Bir vergi zammı da Çin'den ithal otomobillere! İşte fiyatlara etkisi
Türkiye'de yeni yıla girilmesiyle birlikte vergilere zamlar peşe peşe gelmeye devam ediyor. Son olarak Çin’den ithal edilen otomobillerin gümrük vergisi de artırıldı. Bu kapsamda, Çin menşeli benzinli ve hibrit otomobillerin ilave gümrük vergisi yüzde 40’tan yüzde 50’ye yükseltildi. Yeni düzenlemeyle birlikte fiyatlarda yüzde 10’a yakın bir maliyet artışı yaşanması bekleniyor.
Türkiye'de 2025 yılına girilmesiyle birlikte hemen hemen her alanda zam yağmuru başladı. Zamlardan Çin'den ithal otomobiller de nasibini aldı.
Ekonomim'den Aysel Yücel'in haberine göre, Çin’den ithal edilen otomobillere yönelik gümrük vergisine zam yapıldı. Çin menşeli benzinli ve hibrit otomobillere uygulanan ilave gümrük vergisi yüzde 40’tan yüzde 50’ye yükseltildi. Yeni düzenlemenin fiyatlarda yüzde 10’a yakın maliyet artışı yaratacağı belirtiliyor. Öte yandan elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araçlardaki (PHEV) yüzde 40’lık ek vergi oranı ise sabit tutuldu.
SATIŞ FİYATLARINA YANSIYACAK
Otomotiv veri analiz şirketi Cardata CEO’su Hüsamettin Yalçın, bu düzenlemenin özellikle Chery ve MG gibi Çinli otomobil markalarının Türkiye’deki fiyatlarını etkileyeceğini ifade ederken, “Yerli üretimin desteklenmesi ve iç pazardaki payının artırılması amacıyla alınan bu karar, Çin’den ithal edilen benzinli ve hibrit araçların maliyetlerini artıracak” dedi.
EBS Danışmanlık Genel Müdürü Erol Şahin ise artışla ilgili şöyle konuştu:
“Bu yıl başlayan Çinli araçlara yönelik vergi artışının devamı olarak görülebilir. Teşvik dışında kalan içten yanmalı ve hibrit otomobillere yönelik ek gümrük verisi oranı yüzde 10 artırılarak yüzde 50 seviyesine çıkartıldı. Önce engelli araç alımında yerlilik oranının getirilmesi şimdi ise gelen ek vergi iç pazarda rekabeti engellemiş olsa da yerli otomobillerin satışına önemli destek olarak görülebilir”
Şahin, yeni vergi düzenlemesinin Çin’den ithal edilen araçlara yüzde 10’a yakın maliyet artışı olarak yansımasının beklendiğini belirtti.
PAZAR PAYLARI GERİYE GİDİYOR
Rekor satışlarla Türkiye pazarındaki payını yüzde 10’a taşıyan Çinli otomobil markaları, fabrika yatırımında önceliği Avrupa ülkelerine verince, yüksek oranlı vergiyle karşı karşıya kalmıştı. Çin menşeli elektrikli araçlara daha önce getirilen yüzde 40 ek gümrük vergisi, 8 Temmuz 2024 itibarıyla tüm yakıt tiplerindeki otomobiller için geçerli olmuştu. Kararın yürürlüğe girmesinin ardından geçen sürede Çinli markaların pazar payı da gerilemeye başladı. Yeni düzenlemenin pazarda Çinlilerin payını daha da aşağı çekmesi bekleniyor.
MOTOSİKLETE DE 20 SERVİS ŞARTI GELDİ
EBS Danışmanlık Genel Müdürü Erol Şahin, 31 Aralık 2024 tarihli Resmi gazetede, motosiklet markalarına yönelik de yeni bir düzenleme olduğuna dikkat çekti. Şahin, “Çin’den gelen elektrikli ve şarj edilebilir hibrit araçlarla ilgili TSE standartlarında 7 coğrafi bölgede 20 servis ve çağrı merkezi kurma zorunluluğunun da artık sadece otomobilleri değil bundan böyle hem ticari araçları hem de motosikletleri de kapsayacak” açıklamasını yaptı.