Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) Genel Merkezi tarafından ülke genelinde tüm örgütlerin katılımı ile eğitim çalıştayı düzenlendi. CHP’li Yıldırım Kaya basın toplantısında çalıştayın sonuç bildirgesini açıkladı.
CHP Genel Başkan Yardımcısı Yıldırım Kaya, CHP Genel Merkezi’nde düzenlediği basın toplantısı ile 18 Ocak 2020 Cumartesi günü yapılan CHP Eğitim Çalıştayı’nın Sonuç Bildirgesi’ni açıkladı. CHP’nin Eğitim Çalıştayı Sonuç Bildirgesi’nden ana başlıklar şu şekilde: Eğitim Hakkı ve Eğitime Erişim Sorunları Laik ve Bilimsel Eğitim Eğitimde Ticarileştirme ve Kamusal Eğitim Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Öğretmen Sorunları Eğitimde Teknoloji Kullanımında Yeni Yaklaşımlar ve Mevcut Sorunlar Yükseköğretim Politikaları ve Sorunları Çalıştayı 1500 kişi izledi. Çalıştay gruplarına toplam 116 kişi katıldı. Bunlardan 18’i öğretim görevlisi, 29’u öğretmen, 4’ü gazeteci, 11’i sendika temsilcisi, 18’i dernek temsilcisi, 3’ü Okul Aile Birliği temsilcisi, lise ve üniversite temsilcileri ve eğitime gönül vermiş diğer katılımcılardan oluştu.TÜRKİYE’NİN EĞİTİM SORUNSALI
Eğitim sisteminin yıllardır çözüm bekleyen sorunları arasında yer alan aşağıdaki noktalar ne yazık ki eğitim sistemimi adına sorunlar yumağına dönüşmüştür. • Sınav merkezli eğitim yapısı, • İkili öğretim, • Kalabalık ve birleştirilmiş sınıflar, • Karma eğitim karşıtı uygulamalar, • Fiziki altyapısı yetersiz okullar, • Öğrenciler arasında ve öğretmenlere yönelik artan şiddet, • Öğrencilerin MEB eliyle cemaat ve vakıfların siyasal istismarına açık hale getirilmesi, • Sözleşmeli-ücretli öğretmenlik uygulaması, norm kadro ve tayinlerde yaşanan sorunlar, • Ataması yapılmayan öğretmenler, eğitim kadrolarında liyakati dışlayan atamalar, • Zorunlu ve seçmeli din dersleri • Okulların zorunlu ihtiyaçlarının velilerden toplanan paralarla karşılanması, • Sık değişen müfredatlar ve bu müfredatlarda öngörülen kazanımların tutarsızlıkları, • Eğitime yapılan yatırımların yetersizliği, • Üniversitelerimizdeki eğitimin nitelik bakımından yetersizliği,CHP’NİN EĞİTİM SİSTEMİ ÜZERİNE SUNDUĞU ÇÖZÜMLER
Devlet okullarının nitelikli ve niteliksiz okullar olarak sınıflandırılması Anayasa’nın eşitlik ilkesine aykırıdır. Bu bağlamda tüm yurttaşlar için eşit ve demokratik bir eğitim sisteminin kurulmasını acilen gerekmektedir. Eğitim faaliyetlerinin sağlıklı bir şekilde yürütülmesini sağlayacak hizmetleri (öğrencilerin beslenmesi, barınması, taşınması, eğitim-öğretim materyallerinin sağlanması, okulların fiziki ihtiyaçları vb.) kamu kaynakları kullanarak kamu eliyle yürütülmesi yolunda çaba göstereceğiz. Eğitim hakkından yararlanmanın önündeki en büyük engellerden biri olan ve kamuoyunda 4+4+4 şeklinde anılan kesintili eğitim düzenlemesinden acilen vazgeçilmesi, kesintisiz ve zorunlu temel eğitimi uygulamasına geri dönülmesi gerekmektedir. Eğitim hakkının güvence altına alınabilmesi için özel gereksinimli çocuklar ve geçici koruma altında bulunan çocuklara yönelik destek politikalarına aileleri de içeren bir biçimde rehberlik ve danışma hizmetlerinin güçlendirilerek etkin bir izleme sistemi kurulmalıdır. Çocuk işçiliğinin önlenmesi ve mevsimlik tarım işçilerinin çocukları için onların ihtiyaçlarına uyarlanmış ve onlara özgü yeni okul modellerine ihtiyaç bulunmaktadır. Okul öncesi eğitim kurumlarının yaygınlaştırılarak ve bilimsel temellere dayalı olarak yapılandırılarak tüm çocuklarımızın yararlanmasının sağlanması öncelikli bir konudur. Anadilin öğrenimi hakkından tüm yurttaşlarımızın yararlanabilmesi için gerekli yasal ve kurumsal altyapının oluşturulması için çaba göstereceğiz. Yerel yönetimlerimizde yurttaşlarımızın tüm öğrenme ve eğitim ihtiyaçlarına duyarlı toplumcu bütünsel bir belediyecilik anlayışıyla; demokratik, katılımcı-halkçı (halk için halkla birlikte), toplumsal cinsiyet eşitliğini gözeten, ayrımcılık karşıtı, iklim ve çevre sorunlarına duyarlı ve toplum kalkınması etrafında kurgulanan bir eğitim yaklaşımı benimseyeceğiz. Çocuklarımız ve gençlerimizin sağlıklı gelişimi için her türlü vakıf, cemaat ve ticari işletmenin okullara girişi ve eğitime müdahalesi engellenmelidir. Yokluklar ve imkansızlıklar içindeki bir coğrafyadan halkevleri ve köy enstitüleri gibi mucizeleri yaratmış olan tarihimizden ilham alarak yeni eğitim olanakları yaratacağız. Yoksul çocuk ve gençlerimiz tarikat ve cemaat yurtlarına mahkûm edilmemeli, başta barınma olmak üzere tüm ihtiyaçları devlet tarafından karşılanmalı, yatılı bölge okulları yaygınlaştırılmalıdır. Öğretim programları, ulusal ve evrensel değerleri önemseyen, bilimin yol göstericiliğine inanan, içinde yaşadığı dünyayı anlamaya çalışan, soran sorgulayan, araştıran bireyler yetiştirmeyi amaçlayan bir anlayışla laik, bilimsel ve toplumsal cinsiyet eşitliği ilkeleri temel alınarak yeniden hazırlanmalıdır. Ders kitapları bilimsel bir anlayışla yeniden yazılmalı ve cinsiyet ayrımcı ögelerden ayrılmalıdır. Bu konuda iktidar partisinin yaptıklarını yakından takip ediyoruz. Yanlışlarına asla izin vermeyeceğiz. öğretmen yetiştirme sistemi yeniden yapılandırılmalıdır. Öğretmen yetiştirme programları öğretmenin dönüştürücü ve toplumsal önder rolüne dayandırılmalıdır. Öğretmen istihdamındaki eşitsiz uygulamalara son verilerek ataması yapılmamış öğretmenler istihdam edilmelidir. Hukuksuz bir şekilde mesleklerinden ihraç edilen öğretmenlerimizin yanında olacağız Öğretmen Meslek Kanunu’nun bir an önce çıkarılması gerekmektedir. Özgür ve demokratik bir üniversite için üniversite üzerindeki her tür baskı ve siyasi vesayetin kaldırılması gerekir. Çocuklarımıza okul türü dayatmasından vazgeçilmelidir. Çocuklarımız ve gençlerimizin istedikleri okula ve mesleğe ulaşmalarına yardımcı olacağız.
Muhabir: Alp Yanardağ