Eski Tesla yöneticileri Peter Carlsson ve Paolo Cerruti tarafından 2015 yılında kurulan İsveç merkezli batarya şirketi Northvolt iflasını açıkladı. 15 milyar dolarlık büyük yatırımla kurulan şirket işleri bir süre rayında gittikten sonra ekonomik krizle başa çıkamadı ve mali zorluklar belini bükmeye başladı.
Northvolt, 8 milyar doları aşan borç yüküyle başa çıkamadı ve bu durum şirketin çöküşüne güçlü bir zemin oluşturdu.
EN BÜYÜK YATIRIMCI VOLKSWAGEN
Şirketin en büyük yatırımcıları arasında yüzde 21'lik payla Volkswagen ve yüzde 19'luk payla Goldman Sachs gibi devler bulunuyordu. Fakat şirketin içerisine artan maliyetler, küresel rekabet ve Çin makinelerine aşırı bağımlılık, Northvolt'un sürdürülebilirliğini tehdit etti.
ÇİN HAKİMİYETİNE KARŞI KURULDU
Northvolt Çin'in elektrikli arabalarda yarattığı hakimiyeti kırabilmek amacıyla kurulmuştu. Şirket'in iflası Avrupa'nın küresel pazardaki rekabet gücünü zayıflatırken, Çin'e olan bağımlılığı azaltma yönündeki çabaların da zora girmesine neden oldu.
"UTANÇ VERİCİ BİR SON"
Financial Times, şirketin iflasını "Avrupa için utanç verici bir son" olarak nitelendirirken, Northvolt'un kötü yönetim ve düşük güvenlik standartları nedeniyle ciddi sorunlarla karşı karşıya kaldığını belirtti. Bu durum, Avrupa'nın elektrikli araç sektörü için büyük bir darbe anlamına geliyor.
ÇÖKÜŞ SÜRECİ
Şirket yıllar içinde ABD ve Almanya'da üretim tesisleri açarak büyümesini sürdürdü. Ancak 2024 yılına gelindiğinde art arda gelen mali darbeler şirketin sonunu getirdi. Eylül 2024'te bin 600 çalışanını işten çıkaran Northvolt, Kasım 2024'te ABD'de iflas koruması başvurusunda bulunarak yalnızca 30 milyon dolarlık bir nakit varlıkla kaldığını açıkladı. Mart 2025’te ise İsveç'te tamamen iflas ettiğini duyurdu.