‘Müşteri kaybı’ endişesi yaratan Yemek kartı kararı restoranları indirime yöneltti

Yayın tarihi: 28 Eylül 2022 Çarşamba 11:25 am - Güncelleme: 28 Eylül 2022 Çarşamba 11:25 am

İşverenlerin yemek ücretlerini çalışanlara nakit olarak ödemesine ilişkin karar, lokanta ve restoranlarda müşteri kaybına yol açabileceği endişelerini de beraberinde getirdi. Bazı restoranlar, müşterilerini kaybı yaşamamak için nakit ödeme yapacak kişilere yüzde 7 oranında indirim yapma hazırlığına başladı.

AKP’li Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın duyurduğu ‘yemek kartı’ gelişmesi gıda sektöründe hareketliliğe neden oldu.

Çalışanlara ödenen yemek ücretinin yemek kartına yüklenme zorunluluğunun kaldırılması, yeme içme sektöründe olumlu karşılanırken, bazı sektör temsilcileri nakit ödemenin yeme içme dışında kullanılması halinde restoranlar için müşteri kaybının yaşanabileceği uyarısında bulunuyor.

Dünya gazetesinden Merve Yiğitcan’ın haberine göre, bazı restoranların kart yerine artık nakit ödemeyi tercih edecek müşterileri için yüzde 7 oranında indirim hazırlıklarına başladı.

Kararı değerlendiren Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Başkanı Ramazan Bingöl, yemek kartı komisyonlarına yönelik sektör olarak uzun süredir mücadele ettiklerini anımsatırken, bu haliyle yemek kartı zorunluluğun kalkacak olmasını memnuniyetle karşıladıklarını belirtti. Bundan sonraki dönemde, restoranların eskiden yemek kartı kullanan ve artık yemek ücretini nakit olarak alacak müşterileri için birtakım aksiyonlar alması gerektiğini savundu.

‘KOMİSYON MÜŞTERİYE VERİLEBİLİR’

Bingöl, tüm sektöre çağrıda bulunarak, “Yemek kartı şirketlerinin eskiden uyguladığı yüzde 12 olan komisyon oranını yüze 7’ye düşürmüştük. Şimdi yemek kartlarının yoğun olduğu restoranların hemen o komisyon oranlarında müşterilerine indirim yapmaları lazım. Yüzde 7’yi yemek kartı firmasına değil size veriyoruz, diyerek o müşteriyi kaçırmaması lazım. Bununla ilgili bir kampanya başlatacağız” diye konuştu.

YEMEK KARTININ CİRODAKİ PAYI YÜZDE 3-5

Turizm, Restoran Yatırımcıları ve Gastronomi İşletmeleri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya Demirer ise uygulamanın yeme içme sektörü için hem fırsat hem de bazı riskleri taşıdığını söyledi. Komisyon maliyetinin kalkıyor olmasını fırsat, çalışanın ise bu desteği artık yemek yeme dışında kullanma imkânının ise bir kayba neden olacağına işaret etti. TURYİD bünyesinde yer alan restoranlarda yemek kartları ile yapılan harcamanın toplam işletmenin cirosu içerisinde yüzde 3 ila yüzde 5 oranında bir paya sahip olduğuna dikkat çeken Demirer, “Yemek kartları ile yapılan ödemenin yerini çalışana nakit olarak ödenmesi çalışanın seçimi bunu yemeğe harcama yerine farklı ihtiyaçlarını karşılama yönünde olabilecektir. Bunun yanı sıra yine nakde elde edeceği gelirin yine bir kısmını restoranlarda harcama eğilimi olacaktır. İşletme sahiplerinin bu durumda bir kısım iş kaybı olacaktır. Nakit elde edeceği aylık 1000 TL’nin bir kısmını yine restoranlarda harcayacak olan ve ölçümlemesi de imkânsız hale gelecek olan bu harcama tutarlarından işletme sahibinin karı ise yemek kartı firmalarına ödemekte olduğu yüzde 6 ila yüzde 8 bandındaki komisyonu ödeme yükümlülüğünden kurtulmuş olacaktır” ifadelerini kullandı.

Restoran girişimcileri Türk mutfağının global yolculuğunu hızlandırdı