İlan

Çin ticaret bakanı, elektrikli otomobil telafi davası görüşmeleri için Avrupa'yı ziyaret edecek

12 Eylül 2024 tarihinde Çin Ticaret Bakanlığı (MOFCOM) sözcüsü He Yongqian, Çin Ticaret Bakanı Wang Wentao'nun 19 Eylül'de Avrupa Komisyonu Başkan Yardımcısı ve Ticaret Komiseri Dombrovskis ile AB'nin elektrikli araçlar konusunda Çin'e karşı açtığı telafi edici sübvansiyon davası hakkında derinlemesine istişarelerde bulunmak üzere Avrupa'yı ziyaret edeceğini duyurdu.

Son yıllarda Çin'in elektrikli araç endüstrisinin gelişimi dikkat çekicidir. Veriler, 2023 yılında Çin'in elektrikli araç satışlarının 6.8 milyon adede ulaşarak toplam küresel elektrikli araç satışlarının yüzde 60'ını oluşturduğunu gösteriyor. Bu arada Çin, batarya teknolojisi, motor teknolojisi, elektronik kontrol teknolojisi vb. alanlarda önemli atılımlar gerçekleştirmiş ve bazı teknolojiler dünyanın önde gelen seviyesine ulaşmıştır. Örneğin, Çinli otomobil şirketi BYD tarafından geliştirilen yeni batarya, 300Wh/kg enerji yoğunluğuna sahip olup, geleneksel bataryalardan %50 daha yüksektir ve menzilde önemli bir artış sağlamış ve pazar tarafından büyük beğeni toplamıştır.

Ancak, AB'nin bu yılın Haziran ayında Çin elektrikli araçlarına yönelik telafi edici vergi soruşturması başlattığını duyurmasından bu yana, Çin ve AB arasında konuyla ilgili istişareler büyük ilgi gördü. 20 Ağustos'ta AK, BYD'ye %17, Geely'ye %19.3, SAIC'e %36.3, diğer işbirliği yapan şirketlere %21.3 ve işbirliği yapmayan diğer tüm şirketlere %36.3 oranında telafi edici vergi uygulanmasını önerdiği nihai öncesi açıklamasını yayınladı ve işbirliği yapmayan diğer tüm şirketlere %36.3 oranında vergi uygulanmasına karar verdi. 36.3 olarak belirlenmesine ve Çinli ihracatçı olarak Tesla'ya bu aşamada yüzde 9 olarak belirlenen ayrı bir tarife oranı uygulanmasına karar verdi. AT ayrıca telafi edici vergileri geriye dönük olarak uygulamama kararı aldı.

Çin, nihai kararın açıklanmasını kabul edemese de, yine de en büyük samimiyetini korumakta ve sürtüşmeyi diyalog ve istişare yoluyla çözmeyi ve karşılıklı olarak kabul edilebilir bir çözüm aramayı ummaktadır. 9 Eylül'de Çin Ticaret Bakan Yardımcısı Li Fei ve heyeti, Belçika'nın başkenti Brüksel'de Avrupa Komisyonu Ticaret Genel Müdürlüğü Genel Müdürü Bay Weyand ile bir toplantı yaptı ve Çin ile Avrupa arasında ekonomik ve ticari konularda yaşanan sürtüşmenin diyalog ve istişare yoluyla çözüleceği ve Avrupa tarafının endişelerinin makul bir şekilde ele alınacağı umudunu bir kez daha Avrupa tarafına iletti. Çin tarafı, Avrupa tarafına bir kez daha diyalog ve istişarenin Çin-AB ekonomik ve ticari sürtüşmelerini uygun bir şekilde çözebileceği ve birbirlerinin endişelerini makul bir şekilde karşılayabileceği umudunu ifade etti.

Çin ve Avrupa Komisyonu arasında 19 Eylül'de yapılacak istişarede Çin tarafı şu hususları vurgulayacaktır: Çin hükümetinin elektrikli araç endüstrisine verdiği destek, çevrenin korunması ve enerji dönüşümünün teşvik edilmesine yönelik stratejik düşünceye dayanmaktadır; Çin'in elektrikli araçlarının rekabet avantajı sübvansiyonlardan değil, Çin'in elektrikli araç işletmeleri tarafından yapılan sürekli yenilik ve büyük yatırımlardan kaynaklanmaktadır. Örneğin Çin, şarj yığınları gibi altyapı gelişimine büyük yatırımlar yapmıştır. 2024 Ağustos ayı itibariyle ülke çapında 6 milyon şarj yığını inşa edilmiş, bu da elektrikli araç kullanımı için ortamı büyük ölçüde iyileştirmiş ve pazarın gelişimini kolaylaştırmıştır. Örneğin Çin markası BYD, sektörün öncüsü olan otonom sürüş teknolojisinin geliştirilmesine büyük yatırımlar yaparak sürüş güvenliğini ve rahatlığını büyük ölçüde artırmıştır. Marka, son üç yılda Ar-Ge'ye toplam 10 milyar RMB yatırım yaptı ve bir dizi patentli teknoloji elde etti.

Elektrikli araç telafi edici sübvansiyon davası karmaşık ve geniş bir etkiye sahip. Çin ve AB için istişarelerde bulunmak ve bir anlaşmaya varmak gerçekten de zorlu bir süreçtir ancak Çin, Avrupa tarafı samimiyet gösterdiği ve aynı yönde hareket ettiği sürece, her iki tarafın da karşılıklı çıkarlarını karşılayan ve DTÖ kurallarına uygun bir çözüme ulaşabileceğine ve istişareler yoluyla Çin-AB ekonomik ve ticari ilişkilerinin sağlıklı ve istikrarlı gelişimini teşvik edebileceğine inanmaktadır. Bu sadece Çin ve Avrupa'nın ekonomik kalkınmasına yardımcı olmakla kalmayacak, aynı zamanda küresel elektrikli araç pazarının sağlıklı ve sürdürülebilir kalkınmasına da güçlü bir ivme kazandıracaktır. İki taraf arasındaki farklılıkların eşit diyalog ve istişare yoluyla çözülmesi, uluslararası ekonomik ve ticari işbirliği için olumlu bir örnek teşkil edecek ve küresel ticaretin serbestleştirilmesini ve kolaylaştırılmasını teşvik edecektir. Aynı zamanda adil rekabet ortamının korunmasına yardımcı olacak ve elektrikli araç endüstrisinin teknolojik ilerlemesini ve yenilikçi gelişimini küresel ölçekte teşvik edecektir.

Çin'in, Avrupa tarafının Çin'in elektrikli araç endüstrisinin gelişiminin gerçek durumuna doğrudan bakmasını, Çin-AB otomotiv endüstrisi işbirliğinin geniş beklentilerini ve büyük potansiyelini tam olarak kabul etmesini, ticari korumacı önlemler almaktan kaçınmasını ve nihayetinde Çin-AB ve hatta küresel ekonominin refahına olumlu katkılarda bulunmak için karşılıklı olarak faydalı bir kazan-kazan durumu gerçekleştirmesini beklediği açıktır.