Birevim ve Çözüm Tasarruf Finansman gibi “Faizsiz, peşinatsız taşınmaz sahibi yaptığını” iddia eden şirketlerde mağduriyet krizi yaşanıyor. Sözleşmeden doğan haklarının pandemi gerekçe gösterilerek ihlal edildiğini savunan onlarca vatandaş Birevim ve Çözüm Tasarruf Finansman'dan şikayetçi oldu. Bir mağdur ise “Bir sürü ihtar çekip avukata verdik ama sonuç alamıyoruz. İkinci Tosuncuk vakası olmak üzere” dedi.
Piyasada “Faizsiz, peşinatsız taşınmaz sahibi yaptığını” iddia eden onlarca şirket türedi. Birçoğunun adında “evim” ifadesi yer aldı. Borçlanma yerine tasarrufla ev, araba sahibi olma vaadi sunan bu şirketlere rağbet artınca Meclis'te çıkan yasa uyarınca Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) Mart 2021 itibarıyla durumu ele aldı. Sermaye yeterlilik kriterlerini karşılamayan şirketlerin birleşmeye gitmesi istendi. Bu kapsamda sayıları 40'ı bulan evimci şirketlerin faaliyetleri bir “EvimBank” krizine yol açmadan önlenmeye çalışıldı. BDDK ayrıca “Tasarruf finansman şirketlerinin intibak ve lisanslama sürecine ilişkin bilgilendirme” metni yayınlayarak 26 soru cevap şeklinde kamuoyunu süreç hakkında bilgilendirdi. Birçok şirket o dönemde yaptıkları açıklamalarla birleşme yoluna gittiklerini açıkladılar ve düzenlemenin sektörün sağlıklı işlemesi anlamında olumlu karşılandığını açıklamalarında vurguladılar.MEMURLAR DA MAĞDUR EDİLMİŞ
Ancak bu şirketlerden bazılarının geçen süreçte sözleşmeden doğan edimlerini yerine getirmediği öne sürüldü. Aydınlık'tan Recep Erçin'in haberine göre, Birevim ve Çözüm Tasarruf Finansman müşterisi olduklarını belirten vatandaşlardan CİMER'e onlarca şikayet yapıldı. Ayrıca mağdurların Şikayetvar.com'da da mağduriyetlerini dile getirdiklerini görüldü. Kendileri de mağdur olan ve mağdurların sözcülüğünü üstlenen Erhan Y. ve Ali K. kurulan WhatsApp grubunda 250 mağdur olduğunu, Birevim'deki mağdur sayısının da bin 700 civarında olduğunu belirttiler. BDDK'nın duruma el koyması sonrası Birevim ve Çözüm Tasarruf'un birleşme kararı aldığını hatırlatan mağdurlar, Çözüm tarafının yerine getirmesi gereken edimin tutarının 240 milyon TL olduğunu, Birevim'in ise tutar hakkında bilgi vermediğini ifade ettiler. Söz konusu tasarruf finansman şirketlerine para yatıran kişilerin daha çok öğretmen ve imam gibi maaşlı kişiler olduklarını anlatan mağdurların sözcüleri, ağırlıklı olarak kişi başına 200 ile 300 bin TL arasında ödeme yapıldığını bildirdiler. Mağdur sözcülerinin aktardığına göre, Hedefevim müşterilerinden de kendilerine şikayetler gelmeye başlamış."İKİNCİ TOSUNCUK VAKASI OLMAK ÜZERE"
Bir mağdur, Aralık 2020'de Birevim şirketine kayıt olduğunu, peşinat ve taksitleri ödediği halde Nisan 2021'de kesin teslimat tarihi olmasına rağmen aracının teslim edilmediğini bildirdi. Nisan ayında Birevim müşteri temsilcisi tarafından verilen bilgide ise teslimatın 8 Temmuz 2021 tarihinde yapılacağı iletilmiş. Birevim müşterisi elektronik mektubunda, bu ertelemenin sözleşmeye aykırı olduğunu, pandemi koşulları Aralık 2020'de de sürdüğü için ertelemeye gerekçe olmayacağını belirtiyor. Kapanma süreci de bahane edilerek teslimatın bir 18 gün daha ertelendiğini belirten mağdur vatandaş gönderdiği e-postada, “araba ve ev almak için dişinden tırnağından artıran faiz hassasiyeti olan insanların suistimal ve mağdur edildiğini” iddia ediyor. Ev bulup kapora ödemesi yapan birçok müşterinin, tasarruf şirketinin zamanında ödeme yapmaması yüzünden ödemelerinin yandığını belirten mağdurların sözcüleri de, gönderdikleri mesajda, “Bir sürü ihtar çekip avukata verdik ama sonuç alamıyoruz. İkinci Tosuncuk vakası olmak üzere” ifadelerini kullandılar.MAĞDURLAR 17 MAYIS'TA EYLEM YAPACAK
Mağdurlar 17 Mayıs 2021 tarihinde şirket binasının önünde eylem yapacaklarını açıkladılar. Yedi maddelik bir basın açıklaması da yapan mağdurlar Çözüm Tasarruf'un Birevim tarafından satın alınması sonucu “Muhatabımız kim?” diye sordu.
Muhabir: Alp Yanardağ