Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) yemek ve kargo gibi hızlı teslimat yapan kuryelerin taşıdıkları ürünleri "Posta gönderisi", kuryeleri ise "Postacı" statüsüne alarak kurye sektörünü yaptırım kapsamına aldı. Çalışma saatlerinin BTK'ya bildirilmesi zorunluluğu, mevzuata aykırı saatlerde çalışmayı ve olası kazaları önlemeyi amaçlıyor.
Sabah'ın haberine göre; Düzenlemeye göre, hızlı teslimat hizmeti sunan firmaların ödenmiş sermaye tutarları 1 milyon TL'den 5 milyon TL'ye çıkaracak. Ayrıca ulusal düzeyde posta hizmeti sunmak isteyen şirketlerin, İçişleri Bakanlığı'nca belirlenmiş bulunan 7 coğrafi bölgede ve her bir bölgede en az 3 ilde olmak üzere asgari birer depo ya da şube açmak veya acentelik vermek suretiyle örgütlenmelerini tamamlamış olmaları gerekecek.
ÇALIŞMA SAATLERİ BİLDİRİLECEK
Düzenleme kapsamında kuryelerin çalışma saatleri BTK'ya bildirilecek. Çalışma saatinin dışında getir-götür yapana cezai işlem uygulanacak. Sonuç itibarıyla kayıt dışı posta hizmetinin önüne geçilerek hizmetlerin daha planlı ve sistemli sunulmasının önü açılacak.
YENİ DÜZENLEMENİN GEREKÇESİ
Düzenlemenin gerekçesine ilişkin yetkililerden edinilen bilgilerde şu ifadelere yer verildi:
"Pandemi sonrası hızlı teslimat sektöründeki büyümenin ani olması ve konuya ilişkin bir düzenlemenin bulunmaması nedeniyle başlangıçta zaruret halinden doğan ve temel gıda ürünlerinin taşınması ile başlayan süreç giderek genişlemiştir. Bu iş modeli ve sahadaki mevcut uygulamalar göz önüne alındığında hizmetin doğası gereği posta hizmetleriyle doğrudan bağlantılı olduğu değerlendirilmektedir. Nitekim ülkemizin adaylık süreci nedeniyle müktesebatını uyumlaştırmaya çalıştığı AB ülkelerinde de bu şekilde sunulan hizmetlerin posta sektörü kapsamına alındığına yönelik örnekler bulunmaktadır. Hızlı teslimat hizmetinin sunumunun bir posta hizmeti olarak kabul edilmesi gerekliliği hasıl olmuştur."
Hızlı teslimat süreçlerinin kullanıcı memnuniyetini artıracak kalitede sunulmasını sağlamak amacıyla bu hizmeti sunanlara yönelik yetkilendirme şartlarının belirlenmesi gerekliliğinin ortaya çıktığı ifade edilirken, bu şirketlerin herhangi bir kurum tarafından başta hizmet kalitesi ve tüketici memnuniyeti hususları olmak üzere denetimlerinin yapılmadığı, şikâyetlerin ele alınmasında problem yaşandığı kaydedildi.
Yapılacak düzenleme sayesinde halihazırda tüketici şikâyetlerinin yoğun olarak yaşandığı hızlı teslimat hizmetlerine yönelik şikayetlerin azalmasının beklendiği kaydedildi.