Ankara-Sivas YHT hattında 14 ayda iki kez facianın eşiğinden dönüldü

Yayın tarihi: 26 Haziran 2024 Çarşamba 1:24 pm - Güncelleme: 26 Haziran 2024 Çarşamba 1:24 pm

Haber: TELE1 Haber Merkezi

Sivas’ta yapımı 15 yıl devam eden ve son genel seçim öncesinde açılıp hizmete açılan Yüksek Hızlı Tren, tadilata alındı. Vatandaşların mağdur olduğunu belirten CHP’li Ulaş Karasu, “Atılan adımlar gizli saklı yapılıyor. Allah korusun, bir felaket yaşanması halinde iki elim yakanızda olacaktır” dedi.

Sivas’ta 6 yılda tamamlanacağı açıklanan fakat 15 yılda bitirilemeyen Yüksek Hızlı Tren (YHT) Ankara-Sivas hattı son genel seçimler öncesinde hizmete açılmıştı. Hattın, tadilata alındığı öğrenilirken, CHP Genel Başkan Yardımcısı Ulaş Karasu, hattaki güvenlik sorunlarına dikkat çekti. Karasu, önlem alınması için Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nı ve Meclis’i göreve davet etti.

14 AYDA 2 KEZ FACİANIN EŞİĞİNDEN DÖNÜLDÜ

Hattın hizmete alınmasının üzerinden geçen 14 ayda, iki kez facianın eşiğinden dönüldü. Geçen yıl Haziran ayında, hattın Yozgat yakınlarındaki kısmında yoğun yağışın ardından meydana gelen heyelan nedeniyle raylar çöktü, yol kontrolü yapan kılavuz lokomotif raydan çıktı. Mayıs ayında da yine Yozgat’ın Yerköy ilçesi Sarayköy mevkiinde yoğun yağmurdan dolayı toprak kayması yaşandı, hat ulaşıma kapatıldı, yolcular otobüslerle taşınmak durumunda bırakıldı.

Bu kazalarda can kaybı olmadı, ancak normal şartlarda 2 saat 35 dakika süren YHT seferlerinde, bu kez gecikmeler yaşanmaya başlandı. Yaklaşık 90 dakika süren gecikmeyle hızlı tren seferleri 4 saati de aşmaya başladı. Hattın tadilatta olduğu bildirilirken, TCDD taşımacılık vatandaşları bilgilendirmek adına bir whatsapp hattı kurdu. Bu hat üzerinden gecikmelerin neden kaynaklandığı sorusuna verilen bilgide, gecikmelerin sorumluluğu TCDD’nin üzerinden atılmaya çalışıldı. TCDD’nin açıklaması şöyle:

“Trenlerin planlanan varış saati TCDD Taşımacılık AŞ.’nin taahhüdü olmayıp, normal yol ve hava şartlarındaki tahmini varış saatini ifade etmektedir. Olağanüstü durumlarda varış süresi değişebilmektedir. Uluslararası Hızlı Tren Trafiği Kuralları gereği Hızlı Tren hattında işletilen trenlerimizde seyir güvenliği ön planda tutularak hız düşümüne gidilebilmektedir. Bu durum gecikmelere sebep olabilmektedir. Yaşanılan gecikmeden ötürü özür dileriz”

“İKİ ELİM YAKANIZDA”

Hattaki zemin etütleri noktasında defalarca uyarılarda bulunduğunu ve hattın bütünlüklü olarak bitirilmeden açılmasının felaketler doğurabileceği uyarısında bulunduğunu hatırlatan Karasu, hattın yapımının devam ettiği 2014 yılında 8 ayrı göçük meydana geldiğini belirtti.

YHT işletmeciliğinde emniyet açısından olması gereken sinyalizasyon sisteminin bir üst devresi olan Avrupa Tren İşletim Sistemi (ETCS), bu projenin erken açılmasından dolayı hattın bir kesiminde henüz devreye girmediğine dair bulgular olduğunu belirten Karasu, ETCS sisteminin hat kesiminin belli kısmında olmamasının getirdiği risklerin TCDD Demiryolu Emniyeti ve Risk Yönetim Müdürlüğü’nün yazılarında da ifade edildiğini vurguladı.

Şartnameyi sağlamayan bazalt taşı kullanıldığı ve teknik şartnamenin değiştirildiğine yönelik bilgilerin de paylaştığını hatırlatan Karasu, hattın bütünlüklü olarak incelenmesi ve bu konuda Meclis’te verdiği önergelerin dikkate alınması gerektiğinin altını bir kez daha çizdi.

Karasu, şunları söyledi:

“Yapılan açıklamalar, atılan adımlar gizli saklı yapılıyor. Bir WhatsApp hattı kurmuşlar, sözüm ona sorumluğu üzerlerinden atacaklar. Bu mudur kurumsal yapı? Bu mudur bakanlığın ciddiyeti? Vatandaşlar mağdur, ama bakanlık da bakan da sessiz. Sorunun ne olduğunu, gidermek adına ne yaptıklarını ne yapacaklarını vatandaşa açıklayamıyorlar. Bunun adı suç psikolojisidir. Çıkın ‘Biz bu hattı erken açarak hata yaptık, düzeltmek için de şunları yapıyoruz’ deyin. Ama ses yok.  Bu hattaki sorunları aksamaları dile getirdim, zemin etüdü konusunda defalarca uyarılarda bulundum. Biraz insan utanır. Son derece ciddiyetsiz bu tutumdan dolayı sorumluluğu olanları kınıyorum. Bir kez daha uyarıyorum, gelin hattın tamamını bir kez daha bilimin ışığında yeniden inceleyelim, alınacak önlemleri belirleyelim. Allah korusun, bir felaket yaşanması halinde iki elim yakanızda olacaktır, bilesiniz” dedi.

Kaynak: HABER MERKEZİ