Kanal İstanbul anketinde Erdoğan’a soğuk duş

Yayın tarihi: 29 Eylül 2020 Salı 1:09 pm - Güncelleme: 29 Eylül 2020 Salı 1:09 pm

İBB’nin “Kanal İstanbul Değerlendirme Araştırması” başlığıyla ve 606 bin 317 yurttaşın katılımıyla düzenlediği Kanal İstanbul Anketi’nden yüzde 64,2’yle “hayır” çıktı.

AKP’li Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın talimatıyla İstanbul’da yapılacak Kanal İstanbul Projesi’yle ilgili anket düzenlendi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin düzenlediği Kanal İstanbul Anketi’ne 606 bin 317 kişi katıldı. Kanal İstanbul Projesi’ne yurttaşların yüzde 64,2’si karşı çıkarken, yüzde 34,1’i de projeyi destekledi. “Fark etmez” diyenlerin oranı yüzde 1,7’de kaldı.

YÜZDE 63,2 FAYDALI BULMUYOR, YÜZDE 67,Ü1 ACİL DEĞİL DİYOR

ANKA’nın aktardığına göre, ankete katılanların, yüzde 63,2’si ‘faydalı olmayacağını’, yüzde 67,1’i ‘İstanbul’un acil sorunlarından biri olmadığını’ belirtti. Yüzde 18,9 ‘deprem’, yüzde 19 ‘susuzluk’ riskini artıracağını aktarırken, yüzde 15,2 ‘Boğazlar Antlaşması’nı ihlal edeceğini’, yüzde 13,6 ‘olumsuz etkisi olmayacağı’ görüşünde.

Kanal İstanbul’a harcanacak 100 milyar lira ile ‘İstanbul’un depreme dayanıksız yapı stokunun yenilenmesini’ isteyenlerin oranı yüzde 39 olurken, “İstanbul’un başka sorunlarına öncelik verilmeli” diyenlerin oranı yüzde 22,7.

Katılımcıların yüzde 33,6 ‘kanalın gerekli olduğunu’ kaydederken, Kanal İstanbul’a yüzde 26,9’u ‘arsa spekülatörlerinin’, yüzde 17’sı ‘yabancı finans çevrelerinin; yüzde 14,1’i ‘ihale alacak şirketlerin, yüzde 4,3 ‘plaza projesi yükselecek’ olanların, yüzde 35 ise ‘İstanbul halkının ihtiyacı olacağını’ belirtti.

Kanal İstanbul Anketi’nde sorulan sorular ve verilen cevaplar şöyle:

1-Kanal İstanbul Projesinin İstanbul’a faydalı olacağını düşünüyor musunuz?

606 bin 291 kişi cevapladı; ‘yüzde 36,8 evet, yüzde 63,2 hayır’ dedi.

2-Kanal İstanbul Projesinin İstanbul’a ne gibi olumsuz etkileri olacağını düşünüyorsunuz?

Toplam cevap sayısı 1 milyon 474 bin 936 oldu. ‘Deprem riskini artırması yüzde 18,9; susuzluk riskini artırması yüzde 19; Boğazlar Antlaşmasının ihlal edilmesi yüzde 15,2; tarihi yapının bozulması yüzde 17,4; trafikte dayanılmaz artış yüzde 13,6; olumsuz etkisi olacağını düşünmüyorum yüzde 15,3’ olarak işaretlendi.

3-Sizce Kanal İstanbul’un yapılması, İstanbul’un acilen çözülmesi gereken sorunlarından biri midir?

578 bin 144 cevabın, ‘yüzde 32,9’si evet, yüzde 67,1’i hayır’ oldu.

4-Kanal İstanbul projesine harcanacak olan 100 milyar lira ile ilgili neler düşünüyorsunuz?

Bu soruyu 571 bin 920 kişi cevapladı. ‘Yüzde 22,7’si İstanbul’un başka sorunlarına öncelik verilmeli; yüzde 39’u İstanbul’un depreme dayanıksız yapı stoku sorunu çözülmeli; yüzde 4,7’si İstanbul’un okul sorunu çözülmeli; yüzde 33,6’sı ise Kanal İstanbul gereklidir yapılmalı’ dedi.

5. Sizce Kanal İstanbul’a kimin ihtiyacı var?

Cevap veren 563 bin 625 kişinin, ‘yüzde 26,9’u, Kanal güzergâhından arazi kapatmış arsa spekülatörlerinin; yüzde 14,1’i, bu işten ihale alacak şirketlerin; yüzde 4,3’ü, plaza, gökdelen ve konut projesi yükselecek olanların; yüzde 17’si yüksek faizle Türkiye’ye borç veren yabancı finans çevreleri ve yerli ortaklarının; yüzde 35’i, İstanbul halkının’ şıklarını işaretledi.

6. Kanal İstanbul Projesinin yapılmasını destekliyor musunuz?

560 bin 172 kişinin, ‘yüzde 64,2’si desteklemiyorum derken, destekliyorum yüzde 34,1; benim için fark etmez yüzde 1,7’ oldu.

KANAL İSTANBUL’UN ORTAYA ÇIKARABİLECEĞİ RİSKLER

Kanal İstanbul’un ortaya çıkarabileceği riskler, İBB tarafından şöyle sıralanmıştı:

►Göller, havzalar, tarım alanları, yaşam alanları, yer altı suyu sistemi ve şehrin tüm ulaşım sistemi projeden kritik şekilde etkileniyor. Tarım arazilerinin yok olması bir yana, İstanbul Boğazı ile yeni açılacak kanal arasına oluşacak olan adaya 8 milyonluk bir nüfusun hapsedilmesi gibi bir durum ortaya çıkıyor.

►Bu ucube projeyle, ülkenin deprem riski en yüksek bölgesine 8 milyon hapsedilmiş olacak. Deprem anında bu denli yüksek bir nüfusu başka bir coğrafyaya nakledecek hiçbir devlet yoktur dünyada. Bu nasıl bir projedir Allah aşkına? Bu neyin aklıdır? Bakın konuşulan projedeki kanal yaklaşık 45 kilometre uzunluğunda, 20,75 metre derinliğinde ve en dar yerinde 275 metre genişliğinde bir kanal. Sazlıdere ve Terkoz Havzaları içinden geçen bir kanal. Yani proje Sazlıbosna ve Terkoz Havza Alanlarını yok ediyor.

►Yer altı suları ve Terkoz Gölü’nün tuzlanması riski taşıyor. İstanbul’un içme suyu ihtiyacı için müthiş bir tehdit oluşturduğu net olarak anlaşılıyor. Tek başına bu bile, bu projenin yapılmaması için yeterli bir gerekçedir! İstanbul halkı deniz suyu mu içecek? Öte yandan proje bölgeye 1,1 milyon yeni nüfus getirecek.

►Yani 6 adet Beşiktaş veya 5 adet Bakırköy ilçesi nüfusu büyüklüğünde yeni nüfus eklenecek. Bu proje yüzünden 3.4 milyon yeni yolculuk oluşacak. İstanbul trafiği en az yüzde 10 artacak. 23 milyon metrekare orman alanı, 136 milyon metrekare tarım alanı yok olacak. Sazlıdere Barajı kalmayacak. Devlet Su İşleri (DSİ) bu yüzden projeye olumsuz raporu verdi. Rapora göre su ihtiyacını karşılayan havzaların yüzde 29’u yok olacak. Kanal inşaatı ile birlikte devasa hafriyat oluşacak. TMMOB raporuna göre 2.1 milyar metreküp hafriyat çıkacak. İstanbul trafiğine günlük 10 bin hafriyat kamyonu katılacak. Hafriyatın nereye döküleceği belirsiz! Çıkan hafriyat, örneğin; Güngören-Esenler-Bağcılar ilçelerinin üzerine dökülse bu ilçeler yaklaşık 30 metre yükselecek.”