Danıştay kararını beklemeden 'Yeşil Yol' projesine iş makineleri girdi
Karadeniz yaylalarının birbirine bağlanması amacıyla 'Yeşil Yol' projesi hazırlandı. Proje ile Samsun, Ordu, Giresun, Tokat, Gümüşhane, Bayburt, Trabzon, Rize ve Artvin yaylalarının 2 bin 600 kilometrelik yol ağı doğanın ortasında yapılması planlandı. TEMA Vakfı, planın yürütmesinin durdurulması ve iptali istemiyle 2011 yılının Aralık ayında Danıştay'a dava açtı. Dava kapsamında 2013 yılının Kasım ayında Danıştay üyeleri ile birlikte aralarında Ortadoğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) öğretim görevlilerinin de yer aldığı bilirkişi heyeti, Doğu Karadeniz Bölgesi'nde 36 noktada 3 gün süreyle inceleme yaptı. Yapılan incelemenin ve hazırlanan Bilirkişi Raporu’nun ardından Danıştay İdari Dava Daireleri, bilirkişi raporlarına dayanarak 16 Ekim 2019 yılında Çevre Düzeni Planının 'yürütmesini durdurma' kararı verdi.
28 Nisan 2021 tarihinde projeyle ilgili tekrar değerlendirme yapan Danıştay, yaylalara ulaşım sorunlarının yaşandığı kanaatine vardı. Danıştay 6’ıncı Dairesi’nce yapılan değerlendirmeler sonucu 'yürütmeyi durdurma' kararı kaldırıldı.
ORÇEV açıklamasında hukuk sürecinin tamamlanmadığını belirterek, “Danıştay kesin karar vermedi. Dava yeniden görülecek. Kesin karar projeyi iptal ederse geri dönüşü olmayan zararlar verilmiş olacak. Rize, Artvin illerindeki çalışmalarda ormanlara, meralara verilen zararlara tanık olduk. Ordu’da şu ana kadar yapılan yollar var olan yolların iyileştirmesi biçimindeydi. Bundan sonra neler olur göreceğiz. Bizler söylenenlere değil, yaşamın gerçekliğiyle ilgileniyoruz. Mahkeme kararından “Yeşil Yol, yapılaşmaya neden olmayacak” deniyor. Oysa şu an Rize Ayder Yaylası, Ordu Çambaşı Yaylası, Perşembe Yaylası yapılarla doldu, betonlaştı.” denildi.
Yapılan açıklamada: “Söylenenlerle yapılanlar çelişiyor. Ordu’da “Akdeniz Yolu” adı ile yapılan yolun girişindeki tabelada “Bu yol HES’ler için yapılmaktadır” yazılı olması söylenenlerle gerçeklerin ne kadar çelişkili olduğunu gösteriyor. Bu nedenle “Yeşil Yol, yaylalara kolay ulaşmak için yapılıyor” iddiası da doğru değil. Yeşil Yol, maden ve enerji şirketlerinin altyapıdır. Turizm şirketlerine yeni rant alanları açma projesidir.” denildi.