Aksoy Araştırma'nın her ay yayınlanan ‘Türkiye Monitörü’ araştırmasının Şubat 2021 sonuçları açıklandı. Çalışmada dikkat çeken başlıklardan biri AKP'nin lebaleb mitingleri oldu. Erdoğan araştırmada üçüncü sıraya yerleşti.
Aksoy Araştırma'nın yaptığı çalışma mobil panel üzerinden gerçekleştirildi. Yüzde 95 güven aralığında yüzde 2 hata payıyla yapılan 2400 görüşmede, Türkiye temsili cinsiyet, NUTS1 bölge dağılımı, yaş, sosyoekonomik statü ve 24 Haziran 2018 Milletvekili seçimi kotası gözetildi. Çalışmaya katılanların yüzde 61,5’i Türkiye’nin kötüye gittiğini düşünürken, “İyiye gidiyor” diyenlerin oranı yüzde 17,6 seviyesinde kaldı. En öncelikli gündem yüzde 77,9 ile “ekonomi” oldu. Pandemi döneminde “AKP mitinglerinin sonlandırılması gerekmektedir” diyenlerin oranı yüzde 86 olarak açıklandı.
İNCE'NİN OYU DÜŞTÜ
Olası bir Cumhurbaşkanlığı seçiminde AKP'li Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a karşı en yüksek oy oranına ulaşan siyasetçi yüzde 47,5 ile Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş oldu. Erdoğan’a karşı en yüksek oy oranını alan bir diğer isim yüzde 45,3 ile İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu’ydu. Bu araştırmada dikkat çeken bir başka sonuç ise Meral Akşener ve Muharrem İnce’nin Erdoğan’a karşı rekabetinde yaşandı. Oy oranını son 4 aydır düzenli olarak artırmayı başaran Akşener’in bu ayki araştırmada oy oranında ilk kez düşüş yaşandı. Geçen ay 38,1 ile en yüksek seviyesine ulaşan Akşener’in oy oranı bu ay gerçekleştirilen araştırmada %35,8’e geriledi. Muharrem İnce ise son 4 araştırmada olduğu gibi bu araştırmada da oy kaybını durduramadı. Ekim 2020 ayında %29,2 ile en yüksek oy oranına ulaşan İnce, bu ay gerçekleştirilen araştırmayla birlikte %22,2’ye kadar geriledi.
MİLLİYETÇİ SÖYLEM ÖNE ÇIKTI
Türkiye Monitörü Şubat 2021 araştırmasında, partilerin Şubat ayı boyunca yaptıkları meclis grup konuşmaları kelime analizi yöntemiyle ittifaklara ayrılarak incelendiğinde, Cumhur İttifakı’nın Meclis Grup Toplantısı konuşmalarında “Türk, terör, milli, Türkiye, millet” gibi milliyetçi konular daha çok öne çıktı.
Cumhuriyet'in haberine göre; Millet İttifakı’nın gündeme getirdiği konuların başında ise “devlet, Türkiye, millet, cumhuriyet” kelimeleri yer aldı. Cumhur ve Millet İttifakları Şubat ayında ağırlıklı gündem konusu olarak milliyetçi söylemde bir benzeşme yaşarken; Millet İttifakı ayrıca “para, lira, faiz, dolar, kredi, esnaf” gibi ekonomi ile doğrudan ilişkili konu başlıklarını da gündeminde öne çıkardı.
EKONOMİ İLK GÜNDEM
Araştırmada kamuoyunun gündemini belirlemek için Türkiye’nin Cumhurbaşkanı olmaları durumunda hangi alanları daha çok gündeme getirecekleri sorusu sorulduğunda ise, araştırmaya katılanların gündeminin ilk sırasında %77,9 ile ekonominin iyileştirilmesi yer aldı. İkinci sırada %62,1 ile işsizliğin çözümü ve üçüncü sırada %50,9 ile hayat pahalılığı başlıkları yer aldı. Laiklik %5,6, milliyetçilik %3,9 ve yeşil alanların artırılması %3,5 ile seçmenin gündeminde görece daha az yer bulan konu başlıkları oldular. Türkiye Monitörü Ocak 2021 araştırmasında katılımcıların yüzde 61,5’i Türkiye’nin kötüye gittiğini belirtti. “Aynı kalıyor” ifadesini kullananların oranı yüzde 14,7, “İyiye gidiyor” diyenlerin oranı yüzde 17,6 ve kararsız olanların oranı ise yüzde 6,2 oldu.