Müzik dijital pazarlamada ne kadar önemlidir?

Yayın tarihi: 16 Şubat 2021 Salı 2:37 pm - Güncelleme: 17 Şubat 2021 Çarşamba 2:52 pm

Müzik dinlemek, insan hayatındaki belki de en güzel şeylerden biridir. İcra etmesi ne kadar zor olsa da bir müzik eseri her şeyden önce defalarca tüketilebilmesi ve her seferinde farklı şeyleri hissettirebilmesiyle diğer sanat eserlerinden ciddi ölçüde ayrışmaktadır. 

Zira müziğin insan ruhu ve psikolojisi üzerine etkisi hakkında yapılan tüm araştırmalarda birbirinden farklı şaşırtıcı sonuçlara ulaşılmıştır. Ancak bu sonuçların öğrettiği en önemli şey bizim de yazımızın temel noktasını oluşturuyor zaten: Müzik ile insan davranışları yönlendirilebilir mi?

Buna detaylarından biraz daha ileride bahsedeceğimiz üzere kesinlikle evet diyebiliriz. Bunun ne kadar doğru bir önerme olduğunu kendi kişisel yaşamınızda onlarca kere şahit olmuşsunuzdur. Bir müziği dinlerken birbirinden farklı ruh hallerine muhakkak girmişsinizdir. Ruh hallerinin yanı sıra müzik fiziksel durum değişikliğinizi de etkilemiştir muhakkak. 

Gittiğiniz herhangi bir mekanda çalan müzikler tesadüfen o ortamda çalınmamaktadır. Bir mekanda çalınan müziklerin tamamı oraya gelenler üzerinde farklı etkiler ortaya çıkarabilmek ve en nihayetinde ticari bir kazanç elde edebilmek amacıyla çalınmaktadır. 

İşte bu durumu müziğin pazarlamaya etkisi şeklinde belirtmemiz mümkündür. 

Günümüz dijital çağ. Dijital çağın da dijital pazarlama kuralları vardır. Dolayısıyla önce klasik pazarlamada müziğin kullanılış şekillerinden bahsederek yazının sonunu dijital çağda müziğin ne şekilde değerlendirilebileceğinden bahsedeceğiz. 

Klasik pazarlamada müziğin yeri

Klasik pazarlamadan kastımız bir ticari işletmede satışın arttırılabilmesi amacıyla yapılan tüm faaliyetler olarak belirtilebilir. Bu faaliyetler internet ve mobil cihazların bu denli yaygınlaşmasından önce satışı arttırılmak istenen ürünle ilgili yapılan fiziki çalışmalardı. 

Yazının girişinde de bahsettiğimiz gibi alışveriş yapabileceğiniz ya da para harcayabileceğiniz hemen her yerde bir şekilde müzik duyabilirsiniz. Aslında bunu dahi düşündüğünüzde buralarda çalınan müziklerin tesadüfen oralara konulmadığını anlarsınız. 

Biz burada çok büyük ve kurumsal firmaların müziğe yaklaşımıyla başlayalım. 

Örneğin; büyük bir markete girdiğinizde reyonlar arasında çalan müziklerde dahi farklılık olduğunu görürsünüz. Çok bilinen bir müzik ile pazarlama ilişkisinin deneyimine yönelik deneyde bir hafta boyunca marketin şarap reyonunda bir gün Alman bir gün de Fransız müzikleri çalınmıştır. Farklı müziklerin çalındığı farklı günlerde müşterilerin aldıkları şarap markaları da çalınan müzikle doğrudan ilişkili olmuştur. Fransız müzikleri çalan günlerde Fransız şarapları daha fazla satılırken Alman müzikleri çalınan gündeyse Alman şaraplarının satış oranının daha yüksek olduğu görülmüştür. 

Daha hızlı müziklerin çalındığı mekanlarda müşterilerin daha az vakit geçirdikleri ve daha az para harcadıkları da bir diğer müzik ile müşteri ilişkisini ortaya koyan çalışmada belirlenmiştir. Bu yüzden özellikle lüks restoranlarda hızlı müziklerin çalındığını duymazsınız. Daha ağır ve mümkünse klasik müzikler çalınan mekanlar insanların daha çok rahatlamasını ve o mekanda daha çok kalmak istemesini sağlayacak şekilde ayarlanır. Tam tersine insanların eğlenmek için gittikleri bir mekanda da yavaş müzik çalmak çok yanlış bir tercih olacaktır. 

Müziğin pazarlamada kullanımının bir diğer örneğini de giyim markalarında verebiliriz. Giyim markaları da her şeyden önce markalarının hedef kitlelerini belirlemelidir. Bu hedef kitleler belirlendikten sonra mağazalarda çalınan müziklerde ona göre seçilmelidir. Nitekim markanın satış yapmayı düşündüğü hedef kitle 20-30 yaş aralığıysa daha gençlik müzikleri kullanılabilecekken iş kadınlarını hedefleyen bir markanın daha retro müzikleri mağazalarında kullanmasını bekleyebiliriz. 

Dolayısıyla klasik pazarlamada özellikle mağaza ve mekanlarda oldukça iyi bir konumdadır. Ancak ne yazık ki ülkemizde mağazalarda müzik seçimi genellikle mağaza personelinin beğendiği tarzlarla sınırlı olmaktadır. Aslına bakılırsa mağaza işletmecilerinin bu konuya dikkat etmelerinde fayda vardır. Nitekim büyük kurumsal firmalar bu konuya büyük önem vermektedir. 

Dijital Pazarlamada Müziğin Yeri

Tıpkı klasik pazarlamada olduğu gibi dijital pazarlamada da müzik büyük önem arz etmektedir. Özellikle sosyal medya kullanımının çok yüksek oranlarda olduğu bugünlerde buralarda yer alan içerikleri tüketen kişilere bu içeriklerde kullanan müziklerle müthiş pazarlama teknikleri uygulanabilir. 

Öncelikle markaların ürünlerinin tüketimini arttırabilmek için yapmaları gereken en önemli şeyin müşterileri ile duygusal bir bağ kurabilmeleri olduğu belirtilir. Bu duygusal bağı kuran müşteri, o markayı bir daha asla bırakmayacaktır. İşte bu şekilde bir duygusal bağın kurulabileceği yegan yöntemlerden biri de müzik eserleridir. Nitekim dünyanın en ünlü markalarından olan Victoria’s Secret, dünya yıldızlarından oluşan ve sadece kendi mağazalarında satılan bir müzik albümü çıkarırken bunu amaçlıyordu. Sadece Victoria’s Secret’a özel bir müzik albümü. Bu albümde sevdiği şarkıcıları gören bir müşteri ve bingo. 

Bu yüzden sosyal medya veya internet ile iletişimin en önemli öğesi olan videolarda müzik kullanımı da bu kriterler göz önünde bulundurularak yapılmalıdır. Bugün internette yer verdiği videolarda müzik bulundurmayan hiçbir içerik üreticisi yoktur. Bulundurmayı bilmeyenler olabilir. Onlar için de bir videoya nasıl müzik eklenir yöntemini öğrenebilmeleri için bir link bırakıyoruz: https://www.movavi.com/tr/support/how-to/videoya-m%C3%BCzik-ekleme.html

Şimdi sosyal medyada yer verilen videoların arka planında çalacak müziklerin seçiminde muhakkak markanın tıpkı mağaza ve klasik pazarlamada olduğu gibi müşteri kitlesini ele alması gerekiyor. Müşteri kitlesine uygun müziklere gönderilerde yer verilmesi sağlanmalı. 

Bunun yanı sıra eğer markanın internet sitesi varsa siteye müzikle ilgili düzenlemeler yapılabilir. Tabii ki bir müşteri siteyi gezerken arka planda sürekli müzik çalsın tarzında şeylerden bahsetmiyoruz. Ancak sitede yer verilecek videolardaki müziklerin muhakkak yavaş ve düşük sesli olmasına dikkat edilmeli. 

Elbette bunlar ilk anda akla gelen şeyler. Ancak müziğin ürün satışına ve müşterinin satın alma davranışına etkisinin oldukça yüksek olduğunu tekrar belirtmekte fayda var. 

Siz de eğer bir firma işletiyorsanız muhakkak bunlara dikkat edin diyerek sonlandıralım.