Öğrencilerine yurt yapmak yerine Rektörlük binasını 'saray' görünüme kavuşturma işini önceleyen Artvin Çoruh Üniversitesi'nin bir usulsüzlüğe daha imza attığı ortaya çıktı. Sayıştay raporlarına göre, kamu mallarını tespit komisyonu kurmadan hurdaya ayırarak kamu zararına neden olan üniversitenin, konukevi giderlerini ise usulsüz bir şekilde üniversite bütçesinden karşıladığı öğrenildi.
Sayıştay Başkanlığı, kamu kurum ve kuruluşlarının 2021 yılındaki faaliyetlerine ilişkin denetim raporlarını yayımlandı. Raporlarda, geçen yıllarda olduğu gibi yine çok sayıda hukuksuzluk ve usulsüzlüğe yer verildi.
https://tele1.com.tr/sayistay-orman-yanginlarinda-yerel-yonetimlerle-yeterli-isbirligi-yapilmadi-708368/
Öğrencilerinin barınma sorunu çözmek iddiasıyla 2018'de yapımına başlanan yurt inşaatını bitirmeden önce rektörlük binasını modern bir görünüme kavuşturarak öğrencileri açıkta bırakan Artvin Çoruh Üniversitesi'nin bir skandalı daha ortaya çıktı.
https://tele1.com.tr/yurt-sikintisi-yasayan-universiteye-saray-gibi-rektorluk-binasi-707162/
Sayıştay'ın denetim raporuna göre; üniversite yönetiminin, yeniden kullanılması mümkün olan parçalar da dahil olmak üzere kamuya ait taşınırların herhangi bir tespit komisyonu kurmadan tümünü hurdaya ayırdığı öğrenildi.
"SORUMLULUĞUN BULUNUP BULUNMADIĞI TESPİT EDİLMELİ"
Raporda, değerlendirilip değerlendirilemeyecek durumda olduğunu tespit etmeden kamu mallarının tümünü hurdaya ayıran kurum ile ilgili, "Kuruma ait taşınırlardan, ortak kullanımda veya ambarlarda bulunan veya kişilere tahsis edilmiş olanların hurdaya ayrılması veya başka sebeplerle kayıtlardan düşürülmesinde kişisel sorumluluğun bulunup bulunmadığının mevzuata uygun şekilde tayin edilmesi, buna ilişkin gerekli iç düzenlemelerin yapılması ve kurumsal iş süreçlerinin tanımlanması gerekmektedir." ifadeleri kullanıldı.
"KÖTÜYE KULLANILMAMASI İÇİN GEREKLİ ÖNLEMLERDEN YETKİLİLER SORUMLUDUR"
"5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinin (g) bendinde kamuya ait taşınırlar kamu kaynakları arasında sayılmıştır. Aynı Kanunun "Hesap verme sorumluluğu" başlıklı 8’inci maddesinde, her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanların, kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından, muhasebeleştirilmesinden, raporlanmasından ve kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumlu oldukları belirtilmiştir."
"KAMU ZARARINA YOL AÇAN SORUMLULAR ZARARI ÖDEMEKLE YÜKÜMLÜ"
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun "Mal yönetiminde etkililik ve sorumluluk" başlıklı 48’inci maddesinde ise kamu zararına yol açan görevliler hakkında şu hüküm yer alıyor:
"Kanunun 'Mal yönetiminde etkililik ve sorumluluk" başlıklı 48’inci maddesinde 'Kullanılmak üzere taşınır teslim edilen görevliler, taşınırın korunmasından ve taşınıra verilen zararlardan sorumludur. Kamu idareleri, verilen zararların sorumlularına ödettirilmesini sağlamakla yükümlüdür.' hükmüne yer verilmiştir."
KONUKEVİ GİDERLERİ ÜNİVERSİTE BÜTÇESİNDEN HARCANDI
Öte yandan yine aynı kurumun konukevi giderlerini "kurum ve kuruluşların bütçelerinden herhangi bir katkıda bulunulmaması esastır" maddesine rağmen üniversite bütçesinden karşıladığı tespit edildi.
https://tele1.com.tr/sarayin-bir-gunluk-harcamasi-10-milyon-lira-708381/
"ÜNİVERSİTE BÜTÇESİNDEN KARŞILANMASI MEVZUATA AYKIRI"
Raporda usulsüz harcama ile ilgili şu ifadeler yer aldı:
"Kurumda yapılan incelemede, Üniversite tarafından işletilen Konukevinin demirbaş, temizlik malzemesi ve gıda malzemesi niteliğindeki çeşitli giderlerinin özel bütçeden karşılandığı tespit edilmiştir.
Kamu İdaresi cevabında; konukevinin personel ve büyük onarım giderlerinin bütçeden yapıldığı ve bunun zaruret olduğu, gelir fazlası ödenek ekleme süreci uzun zaman aldığından acil ihtiyaçlar için destek hizmetleri biriminden düşük tutarda mal tedariki yapıldığı, konukevinin 2021 yılı gelirinin giderinden fazla olduğu ve gelir/gider dengesinin gözetildiği ifade edilmiştir.
Ancak, Maliye Bakanlığı tarafından yayınlanan 2017-6 Sayılı Kamu Sosyal Tesislerinin İşletilmesine İlişkin Tebliğ'in "Tesislerin İşletilmesi" başlıklı 5'inci maddesinde sosyal tesislerin bakım ve onarım giderleri bu tesislerden elde edilen gelirlerden %5 pay ayrılması suretiyle karşılanacağı belirtilmiştir.
Konukevinin, işletme gideri niteliğindeki ve bulgunun konusunu oluşturan, demirbaş, temizlik malzemesi ve gıda malzemesi niteliğindeki harcamalarının da üniversite özel bütçesinden karşılanması mevzuata uygun değildir."
ÜNİVERSİTE HATA TESPİTİNİ DOĞRULAYIP DÜZELTME YAPTIKLARINI ÖNE SÜRDÜ
Artvin Çoruh Üniversitesi de yaptığı açıklamada Sayıştay’ın hata tespiti yaptığını doğrulayarak ilgili konularda düzeltme yaptıklarını ileri sürdü. Öte yandan üniversite yönetimi bir tekzip metni gönderdi.
TEKZİP VE DÜZELTME
T.C. ARTVİN ÇORUH ÜNİVERSİTESİ REKTORLÜĞÜ
Hukuk Müşavirliği
Sayı: E-786-46441-621.03-64216
Konu: Tekzip Metni
Cumhuriyet Gazetesi
Prof Nurettin Mazhar Öktel Sok. No:2 34381 Şişli/İSTANBUL
Cumhuriyet Gazetesi ve https://www.cumhuriyet.com.tr/ internet sitesinde 27 Eylül 2022 tarihli nüshasında yer alan ve Sefa UYAR tarafından kaleme alınan "Yurt Yerine Saray Yaptırdı" başlıklı haberde, Artvin Çoruh Liversitesi'ne yönelik olarak habercilik etiğinden uzak, art niyetli bir yaklaşım ile kamuoyunu yanlış yönlendirmek amacıyla gerçeğe aykırı ve asılsız iddialara yer verilmiştir. Kamuoyunun yanlış bilgilendirilmemesi ve gerçeklerin kayda geçmesi adına bu tekzip metni hazırlanmıştır.
Haberde bahsi geçen ve Üniversitemiz Merkez Yerleşkesinde bulunan Rektörlük binası yanındaki yurt inşaatı, Gençlik ve Spor Bakanlığı Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü tarafından başlatılmıştır. Yurt inşaatının bulunduğu arazi Üniversitemiz Merkez Yerleşkesi sınırları dışında kalmakta olup, Üniversitemizin haberde bahsi geçen yurdun inşa süreci ile doğrudan bir bağlantısı bulunmamaktadır. 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nin "Görev" başlıklı 184/g maddesinde yer alan "Yurt yapmak, yaptırmak, işletmek, lettirmek desteklemek ve yurt hizmetlerine ilişkin usul ve esasları belirlemek" Gençlik ve Spor Bakanlığının uhdesindedir.
Üniversitemiz 2007 yılında kurulmuş olup bu süreçte fiziki mekân ve tesisleşme alanlarındaki gelişim stratejisinde eğitim birimlerine öncelik tanınmış, Rektörlük binası inşaatına 2018 yılında başlanmış ve 2022 yılında tamamlanarak hizmete açılmıştır. Haberde Rektörlük binası için "saray" ifadesinin kullanılması talihsiz bir benzetme olmuştur. Üniversitemiz Rektörlük binası, kamu kurum ve kuruluşlar tarafindan uygulanması zorunlu tasarruf politikaları dahilinde işlevselliği gözetilerek asgari maliyetle tasarlanarak yapımı tamamlanmıştır.
Rektörümüz Prof. Dr. BILGIN'e ithafen "Rektörlük binası inşaatına öncelik tanıyıp yurdun yapımının Universitemiz ve Rektörümüz tarafindan ihmal edildiği" şeklinde çağrışım uyandıran ifadeler de gerçeklikten uzaktır. Üniversitemizdeki görevine 2021 yılında başlamış olan Rektörümüzün 2018 yılında ihalesi tamamlanarak inşasına başlanan Rektörlük binasının yapım kararının alınmasına veya Gençlik ve Spor Bakanlığı yetkisindeki öğrenci yurdunun inşa sürecine müdahil olması mümkün değildir.
Basın kurallarını ihlal ederek yapılan haberin gerçeklikten uzak olduğu, kişisel yoruma ve sosyal medyada dolaşan asılsız iddialara dayandığı açıktır. Dolayısıyla haber içeriğinde geçen ifade ve yorumlar gerçeği yansıtmamakta, aksine kamuoyunu yanıltmaya ve olumsuz algı oluşturmaya yöneliktir. Açıklamalarımız doğrultusunda kamuoyunun yanlış bilgilendirilmesine yol açan bu durumun 5187 sayılı Basin Kanunu'nun 14 üncü maddesi gereği cevap/düzeltme metninin yayımlanarak giderilmesi ve 5651 sayılı Internet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında
Kamun'un 9'uncu maddesi gereği habere konu içeriğin kaldırılması gerekmektedir. Aksi halde yasal haklarımızın saklı olduğunu bildirir, kamuoyuna saygılarımızla sunarız.
Prof. Dr. Aydın TÜFEKÇİOĞLU
Rektör V.