Filmler gerçek oluyor: Bilim insanları ‘kuantum ışınlama’ üzerine çalışıyor

Yayın tarihi: 26 Mayıs 2022 Perşembe 10:40 am - Güncelleme: 26 Mayıs 2022 Perşembe 2:12 pm

Dünyanın her yerinden bilim insanlarının üzerinde çalıştığı kuantum bilgisayarlarını, geleceğin en önemli parçası yapabilmek için Delft Teknoloji Üniversitesi bir adım attı. Araştırmacılar teknolojiyi bir adım ileri taşımak için ‘kuantum ışınlama’ geliştiriyorlar. Teknolojinin bu denli gelişmesi “İnsan ışınlamaya yaklaştık mı” sorusunu akıllara getiriyor.

ABD’den Çin’e kadar bilim adamları, günümüzün makinelerini oyuncak gibi gösterecek yeni bir bilgisayar türü geliştirme üzerinde çalışıyorlar. İnsan zekasının biyolojik işleyişinden esinlenerek ortaya atılmış olan ‘kuantum bilgisayar’ fikri geliştiriliyor. Bu geleceğe önemli bir adım olarak görülüyor.

Kuantum mekaniğinin gizemli güçlerinden yararlanan teknoloji, süper bilgisayarların bile binlerce yılda tamamlayamadığı görevleri dakikalar içinde gerçekleştirecek.

2019 sonbaharında Google, bunun mümkün olduğunu gösteren deneysel bir kuantum bilgisayarı tanıtmış, iki yıl sonra, Çin’deki bir laboratuvarda hemen hemen aynısı yapılmıştı.

KUANTUM IŞINLAMA TEKNİĞİ KULLANDILAR

New York Times’da yer alan habere göre, Hollanda’daki Delft Teknoloji Üniversitesi’nde, fizikçilerden oluşan bir ekip, üç fiziksel konuma veri göndermek için ‘kuantum ışınlama’ adı verilen bir teknik kullanarak geleceğin bu bilgisayar ağına yönelik önemli bir adım attı.

Yeni deney, bilim insanlarının giderek daha fazla sayıda siteye kuantum ağı yayabileceğini gösterdi. Delft fizikçisi Ronald Hanson, “Şu anda laboratuvarda küçük kuantum ağları inşa ediyoruz” diyerek ana fikrin aslında kuantum internet ağı inşa etmek olduğunu belirtti.

Bir bilim dergisinde yayımlanan bir makaleyle açıklanan araştırmaları, Albert Einstein’ın bir zamanlar imkansız olduğunu düşündüğü bir olgunun gücünü gösteriyor. Einstein’ın ‘uzaktan ürkütücü eylem’ diye adlandırdığı kuantum ışınlama, onu tutan fiziksel maddeyi fiilen hareket ettirmeden konumlar arasında bilgi aktarabilir.

Bu teknoloji ile, veriler kuantum bilgisayarlar arasında engelsiz bir şekilde taşınacak.