Antalya açıklarında batan yük gemisinin zamanlar çürümesi sonucu yağ ve yakıtının Akdeniz'e karışacağı, bunun da kirliliğe neden olacağı ifade edildi.

Antalya'da 5 Nisan'da Hatay'daki İskenderun Limanı'ndan Ukrayna'ya maden taşıyan yabancı bandıralı geminin Kumluca açıklarında batması sonucu Suriye uyruklu 14 mürettebattan biri hayatını kaybetti. Gemiden beş kişi kurtarılırken, 8 kişiye ise henüz ulaşılamadı. https://tele1.com.tr/antalyada-gemi-batti-olu-ve-kayiplar-var-819363/

KİRLİLİĞE YOL AÇACAK

Akdeniz Üniversitesi (AÜ) Su Ürünleri Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mehmet Gökoğlu, Kumluca'da Yardım Burnu'ndan 22 mil açıkta batan boksit madeni taşıyan geminin deniz kirliliğine yol açabileceği uyarısında bulundu. Geminin açıkta ve oldukça derinde batmasından dolayı yüzeye çıkarılmasının imkansız görüldüğüne değinen Prof. Dr. Gökoğlu, deniz tabanında kalacak geminin ana akıntılarla zamanla batıya doğru sürüklenmesinin beklendiğini dile getirdi.

MERAL KİRLİLİĞİ

Geminin deniz ekosisteminde az da olsa yer alan boksit madeni taşıdığına dikkati çeken Prof. Dr. Gökoğlu, gemideki 3 bin ton maden yükünün su altında metal kirliliğine yol açacağını söyledi. Boksit madeninin alüminyum üretiminde kullanıldığını belirten Prof. Dr. Gökoğlu, şunları söyledi: "Boksit madeni alüminyum yapımı ve başka alanlarda aşındırma amacıyla kullanılıyor. Çok çeşitli amaçla kullanılan bir maden. Deniz ekosisteminde bu maden doğal olarak belki vardır, ancak bu kadar çok miktarda geminin içerisinde bulunması su altında ağır metal kirliliği oluşturur. Bu tür gemilerde fazla miktarda petrol bulunur. Uzun mesafe kat ettikleri için yakıtları, makinelerindeki yağı, fazladır. Batan gemide yakıt, yağlar, sintine suları denizde kirlilik oluşturur. Bizim sularımızda bu kirlilik olmaz ama ana akıntılarla gemi ve kirlilik batıya doğru sürüklenecektir."

"ZAMANLA SIZINTI OLACAK"

Geminin açıkta ve derinde batması nedeniyle deniz tabanından çıkarılmasının mümkün görülmediğine değinen Prof. Dr. Mehmet Gökoğlu, "Akdeniz, küresel ısınma ve deniz trafiği nedeniyle kirlilikten oldukça fazla etkilenir. İç deniz şeklinde Cebelitarık ve Süveyş kanallarıyla okyanusa bağlı. Deniz trafiğinin yoğun olduğu bir deniz. Deniz altında şu anda gemiden sızıntı gözükmüyor. Ancak deposu yakıt dolu, bu gemi zamanla çürüyecek ve sızıntı oluşacaktır. Gemideki yakıt, maden, zamanla deniz eko sistemini kirletecektir. Orada denize ait olmayan metal yığını var. Bazıları bunu resif olarak görebilir ama denize ait olmayan her şey kirliliktir. Gemi, denizde metal kirliliği oluşturur."
Muhabir: Oğuzhan Poyrazoğlu