadığı, kesintinin CrowdStrike ürününü kullanan kurum ve kuruluşlarda meydana geldiği tespit edildi” açıklamasını yaptı.

MİCROSOFT’TAN AÇIKLAMA

Yaşanan krizle ilgili açıklama yapan Microsoft yetkilileri  kullanıcıların 365 bulut tabanlı uygulama hizmetlerine erişim sağlayamayabileceğini bildirdi.  X’te yayımlanan resmi Microsoft 365 hizmet güncellemesinde “kullanıcıların çeşitli Microsoft 365 uygulama ve hizmetlerine erişimini etkileyen bir sorunu araştırıyoruz” denildi.

Microsoft’tan daha sonra yapılan açıklamada, “Biz hafifletici önlemler almaya devam ederken hizmetlerimizde sürekli iyileştirmeler görülüyor” ifadeleri kullanıldı.

HİZMETLERİN ÇOĞU KURTARILDI

Microsoft sözcüsü, BBC’ye yaptığı açıklamada “hizmetlerin çoğunun günün erken saatlerinde kurtarıldığını” söyledi.

SORUNUN KAYNAĞI

Siber güvenlik uzmanlarına göre sorunun kaynağı olarak karşımıza antivirüs yazılımı olan CrowdStrike çıkıyor. Crowdstrike siber güvenlik şirketi mavi ekran hatalarının birçok lokasyonda gözlendiğini ve sorunun şu anda araştırıldığını bildirdi. Şirket, sorunun Falcon Sensor ürününe bağlı olduğunu ve mühendislik ekiplerinin sorunu çözmek için çalıştığını belirtti. Şirket daha sonra yaptığı açıklamada, mühendislerin sorunu bir içerik dağıtım problemi olarak belirlediklerini ve değişiklikleri geri aldıklarını duyurdu.

CrowdStrike yaptığı açıklamada sorunun tespit edildiğini açıkladı. Şirketten yapılan açıklamada, “Sistemdeki sorun izole edildi ve düzeltme devreye alındı” dendi

 

THY’nin internet satış sistemi çöktü!

TÜRK HAVAYOLLARI SEFERLERİ İPTAL EDECEK

Türk Hava Yolları (THY) da sabah erken saatlerde bilgi sistemlerindeki arıza nedeniyle biletleme ve rezervasyon sistemlerinde meydana gelen sorunun giderilmesi için çalışma yapıldığını duyurdu.

THY Basın Müşaviri Yahya Üstün, sosyal medyadan yaptığı açıklamada, “Sorunun giderilmesi ve yolcularımızın mağdur olmaması adına gerekli çalışmalar yapılmaktadır. Söz konusu aksaklık için özür dileriz. En kısa sürede sizlere bilgi vereceğiz” ifadelerini kullandı.

Üstün daha sonra yaptığı açıklamada bazı seferlerin iptal edileceğini söyledi. Üstün’ün açıklaması şöyle:

“Değerli yolcularımız, Dünyada farklı sektörlerden birçok şirketi etkileyen yazılım kaynaklı problemin çözümü doğrultusunda operasyon yoğunluğumuzu düşürmek için çalışmalar yapmaktayız. Uçuşlarda aksama yaşanmaması adına bazı seferler iptal edilecek olup, uçuşlarımız en kısa sürede kademeli olarak normal seyrine dönecektir. Yaşanan aksaklıktan dolayı siz değerli misafirlerimizden özür dileriz.”

THY’den yapılan açıklamada ise 84 seferin iptal edildiği duyuruldu.

DENİZBANK VE TÜVTÜRK’TEN AÇIKLAMA

Microsoft’taki krizden etkilenen sektörlerden bir diğeri de bankacılık oldu. Denizbank’tan yapılan açıklamada, “Kullandığımız global yazılım sisteminin dünya genelinde yaşadığı teknik aksaklık nedeniyle ülkemizde de birçok kurumu etkileyen kesintiler yaşanmaktadır. Bankamız, söz konusu aksaklığın giderilmesi ve tüm kanallarımızın en kısa sürede hizmete açılması için çalışmaktadır. Anlayışınız için teşekkür ederiz” ifadeleri kullanıldı.

Araç muayene hizmeti olan TÜVTÜRK’te Microsoft krizinden etkilendi. Sistemi çöken TÜVTÜRK’ün resmi hesabından yapılan paylaşımda şu ifadelere yer verildi:

“Değerli müşterilerimiz, Kullandığımız global yazılım sisteminin dünya genelinde yaşadığı teknik aksaklık nedeniyle ülkemizde de birçok kurumu etkileyen kesintiler yaşanmaktadır ve araç muayene işlemleri de bu durumdan etkilenmektedir. Kurumumuz, söz konusu aksaklığın giderilmesi ve en kısa sürede muayene işlemlerine devam edilebilmesi için çalışmaktadır. Anlayışınız için teşekkür ederiz.”

BERLİN HAVALİMANI’NDA UÇUŞLAR DURDU

Berlin Brandenburg Havalimanı’ndaki tüm uçuşlar durduruldu. Alınan bilgiye göre, Berlin varışlı halihazırdaki uçuşlar farklı havalimanlarına yönlendiriliyor. Avustralya’nın çeşitli eyaletlerinde de bankalar ve havacılık sistemlerinin de dahil olduğu kurum ve kuruluşların işletim sistemlerini etkileyen bir kesinti ortaya çıktığı belirtildi.

SKY NEWS YAYINA BAŞLADI

Sky News yaşanan kriz nedeniyle yayına başlayamamıştı. Spor sunucusu Jacquie Beltrao, X platformunda “Açıkça yayında değiliz – deniyoruz” demişti. Sky News’ten yapılan açıklamada yayınların yeniden başladığı duyuruldu.

MELBOURNE HAVALİMANI’NE CHECK-İN İŞLEMLERİ DURDU

Melbourne Havalimanı ise bazı havayolu şirketlerinin check-in işlemlerinin etkilendiğini belirterek, yolculara “check-in için biraz daha fazla zaman ayırmaları” tavsiyesinde bulundu.

BİRLEŞİK KRALLIK’TA TREN ŞİRKETLERİ ETKİLENDİ

Birleşik Krallık’taki büyük bir tren şirketi, yolculara “yaygın IT sorunları” nedeniyle aksaklıklar yaşanabileceği uyarısında bulundu. Govia Thameslink Railway’in dört markası – Southern, Thameslink, Gatwick Express ve Great Northern – sosyal medyada şu açıklamayı yaptı: “Tüm ağımızda yaygın IT sorunları yaşıyoruz. IT ekiplerimiz sorunun kaynağını belirlemek için aktif olarak çalışıyor. Belirli lokasyonlarda sürücü çizelgelerine erişim sağlayamıyoruz, bu da özellikle Thameslink ve Great Northern ağlarında kısa sürede iptallere yol açabilir. Ayrıca, gerçek zamanlı müşteri bilgi platformlarımız da etkilenmiş durumda.”

AVUSTURALYA’DA ACİL TOPLANTI

Avustralya’nın ulusal siber güvenlik koordinatörü Michelle McGuinness, hükümetin bu kesintinin üçüncü taraf bir yazılım platformundan kaynaklandığını düşündüğünü belirtti. McGuinness, “Avustralya genelinde birçok şirketi ve hizmeti etkileyen büyük çaplı bir teknik kesintiden haberdarım” dedi.

Avusturalya hükümeti yaşanan krizle ilgili acil toplantı kararı aldı.

HİNDİSTAN VE ÇİN DE KRİZ

Hint havayolu şirketi SpiceJet, online hizmetler, rezervasyon ve check-in dahil olmak üzere teknik sorunlar yaşadığını bildirdi. Hong Kong Havalimanı, havayollarının manuel check-in prosedürlerine geçtiğini açıkladı.

MUSK’TAN PAYLAŞIM

X ve SpaceX’in CEO’su, Elon Musk, bir X kullanıcısının “Diğer her şey çalışmıyor, bu uygulama hala çalışıyor” paylaşımını gülücük emojisiyle alıntıladı.