Halkalı-Gebze Banliyö Hattı bugün açılıyor: ‘Eksiklik sürüyor, halka iyilik yapmıyorlar’

Yayın tarihi: 12 Mart 2019 Salı 8:43 am - Güncelleme: 12 Mart 2019 Salı 8:43 am

Gebze-Halkalı Marmaray Hattı henüz eksiklikleri giderilmeden, uyarılarına rağmen bugün açılıyor. BTS Genel Başkanı Bektaş, “Eksiklik sürüyor, halka iyilik yapmıyorlar” derken, ulaşım uzmanı Akad, “Yetiştirmeye çalıştıkları çok açık” ifadesini kullandı.

Gebze-Halkalı Marmaray Hattı’nın açılışı, eksiklikler giderilmeden, tüm yüksek risk uyarılarına karşın bugün yapılıyor. Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası’nın (BTS) gerek teknik, gerekse de yetişmiş eleman olarak eksikleri bulunduğunu belirttiği hattın açılışıyla, facialara adeta davetiye çıkarılıyor. BTS’nin aktardığına göre, hattaki makinistlerin eğitimleri yetersiz. Sinyal görüş mesafesi çok kısa ve kimi istasyonlarda henüz makas motorları yok.

BirGün’de yer alan habere göre, BTS Genel Başkanı Hasan Bektaş ve Ulaşım Uzmanı Murad Akad, hattın açılmasına engel çok önemli eksikliklerin bulunduğunu ifade etti. Bektaş ve Akad, bunların giderilmeden açılışın yapılmasının, büyük kazalara neden olabileceğini dile getirdi.

SERTİFİKASYON MUAMMASI

Hasan Bektaş’a göre, hattaki eksikler hâlâ sürüyor. Buna rağmen açılışın yapılacağını kaydeden Bektaş, şöyle konuştu: “Hattın tamamlanmadığıyla ilgili bir inceleme yapmıştık. Kendim de zamanında bu hatta çalıştım, biliyorum. Ama son olarak bölgeyi gezdik. bu şekilde açılması can ve mal güvenliği açısından sakıncalar doğurabilir. Bu ihtimal yüksek… Tıpkı 2004’te Pamukova’daki yaşananlar gibi. 13 Aralık 2018’de de Ankara’da bir kaza yaşandı. Orası da sinyalizasyon olmadan açılmıştı. Sertifikasyon verildi mi, verilmedi mi, bilmiyorum. Öğrenemedik. Ama geçen hafta açıklamamızı yaptığımızda verilmemişti.”

EKSİKLİK HÂLÂ SÜRÜYOR

Bektaş, eksikleri şöyle sıraladı: “Ekranda tren kaybolma hâlâ devam ediyor. Makinistlerin tecrübesizliği, makas motorlarının olmayışı, sinyal yerlerindeki makinist görüş açısının az olduğu yerler… Bunlar aynen devam ediyor. Bu birkaç günde bitirilebilecek bir şey değil. En az 4 ay geçmesi gerekiyor, her şeyiyle tamamlanması için. Siyasi iktidar, burada bir risk alıyor. Bu yerel seçimler, ‘olmak ya da olmamak’ gibi bir duruma dönüştürüldü. AKP’nin İstanbul’da da iddiası var ama burayı açmakla İstanbul halkına iyilik yapmış olmuyorlar.”

BTS Genel Başkanı Hasan Bektaş, sözlerini şöyle sonlandırdı: “Gebze ve Halkalı İstasyonu’nda birçok makas var. Bir elektrik motoruyla çalışıyor bu makaslar. Bu da Maltepe’deki kumanda merkezine bağlı. Buralarda henüz motor olmadığı için, makasları çevirmek için insanın olması lazım. Ancak insanın yapabileceği bir iş değil. Bu Ankara’da yapılmak istendi, kaza oldu. Bu makaslar şu an hazır değil, bu durumda hattın açılması doğru değil.”

Ulaştırma Uzmanı Murat Akad ise şu değerlendirmede bulundu: “BTS’nin açıklaması durumu özetliyor. Böyle bir sistemin tam anlamıyla hazır olmadan çalışmaya başlaması, tabii ki yanlış. Bu çok açık, kazalara neden olabilecek eksikler olduğu söyleniyor. Bunun örneğini de yakın zamanda Ankara’da yaşadık. Sinyalizasyon eksikliği giderilmeden açmak, aslında bütün söylenenleri boşa çıkaran bir şey. Sinyalizasyon ve başka eksikler gerçekten giderilmeli, öyle açılmalı. Ayın 31’ine kadar hızlı açmaya çalışılıyor. Yetiştirmeye çalıştıkları çok açık. Bütün sorun, BTS’nin işaret ettiği noktalar.”

MECLİS GÜNDEMİNDE

Öte yandan CHP İstanbul Milletvekili Ali Şeker gerekli test sürüşleri tamamlanmadan kullanıma açılacağı söylenen banliyö hattının taşıdığı risklere ilişkin Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan’a bir soru önergesi yöneltti. CHP’li Şeker, “AKP geçmişten ders almamaya devam ediyor. ” dedi. Şeker, “12 Mart tarihinde açılacağı söylenen ilgili hattın yolcusuz test çalışmaları ne zaman başlamıştır? İlgili hattın sertifikasyon almadan kullanıma açılacağının ilan edildiği iddiaları doğru mudur?” sorularına yanıt aradı.

YÜZDE 55’İNDE SİNYALİZASYON YOK

Geçen günlerde CHP Milletvekili Ömer Fethi Gürer’in soru önergesini yanıtlayan Ulaştırma Bakanı Cahit Turan, ülkedeki demiryolu şebekesinin yüzde 55’inde sinyalizasyon sisteminin olmadığını açıklamıştı: “Ulusal demiryolu şebekesindeki 12 bin 740 km’lik demiryolu hattının 5 bin 746 km’sinde (yüzde 45) sinyalizasyon sistemi bulunmaktadır. Sinyalizasyon sisteminin bulunmadığı hatlarda trenlerin yönlendirme işlemleri TMI (Tren Trafiğinin Merkezden Telefonla İdaresi) ile yapılmaktadır.”

KAZALARDA AĞIR BİLANÇO

• 17 Temmuz 2004 yılındaki Pamukova’daki hızlandırılmış tren kazasında 41 kişinin hayatını kaybetti.

• 11 Ağustos 2004 yılında meydana gelen Tavşancıl tren kazasında 8 kişi yaşamını yitirdi.

• 28 Ocak 2008’de Kütahya tren kazasında 9 kişi öldü.

• 27 Ağustos 2009’da Cumhuriyet Ekspresi kazasında 5 kişinin hayatını kaybetti.

• 8 Temmuz 2018 tarihinde Çorlu’da gerçekleşen tren kazasında 25 kişi yaşamını yitirdi.

• 13 Aralık 2018’de Ankara YHT tren kazasında 9 kişin hayatını kaybetti.

İLGİLİ HABER: Seçimler uğruna insan hayatı hiçe sayılacak!