İşte TFF yayın hakları ihalesinin perde arkası! Hangi teklif iptal edildi?

Yayın tarihi: 1 Mart 2022 Salı 12:06 pm - Güncelleme: 1 Mart 2022 Salı 12:15 pm

TFF Yayın İhalesi yapıldı. Komisyon en cazip olan Paket 1-A’nın ihalesini iptal ederek, tüm paketlere en yüksek teklifi veren Digitürk’ü köşeye sıkıştırdı.

Ajansspor’dan Kenan Başaran‘ın haber ve analizine göre; Türkiye Futbol Federasyonu (TFF), Süper Lig ve TFF 1. Lig Yayın Hakları İhalesi’nin sonucunu dün açıkladı. Sonuç bir tarafıyla sonuçsuzluk aslında. Çünkü ihalesi yapılan paketlerin en sükselisi olanın için verilen teklif yetersiz bulunduğu için ayrıldı. İçinde 8’i hafta sonu oynanacak derbisi olan paket için bir kez daha ihale açılacak. TFF İhale Komisyonu, böylece yayın gelirinde hedeflediği tutara ulaşmayı umuyor.

İşten çıkarılan gazeteci Kenan Başaran Hürriyet’te yaşananları teker teker anlattı

HEDEF TEK PAKET SATMAKTI AMA OLMADI

TFF, yeni ihalenin şartnamesini IMG firmasına hazırlattı. 4 ana paket oluşturuldu. Paket 1, Paket 2, Paket 3 ve Paket 4. Paket 1 ayrıca kendi içinde A, B,C,D,E, F alt paketlerinden oluşuyor. Paket 4, tüm diğer paketleri kapsıyor. Yani 4’ü alan tüm haklara sahip oluyor. Gelinen noktada TFF istenilen fiyat oluşmadığı için, toplu satıştan ziyade paket paket satışa yöneldi. Bu nedenle Tüm alt paketler için verilen en iyi teklif ve en iyi ikinci teklifleri duyurdu. Tutar olarak en yüksek teklifler Digitürk’ten geldi. TFF İhale Komisyonu, 7 Mart’a kadar Digitürk’ü sözleşme imzalamaya davet etti. Digitürk imzaya gitmezse, bu durumda… pakette Saran Group 2 paketteyse TRT’nin verdikleri teklifler için imza atması beklenecek.

İHALE KOMİSYONU TUTUCU DAVRANDI

TFF İhale Komisyonu’nun beklentisi yıllık 3 milyar civarında bir gelirdi. Halihazırdaki yayın geliri 2 milyar 7 milyon lira.

Mevcut yayıncı kuruluşun, tüm haklar için verdiği tutar 2 milyar 100 milyon lira. Saran Group ise 120 milyon dolar artı gelir paylaşımı teklif etti. Kulüpler Birliği Vakfı neredeyse yüzde 100’lük mutabakatla Saran Group’un teklifine destek verdi. Ancak ihale komisyonu, tüm yayınlar için gelir paylaşımı modelinde paydaş olacak kulüplerin üzerine düşeni yapabileceğine kanaat getirmediği için bu dönem için de eski usul satışı yeğledi.

5 YILLIK SATIŞTAN VAZGEÇİLDİ, 3 YAPILDI

Ancak komisyon ihale süresini 5 yıldan 3 yıla indirerek, Saran Group’un önerdiği modelin yakın zamanda daha kârlı olacağını da bir nevi kabul etti. O yüzden eski modelle uzun süreli bir sözleşmeden kaçındı. Bugün itibarıyla komisyon muhafazakar bir tutum alarak, tüm geliri bir firmanın sağlayacağı modeli yeğledi. Bu model, özellikle son 2 sezonda kulüplere tabiri caizse kan kustursa da rafa kaldırılmadı.

7 PAKETE EN YÜKSEK TEKLİF 1.3 MİLYAR

Gelelim ihale komisyonunun ihalede izlediği 3 milyar lira hedefli stratejiye. Digitürk, 500 milyon verdiği Paket 1-B, 140 milyon lira verdiği Paket 1-C , 330 milyon lira verdiği Paket 1-D, 30 milyon lira verdiği Paket 1-E, 15 milyon lira verdiği Paket 1-F, 140 milyon lira verdiği Paket 2 ve 140 milyon lira verdiği Paket 3 için 7 Mart’a kadar imza atarsa TFF, KDV hariç, 7 paketin satışından toplam 1 milyar 295 milyon lira elde edecek. 7 paket için ikinci en iyi tekliflerin toplamıysa yaklaşık 800 milyon lira.

DİGİTÜRK’Ü, B VE C TEKLİFYLE VURDU!

İhale komisyonu, Digitürk’ün Paket 1-B ve Paket 1-C’ye verdiği birim fiyatı baz alarak bir hesap yaptı ve buna göre şöyle dedi: “Digitürk’ün 1-B ve 1-C birim fiyatı düşünürsek, Paket 1-A’nın fiyatı da 1 milyar 500 milyon lira civarında olmalıdır.” Evet, bu hesaptan ötürü Digitürk’ün 810 milyon lira teklif ettiği Paket 1-A ihaleden çıkartıldı. Ve komisyon bu paketin satışından önce; 7 Mart’a kadar “Gel imzala” dedi, Digitürk’e. İmzalamazsa da 14 Mart’a kadar, Saran Group ve TRT, en yüksek ikinci teklif verdikleri paketler için imzaya gidecek.

7 PAKETİN SATIŞINI GARANTİLEDİ

Dolayısıyla Digitürk, tüm yayın haklarını istiyorsa, öncelikle 7 paket için imzayı atmak zorunda. Firma bu paketlerden vazgeçip sadece Paket 1-A’ya da talip olabilir. Ve kazanırsa da durumda 3 sezonluk Süper Lig maç yayınları için iki yayıncı söz konusu olacak: Saran Group ve Digitürk. TFF 1. Lig ve Süper Lig geniş özetleriyle maçların radyo hakları ise TRT’nin olacak.

DİGİTÜRK ŞİMDİ NE YAPACAK?

TFF İhale Komisyonu, 7 pakete yaklaşık 1.3 milyar veren Digitürk’e sattıktan sonra, açılacak Paket 1-A’yı da en az 1.5 milyar liradan satarsa toplamda 2 milyar 800 milyon liralık gelir sağlamış olacak. Ayrıca ihale edilecek olan Süper Lig isim haklarından da en az 200 milyon liralık bir gelir sağlanırsa 3 milyarlık seviyeye ulaşılmış olunacak. TFF İhale Komisyonu, verilen 810 milyon liralık teklifi düşük bulduğu için Paket 1-A’yı dışarıda tutarak, açıkçası Digitürk’ü ofsayta düşürmüş gibi görünüyor. Tabiri caizse ihale VAR’a kaldı! Bu hamlenin arkasında özellikle son iki yıldır kulüplere yaşatılan büyük sıkıntılar önemli rol oynadı. Bakalım bu satrançtan kim galip çıkacak?

TFF YAYIN HAKLARI SÖZLEŞMESİ PAKETLERİ

PAKET 1-A: 8’i hafta sonuna denk gelen derbi olmak üzere, toplam 210 (2022-23 sezonu için 238 maç) hafta sonu Süper Lig maçının canlı yayın hakları
PAKET 1-B: 4’ü hafta sonuna denk gelen derbi olmak üzere, toplam 60 (2022-23 sezonu için 68 maç) hafta sonu Süper Lig maçının canlı yayın hakları
PAKET 1-C: 4’ü hafta içine denk gelen derbi olmak üzere, 36 hafta içi Süper Lig maçının canlı yayını hakları
PAKET 1-D: TFF 1. Lig maçlarının canlı yayın hakları ve özetleriyle Süper Lig maçlarının geniş özetleriyle haber amaçlı görüntü hakları
PAKET 1-E: Dijital platformlardan Süper Lig kısa özet hakları
PAKET 1-F: Süper Lig ve TFF 1. Lig maçlarının radyo yayın hakları
PAKET 2: Süper Lig maçlarının uluslararası bahis platformlarında canlı yayın hakkı
PAKET 3: Süper Lig ve TFF 1. Lig maçlarının uluslararası bahis platformlarında düşük çözünürlüklü olarak İnternet TV ve GSM şebekeleri canlı yayın hakkı
PAKET 4: Paket 1, Paket 2 ve Paket 3’e giren yayın haklarının tamamı

TFF’den yayın ihalesi kararı