Bugün İslam toplumları koyu bir bilgisizlikte... Bilgisizlikten ötürü edilgin. İsrail’e karşı İslam toplumu sessiz. Müslüman birey sorulamıyor. Bilgisiz, edilgin, hem birey, hem toplum. Bilgisizliğin... edilginliğin nedeni çok eski. İslamda dört halife dönemi....(632-661) Bu dönem için Ahmet Akbulut, şöyle diyor, dört halife kuramı “geliştirilerek mukaddes bir cehaletle karşı karşıya kalınmıştır.” (1) Böylece İslamda kutsal bilgisizlikle köleci zihinle yaşama dönemi başlıyor. Bunun nedeni İslami olmayan bilimlerin yasaklanması. Katip Çelebi söylüyor. İkinci halife Ömer, “Mısır ve İskenderiye fethedilince nice bin cildi bulan kitapları yaktırmıştı.” (2) Nice bin ciltlik kitapların yakılmasıyla İslamda ussal yöntemi yadsımak ... zihni köleleştirmek başladı. Tarihte beş İslam devleti var, Emeviler, Abbasiler, Büyük Selçuklu, Anadolu Selçuklu, Osmanlı.... Beş islam devletinin çöküp gitme nedeni şudur. İslami bilgi için ussal bilgiyi yadsımak... zihni köleleştirmek. Ancak Abbasi halifesi Memun için bir ayraç. Son derece önemli Memun. İslamda ilk kez ussal yöntemin... gözlemin... deneyin kapısını açıyor... Beytül Hikme adlı büyük bir kültür kurumu. Felsefede, matetamtikte, doğa bilimlerinde, çeviride altın dönem başlıyor. Bu sürseydi, İslam uygarlığı dünyanın odak noktası olurdu. İsrail, müslüman ülkelerde cirit atamaz, uslu uslu, başı eğik otururdu. Ancak Memun’dan sonra İslami bilgi dışında herşey sıfırlandı, binlerce kitap yakıldı.
Zındıklar... Kafirler
Büyük Selçuklu Devleti’nin ideoloğu Gazzali, ussal yönteme, matematiğe, doğa bilimlerine savaş açtı. Filozofları, zındık materyalistler, zındık natüralistler, kafir matematikçiler diye üçe ayırdı. Bu filozofların hepsi küfür damgasını taşır. (3) Medresenin başına geçtikte felsefeyi kaldırdı. Böylece Büyük Selçuklu Devleti, ussal yöntemi kaldırdığı için çöken üçüncü devlet oldu. Oysa Gazali, Devleti kurtarmak için ussal yöntemi sıfırlamıştı. Emeviler de, Abbasiler de ussal yöntemi sıfırlayıp, islami bilgilerle devleti kurtaracaklarını sandılar. Dördüncü devlet. Anadolu Selçuklu da göçüp gitti.
Bir Umut
Fatih Sultan, İbn Rüşd’le Gazali’yi değerlendirmek istedi. Bunun için iki din hocasınını görevlendirdi. Din hocaları ussal yöntemi savunan İbn Rüşd’ü değil, ussal yöntemi yadsıyan islami bilemleri savunan Gazali’yi doğru buldular. Gazali Osmanlı’nın filozofu oldu.
Boş Kafalı Kimseler... Sığır Gibi Bakanlar
Sonrasını Katip Çelebi anlatır, “Lakin nice boş kafalı kimseler, İslamın ilk döneminde bir maslahat için vaki olan menetmeye dair rivayetleri görüp katı taş gibi saf taklitçilik hali içinde donup kaldılar. Meselenin aslını düşünüp taşınmadan (akli ilimleri) ret ve inkar eylediler.”(4) Bunlar Çelebi’nin dediği gibigökyüzüne sığır gibi baktılar.
Eğitimde Ussal Yöntem
Kemalist Türkiye, bin yıl sonra eğitimde ussal yöntemi uyguladı. Bu eğitimden geçen çocuklar, göğe sığır gibi değil, gözlem için baktılar... Şimdi yüz yılın maarif Modeli diye, ussal yöntemi, laikliği dışlayan bir model getiriliyor. Bu modelin insanı bilgisiz kıldığını... insanı zihinsel köleliğe dönüştürdüğünün biliyor musunuz... bu modelin devlet çökerten yöntem olduğunu.
1.Ahmet Akbulut, Sahabe Dönemi İktidar Kavgası, Otto, Ankara 2016,Y-18
2. Katip Çelebi, Mizânü’l Hakk Fî İhtiyâri’l Ehakk, Süleyman Uludağ, Dergah Yayınları, istanbul 2016, Y-35
3.Felsefe Metinleri, Mahmut Kaya, Klasik 2003, Y-348-49
4.Çelebi, age, Y-36