‘Yabancı markalar, Türkiye’deki internet satışlarını durdurabilir’

Yayın tarihi: 15 Ağustos 2024 Perşembe 10:31 am - Güncelleme: 15 Ağustos 2024 Perşembe 10:31 am

Yabancı markalar, yurt dışından yapılan internet alışverişlerindeki verginin artırılmasının ardından Türkiye stratejilerini yeniden gözden geçiriyor. ABD’li spor giyim şirketi Nike’ın Türkiye satışlarını durdurma kararının ardından başka markaların da benzer hamleler yapması bekleniyor.

Yurt dışından yapılan internet alışverişlerine yönelik verginin artırılmasının ardından, gözler yabancı markalara çevrildi. ABD merkezli giyim markası Ni­ke, Türkiye satışlarını durdurma kararı alırken, sektör profes­yonelleri yeni markaların da benzer hamlelere imza atabileceğine dikkat çekti. Uy­gulama her ne kadar yerli fir­maları koruma amacına dönük olsa da tüketici tarafında, içer­de rekabetin azalacağı ve fiyat­ların daha da artacağı endişesi yaşanmaya başladı.

“MARKALAR İÇİN YENİ KOŞULLAR DOĞDU”

Dünya’dan Nurdoğan Ergün’e konuşan İdeaSoft’un kurucu ortağı ve TOBB E-Ticaret Meclis Üyesi Seyhun Özkara, Ticaret Bakan­lığı’nın mikro ithalatı denetim altına almak amacıyla yaptığı gümrük zammının, özellikle yurt dışından Türkiye’ye ürün gönderen mar­kalar için yeni koşullar doğurduğunu vurguladı.

Özkara, “Nike’ın Türkiye siparişlerini askıya alması, bu düzenleme­lerin global markaların Tür­kiye stratejileri üzerinde yeni düzenlemelere gideceğini gös­teriyor” dedi. Başka markala­rın da bu tür stratejik hamleler yapabileceği ihtimaline dikkat çeken Özkara, bu dönemde yer­li markalar için fırsat olabilece­ğini de işaret etti.

TEMU NEDEN ÖNE ÇIKTI?

Her ne kadar düzenleme ilk etapta Çinli Temu firmasına yönelik gibi algılansa da yurt dışından kredi kartıyla yapı­lan online alışverişlerin tama­mını kapsıyor. Temu’nun öne çıkma nedeni ise platformun son aylarda yoğun bir alışve­riş trafiğine sahne olması.

Ge­mius Türkiye’nin Temu plat­formunun Türkiye’deki per­formansına ilişkin paylaştığı bilgilere göre, platformun Tür­kiye’deki aylık aktif kullanıcı sayısı 9.3 milyona ulaşırken, günlük kullanıcı sayısı ise 1.4 milyon seviyelerinde. Temu, her yaş grubundan ziyaretçi çekmeyi başarıyor. Ancak 25- 44 yaş arası kullanıcılar, plat­formun en büyük kullanıcı gru­bunu oluşturuyor.

Araştırma, Temu’nun geniş bir demogra­fiye hitap ettiğini ve özellikle 25-44 yaş grubundaki kulla­nıcılar arasında popüler oldu­ğunu gösteriyor. Popüler küre­sel online alışveriş sitelerin­den bazıları ise şöyle: Amazon, AliExpress, Etsy, eBay, She­in, Asos, Everything5pounds, Banggood, About You, Tomtop, TheHut. Bunun yanında glo­bal markaların kendi online sa­tış platformları da bulunuyor. Platformların yeni düzenleme­ye nasıl yanıt vereceği ve Tür­kiye’deki performanslarının nasıl etkileneceğiyse zamanla belli olacak.

TÜKETİCİYİ NASIL ETKİLEYECEK?

Yurt dışından yapılan alışve­rişlerin yüksek oranda artma­sındaki ana neden ise aynı ürü­nün Türkiye’de daha pahalı ol­ması oldu. Vergi oranları, kur farkı gibi etkenler de eklenince yurt dışından ürünler çok da­ha ucuza alınabiliyordu. Öy­le ki bilindik birçok markanın bir ayakkabısı Türkiye’de 10-12 bin TL arasında satılırken yurt dışından 6-7 bin TL’ye alınabi­liyordu. Ancak yeni düzenle­me ile yurt dışı merkezli e-ti­caret sitelerinden 30 euronun üzerinde alışveriş yapılırsa ar­tık ürün ithalat işlemlerine tabi olacak.

AB ülkelerinden gelen ürünlere artık yüzde 20 yerine yüzde 30, diğer ülkelerden ge­lenlere de yüzde 30 yerine yüz­de 60 vergi uygulanacak. Uygu­lama her ne kadar 21 Ağustos’ta yürürlüğe girecek olsa da başta Temu olmak üzere platformlar sepetlerini güncellemeye baş­ladı.Bu durumun içeride reka­beti azaltacağını düşünen tü­keticiler, fiyatlarda artış olaca­ğından endişeleniyor.

NE KADAR ZAM YAPILMIŞTI?

Ticaret Bakanlığı, artan mikro ithalatı kontrol altına almak amacıyla yurt dışı alışverişle­rinde hem vergi oranları değiştirmiş hem de hızlı kargo muafiyet bedeli 150 avrodan 30 avroya düşürülmüştü. Dü­zenleme, son zamanlarda Çinli e-ticaret platformu Temu’dan artan alışverişler nedeniyle ka­muoyunda ‘Temu yasası’ ola­rak isimlendirilse de bu durum diğer firmaları da etkiledi. Ye­ni düzenlemenin ardından ilk hamle ABD merkezli spor giyim mar­kası Nike firmasından gelmişti. Marka, geçen hafta Türkiye’de online satışları askıya aldığını duyurup, gümrük mevzuatında yapılan son değişikliklerin ka­rarda etkili olduğu ve bu deği­şikliklerin alışveriş deneyimi­ne etkisinin incelendiğini bil­dirmişti.

Kaynak: Dünya gazetesi