Trabzon'da, 2023’te yapılan genel seçimlerin ardından toplu taşımada başlayan zam furyası hızla devam ediyor. Kentte son16 ayda dördüncü kez zamlanan toplu taşıma ücretleri, yüzde 146 oranında arttı.
Gazete Duvar’dan Fatih Saygın’ın haberine göre, kentte 2 yılda toplu taşımaya yapılan zamlar yurttaşın belini büktü. Metro, metrobüs, tramvay gibi ulaşım imkanlarının bulunmadığı kentte dolmuş ve belediye otobüsü ücretleri en önemli ulaşım harcamalarının başında geliyor. Sefer sayılarının sıklığı ve daha fazla hat imkanı sebebiyle dolmuşlar şehirdeki ulaşımın yaklaşık yüzde 70'ini karşılıyor. Son yıllarda yapılan zamlarla dolmuş fiyatları ile belediye otobüs fiyatları arasında neredeyse fark kalmadı.
14 Mayıs 2023 Genel Seçimleri sonrası ilk olarak haziran ayında zamlanan ulaşım ücretlerine göre kent merkezinde sivil olarak dolmuş fiyatları 9 liraya, belediye otobüsü fiyatları ise 6,90 liraya çıktı. Tarifenin üzerinden geçen 2 aylık sürenin ardından ağustosta yeniden zam yapılarak dolmuş ücretleri 14 lira, belediye otobüsü ücretleri de 11 lira olarak belirlendi. Bu zammın ömrü de 6 ay sürdü. 2024 yılının Şubat ayında açıklanan tarifeye göre dolmuş ücretleri 18 liraya, otobüs ücretleri de 14,5 liraya çıktı.
BELEDİYE OTOBÜS ÜCRETLERİ DOLMUŞ FİYATLARINA YAKLAŞTI
Geçtiğimiz hafta yapılan Trabzon Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) Toplantısı'nda bir zam kararı daha alındı. Bu hafta başlayan tarifeye göre dolmuş ücretleri sivil 21 liraya, öğrenci 17 liraya, belediye otobüsü ücretleri de sivil 17 liraya, öğrenci 8,5 liraya yükseltildi. Yeni tarife dolmuşlarda uygulanmaya başlarken belediye otobüsleri 21 Ekim'de yeni tarifeye geçecek.
Yeni fiyatlandırmayla 2023'ün Haziran ayından bu yana geçen 16 ayda 4'üncü kez zam yapılan toplu taşıma ücretlerinde dolmuş fiyatları yüzde 130 oranında artarken, daha çok dar gelirlinin kullandığı belediye otobüs ücretleri ise yüzde 146 oranında artmış oldu. Aynı 16 aylık dönemde (2023 Mayıs-2024 Eylül) TÜİK verilerine göre enflasyon ise yüzde 94 olarak hesaplandı.
Asgari ücrete yılda bir kez yüzde 49 oranında zam yapılırken ulaşım ücretlerine 16 ayda 4 kez zam yapılması ve yapılan zamların TÜİK enflasyon verilerinin çok üzerinde olması kentte tepkilere neden oldu. Özellikle dar gelirlinin tercih ettiği belediye otobüs ücretlerine dolmuş ücretlerinden daha yüksek oranda zam yapılması eleştiri topladı. Dar gelirlinin yoksullaştığı bir dönemde kamu hizmetlerinin daha uygun bir şekilde tarifelendirilmesi yerine piyasanın üzerinde zam yapılması halkı zora soktu.