Ramazan Burak Telli: “İş dünyasının yeni odağı çalışanlar ve müşteriler için değer üretmek”

Yayın tarihi: 12 Ağustos 2022 Cuma 3:38 pm - Güncelleme: 12 Ağustos 2022 Cuma 3:38 pm

Tüketici tercihleri ve çalışan beklentileri yıllar içinde değiştikçe, yönetim stratejileri ve iş dünyasının odağı da değişiyor. Güncel araştırmalarda, hem tüketicilerin hem de çalışanların, şirket ve marka tercihlerinde değer üreten ve ortak değerleri paylaştıkları markalara yöneldiği görülüyor. Borsa İstanbul’da işlem gören Avrupa Yatırım Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Burak Telli de değer üreten şirketlerin başarıya ulaşacağını savunuyor.

Bir çalışanın işveren tercihinde ya da bir tüketicinin marka seçiminde fiyat, performans, yan haklar, dayanıklılık gibi pek çok faktör etkisini halen sürdürse de, son yıllarda her iki grup arasında da değer kavramının öne çıktığı görülüyor. Tüketicilerin ve çalışanların beklenti ve tercihlerindeki dönüşümler, iş dünyasının ajandasındaki gündem maddelerini de dönüştürüyor. Dünya Ekonomik Forumu’nun verileri, çalışanların daha “inanç odaklı” hale geldiğini ve 10 çalışandan altısının işlerini değiştirmelerinin arkasındaki sebebin “kendileri ve işverenlerin kurumsal değerleri arasında daha iyi bir uyum arayışı” olduğunu söylüyor. Harris Poll tarafından yürütülen bir başka araştırmada ise tüketicilerin %82’sinin kendi değerleriyle uyuşan markaları tercih ettikleri görülüyor.

Bu trendin iş dünyasını değer kavramını yeniden düşünmeye sevk ettiğini söyleyen, Borsa İstanbul’da işlem gören Avrupa Yatırım Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Burak Telli, değişimi şu ifadelerle değerlendirdi: “Dünya her bireyin kendi içinde kavramsal sorgulamalara girdiği iki yılı geride bırakırken, sosyal etki ve değer gibi kavramlar yönetim stratejilerinin merkezine yerleşiyor. Zira kârlılık ve değer üretimi, birbirinden bağımsız düşünülemiyor.”

“Çalışanlar görülmek ve duyulmak istiyor”

Qualtrics tarafından yürütülen bir araştırma, çalışanların yarısından fazlasının (%54), değerlerini paylaşan bir şirkette çalışmak için maaşlarının bir kısmından feragat edebileceklerini, daha düşük ücretlerle çalışmaya razı olabileceklerini ortaya koydu. Bu durumun bilgi çağının bilinç ve farkındalığı artırması ve çalışan kuşağın demografik yapısının değişmesi gibi iki temel gerekçesi olduğunu düşünen Ramazan Burak Telli, “İnovasyon, etki, eşitlik, çeşitlilik, kapsayıcılık gibi kavramlara inanan Z kuşağı, her geçen yıl işgücünün daha büyük bir bölümünü oluşturuyor. Durum böyle olunca çalıştıkları şirketin tüm faaliyetlerinde bir değer zinciri izlemesi gerektiğine inanan bir çalışan topluluğu oluşuyor. Çalışanlar, şirketleriyle tamamen aynı fikirde olmasalar dahi, görüşlerinin değerlendirilmesini istiyor. Ayrıca toplumu ve dünyayı ilgilendiren, hak ve özgürlüklere yönelen olaylara karşı şirketlerinden bir duruş görmek istiyor” ifadelerini kullandı.

“Rekabet avantajı için ürün ve hizmet yeterli olmuyor”

Harris Poll tarafından yürütülen anket, tüketicilerin %52’sinin özellikle sürdürülebilir markaları desteklemeyi tercih ettiğini, %66’sının çevre dostu şirketler aradığını gösterdi. Bugünün tüketicileri için yalnızca konfor, fiyat, dayanıklılık gibi ürün ve hizmet kalitesine ilişkin göstergelerin yeterli olmadığını belirten Avrupa Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Burak Telli, “Rekabet avantajı kazanmak için yalnızca ürün ve hizmette farklılaşmak yeterli olmuyor. Zira oldukça hızlı ve küresel bir dünyada yaşıyoruz ve ürünlerin, hizmetlerin standartlarını iyileştirmek bir yerde sıfır noktasına ulaşıyor. Burada şirketlerin tüketiciyle kurduğu güven bağı devreye giriyor ki, tüketiciler belirli değerlere odaklanarak faaliyet gösteren şirketlerin ayrımını çok iyi yapabiliyor ve güven ilişkisi bu şekilde kuruluyor” diye konuştu.

“Değer, finansal performansa da etki ediyor”

Bir şirketin değer üretmesinin hem hissedarlarına, hem müşterilerine, hem de çalışanlarına katkıda bulunacağını ifade eden Ramazan Burak Telli, değerlendirmelerini şu ifadelerle sonlandırdı: “Şirketine inanan çalışanlar daha iyi performans gösterir, bir şirkete inanan müşteriler ise tercihlerini o şirketin ürün ve hizmetlerinden yana kullanır. Bu basit denklem, değer üretmek ve başarılı finansal performans arasındaki ilişkiyi ortaya koymaya yetiyor. Avrupa Yatırım Holding olarak kendimizi yenilikçi, sürdürülebilir, değer odaklı ve sorumlu gibi ifadelerle tanımlıyoruz. Bu kavramların şirket kültürümüze ve dahası tüm paydaşlarımızı içeren iştiraklerimize sirayet etmesi için çalışıyoruz. Türkiye’nin en değerli yatırım şirketlerinden biri olmayı hedefleyen Avrupa Yatırım Holding olarak, portföyümüzü ülkemizde ve yurt dışında öncü sektörlerde faaliyet göstermek amacıyla, değere odaklanan yatırımlarla çeşitlendirmeyi sürdürüyoruz.”